• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 24 آذر 1399
کد مطلب : 118762
+
-

انتقاد یک نماینده از همه

نماینده شازند، رئیس مجلس، نمایندگان تهران، نمایندگان ترک‌زبان، دستگاه دیپلماسی و بقیه را به‌ باد انتقاد گرفت

مجلس
انتقاد یک نماینده از همه

 درحالی‌که موضع‌گیری بموقع و صریح وزارت خارجه در قبال سخنان اخیر رئیس‌جمهور ترکیه، سبب تصحیح مواضع اردوغان از سوی وزارت خارجه‌اش شد، اما 3روز بعد از این وقایع، یکی از نمایندگان وابسته به طیف محمود احمدی‌نژاد در مجلس، سخنان اردوغان را بهانه نقد رئیس مجلس و نمایندگان تهران و آذری‌زبان قرار داد و با ادبیاتی تند و گزنده به آنها تاخت.
محمود احمدی‌بیغش که پیش‌تر مواضعش درباره قرارداد 25ساله با چین جنجالی شده بود، در نشست دیروز بهارستان در قالب نطق میان‌دستورش، محمدباقر قالیباف در رأس مجلس، مجمع نمایندگان تهران و مجمع نمایندگان آذری‌زبان را به «غفلت مرگبار» و «سکوت آزاردهنده» در قبال سخنان اخیر رئیس‌جمهور ترکیه متهم کرد و گفت که سودای رسیدن به بهارستان سبب غفلت آنها شده است.
رجب طیب اردوغان، پنجشنبه گذشته در جشن پیروزی جنگ آذربایجان شعری خواند‌ که زمزمه دخالت در حاکمیت ملی و یکپارچه ایران تلقی شد؛ سخنانی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن با واکنش وزیر امور خارجه در رأس دستگاه دیپلماسی روبه‌رو شد و موجی از واکنش‌های مردمی و چهره‌های سیاسی را در حمایت تمامیت ارضی کشور ایجاد کرد. تماس تلفنی مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با محمد‌جواد ظریف و بیانیه دولت ترکیه در نهایت این موضوع را ختم کرد.
به‌رغم این امر اما در نشست دیروز بهارستان سخنان اردوغان پرتکرار‌ترین موضعی بود که نمایندگان حول آن به اظهارنظر پرداختند؛ اظهارنظرهایی متأخرانه و دیرهنگام که جز اعلام‌نظر دستاوردی نخواهد داشت. در این بین اما سخنان احمدی‌بیغش، ‌نماینده اصولگرای شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جنجال‌ساز بود؛ چرا‌که بیش از آنکه پاسخی به اردوغان باشد، در نقد رئیس مجلس و نمایندگان تهران و مجمع نمایندگان آذری‌زبان بود.
 او در بخشی از نطقش با بیان اینکه در غفلت مرگبار ما و سکوت آزاردهنده نمایندگان آذری‌زبان مجلس و بی‌تدبیری محض هیأت رئیسه، رئیس‌جمهور بیمار ترکیه به‌دنبال رفتار تجزیه‌طلبانه ایران افتاده است، ادامه داد: نمایندگان محترم آذری‌های ایران در مجلس کجا هستند؟ غیرت شهید شیخ محمد خیابانی، شهامت شهیدان ستارخان، باقرخان و باکری‌ها؟ وی سپس رئیس مجلس و نمایندگان تهران را سیبل انتقاداتش قرار داد و گفت: آقای رئیس مجلس و بعضی نمایندگانی که صرفا و هم‌اکنون شب و روز با یک گروهان جمعیت ذوق‌زده به‌فکر انتخابات سال1400 و پاستورنشینی هستید، می‌دانید که اردوغان در هفته گذشته در رژه نظامی باکو شعری از آهنگ آراز آراز را خواند که برای عده‌ای فرصت‌طلب سمبل جدایی دو‌سویه ارس و رمز تجزیه ایران است؟
نماینده شازند در مجلس با اشاره به کودتا علیه اردوغان در سال‌2016 از رئیس‌جمهور ترکیه به‌عنوان رجاله بی‌ادب و گستاخ یاد کرد و به نمایندگان استان‌های ترک‌زبان تاخت و نمایندگان تهران را نواخت. 
