سال زنان
زنان نویسنده در این سال آثار شاخصی نوشتند
محمد مقدسی
سال1367، سال پایان جنگ تحمیلی بود و رزمندگان پس از 8سال دفاع با کولهباری از خاطرات و روایتها از جنگ بازگشتند. بعضی از آنها برای ماندگارکردن و جلوگیری از فراموشی اتفاقات از سرگذرانده، راه داستاننوشتن را برگزیدند و این چنین نسل جدیدی از نویسندگان ایرانی متولد شد. از سوی دیگر، گروهی از زنان نویسنده که در دهه1350نخستین آثار خود را منتشر کرده بودند، در این سال آثار جدیدی را به ادبیات داستانی ایران افزودند.
شهرنوش پارسیپور که با رمان«سگ و زمستان بلند»، بهخوبی فضای اجتماعی - سیاسی دهههای 1340و 1350 طبقه متوسط تهرانی را روایت کرده بود، در این سال با نوشتن «طوبا و معنای شب» به دل تاریخ معاصر رفت و داستان زندگی طوبا را در سالهای مشروطه با زبانی داستانگو و توصیفات زنده روایت کرد. رمان پارسیپور در واقع بهدنبال تعریف نقش زنان و خودآگاهی آنان بین دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی بود. این رمان جذاب و خواندنی از پس گذر زمان برآمده است و همچنان بین نسلهای مختلف خواننده دارد.
دیگر نویسنده زن این سال، منیرو روانیپور بود که مجموعهداستان «کنیزو» را منتشر کرد.
روانیپور تلاش میکرد در عین حالیکه داستانهایی اقلیمی درباره جنوب ایران و خلیجفارس مینویسد، به زندگی زنان ایرانی در همان جغرافیای خاص هم بپردازد. شخصیت محوری داستانهای روانیپور مریم نام داشت. او در هر داستان به جنبهای از آداب و رسوم جنوب میپرداخت و فضایی جادویی و وهمناک خلق میکرد تا فقر و خرافات و دلایل بروز آن را در جامعه بیان کند.
در این سال تعداد بسیار زیادی از آثار داستانی رزمندگان سابق و نویسندگان تازه چاپ شد. بیشتر این داستانهای متنوع از نظر زبانی و فرم داستانگویی، بسیار ساده بودند که نشاندهنده تازهکاری نویسندهشان بود.
هر کدام از این نویسندگان تازهکار تلاش میکردند که جنبهای از جامعه درگیر دفاع را روایت کنند. فضای بیشتر آنها آرمانگرایانه بود. تعدادی هم شرح دلتنگی و غمغربت رزمندگان برای فضای ارزشی و روحانی اوایل انقلاب و جبههها بودند. از این آثار میتوان به «چتهها» نوشته ابراهیم حسن بیگی، «آتش در خرمن» نوشته ابراهیم فتاحی و «طلوع در مغرب» نوشته رنجبر گلمحمدی اشاره کرد.