او با کنایه به توییت احمد نادری، نماینده تهران که در حمایت از طالبان نوشته بود: «طالبان یکی از جنبش‌های اصیل منطقه و با زمینه قوم پشتون است»، گفت: مدعیان پر‌مدعای لیست انقلابی تهران که بر مشروعیت‌بخشی طالبان کافر و بی‌دین سینه چاک می‌کنند و نمک به زخم زجر‌دیده افغانستان می‌پاشند، آیا مرده‌اند که جواب این گستاخ عثمانی را نمی‌دهند؟ او از سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی هم نتوانست بگذرد و با حمله به سیاست خارجی دولت گفت: در اینجا به 3 اصل مهم اشاره می‌کنم؛ اول ما در جنگ قره‌باغ باید تعارف را کنار می‌گذاشتیم و ضمن عمل به سخن پیامبرگونه رهبر انقلاب مبنی بر احترام به آزادی مناطق اشغالی در حمایت از توازن قدرت، ارمنستان را حمایت می‌کردیم.
احمدی‌بیغش ادامه داد: دوم، به گواه تاریخ و اسناد معتبر جمهوری فعلی آذربایجان و منطقه قفقاز جنوبی بخشی از سرزمین ذاتی ایران است. اگر قرار است در آینده اتفاقی بیفتد، این مناطق باید به سرزمین مادری خود بازگردد و سوم اینکه ایران قطعا از تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه ترکیه استقبال می‌کند. احمدی‌بیغش همواره به‌دلیل مواضع تند و جنجالی‌اش در پارلمان شهره است، چه در مجلس فعلی و چه در مجلس هشتم که سابقه حضور در آن را دارد. او در مجلس هشتم مبتکر ایده سفر نمایندگان به غزه بود که هیچ‌گاه آن را عملی نکرد. وی پیش‌تر در تیرماه گذشته زمانی که بحث قرارداد 25ساله ایران با چین به رسانه‌ها کشیده شده بود، در گفت‌وگویی با شبکه یک صداوسیما مدعی شد موضوع واگذاری و انتقال اختیار تام جزایر به چین صحت داشت و این حرکت مردم و مجلس بود که جلوی واگذاری اختیار تام جزایر را گرفت و چنین اتفاقی نخواهد افتاد؛ اظهاراتی که انتقادات بسیاری را برانگیخت. تا آنجا که وی درگفت‌وگویی دیگر اعلام کرد: به هیچ عنوان در مصاحبه تلویزیونی خود موضوع واگذاری جزایر ایران به چینی‌ها را مطرح نکرده‌ام و خلط کلامی بوده است. او اگرچه در مجلس هشتم از حوزه انتخابیه شازند حضور داشت، اما در نهمین دوره انتخابات مجلس رد صلاحیت شد‌ و پس از آن بود که توسط محمود احمدی‌نژاد به استانداری خراسان شمالی رسید.

مکث
تجدید‌نظر کنید

به‌دنبال نطق نماینده شازند و استاندار دولت احمدی‌نژاد در استان خراسان شمالی ، احمد نادری، نماینده تهران خواستار تجدیدنظر هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در مورد عضویت محمود احمدی‌بیغش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شد. نادری در قالب تذکر شفاهی در نشست دیروز بهارستان با انتقاد از نطق میان‌دستور احمدی‌بیغش، گفت: براساس اصل۷۵ موضع‌گیری وی‌ احساسی و نشانی از بی‌اطلاعی از موضوعات است.
سید‌امیر قاضی‌زاده هاشمی، نایب‌رئیس اول مجلس هم که در غیاب قالیباف اداره مجلس را برعهده داشت، در واکنش به نطق بیغش، گفت: سخنان نمایندگان در نطق میان‌دستور بیان شخصی بوده و نظر مجلس و نظام نیست. وی افزود: در زمان دفاع از منافع ملی نباید سخنان ما سبب اختلاف‌افکنی داخلی شود.
۲۲۵نماینده مجلس هم اقدام رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر خواندن سرود محلی آراز آراز که مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی رودخانه ارس بود‌ را محکوم کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید