• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 24 آذر 1399
کد مطلب : 118710
+
-

یک‌گزارش درباره 6 واقعه مهم

تیتر خوانی

یک‌گزارش درباره 6 واقعه مهم

تیتر خوانی

زهرا رستگار مقدم_روزنامه نگار

امروز، سالگرد روزنامه همشهری است و اگر بخواهیم به اتفاقات مهم سال گذشته نگاهی بیندازیم، باید از آذرماه گذشته تا امسال را از نظر بگذرانیم؛ وقایع مهمی که مستقیم و غیرمستقیم زندگی ما را تحت‌تأثیر خود قرار داده و می‌دهند. اما بی‌شک صفحات روزنامه کم است برای تصویر و تفسیر آنچه در این یک‌سال 
بر ما گذشته است. از این‌رو تنها به مرور 6واقعه مهم اکتفا کرده و در نگاهی کوتاه صفحات یک روزنامه را پس از این روزها از نظر خواهیم گذراند.

14دی 98
یک روز پس از شهادت سردار سلیمانی
شکوه سردار

سهل‌انگارانه بود اگر جلد روزنامه را یک روز پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، با مخابره این خبر طراحی کنیم؛ بدیهی بود چنین خبری از صبح جمعه سیزدهم دی‌ماه به گوش همه رسیده بود و ما یک روز بعد از واقعه، باید واکنش‌ها را رصد و پیامدهای چنین واقعه‌ای را تحلیل می‌کردیم: «شکوه سردار» با یادداشت‌ها و گزارش‌هایی از زاویه‌های دید گوناگون، پاسخی بود به همین نیاز.

22دی 98
 یک روز پس از اعلام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی
شرمساری

بزنگاه سختی بود برای رسانه‌ها؛ ما از طرفی از اینکه دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران را دیر دریافت کرده بودیم، ناراحت بودیم و از طرفی هم باید از این بابت از مخاطبان‌مان عذر می‌خواستیم، درحالی‌که مقصر نبودیم. با این حال، ضربه اصلی را در کسب اعتماد وسط میدان رسانه، ما اهالی رسانه خورده بودیم. آن روز بزرگ تیتر زدیم: «شرمساری» و پای حرف‌های کارشناسان نشستیم.

2 اسفند 98
 یک روز پس از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به ایران
همبستگی برای مقابله با کرونا

باز هم باید یک گام جلوتر می‌بودیم؛ خبر را دیروز همه شنیده بودند حتی اگر حواس‌شان به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. ورود ویروس کرونا به داخل مرزهای کشور رسما اعلام شده بود و همشهری یک روز پس از این، به جای فرورفتن در شوک خبر، به تدارک بسته‌های پیشنهادی برای مقابله با کرونا پرداخت. ما در 6 صفحه از روزنامه، هم از الگوهای جهانی مقابله گفتیم و هم از دیگر مسائل مرتبط.

18مهر 99
 یک روز پس از درگذشت محمدرضا شجریان
صدای ما بود

استاد آواز ایران، در روز تعطیلی مطبوعات، یعنی پنجشنبه، درگذشت. بدترین اتفاق برای مطبوعات کاغذی، روی‌دادن اتفاق‌ها در این روز است چون فردا روزنامه‌ای در کار نیست که به آن بپردازند. همشهری اما علاوه بر اینکه در طول هفته، بارها از روند درمان استاد گزارش داده و از تهیه گزارش‌های میدانی در بیمارستان جم نیز غافل نبود، جمعه ویژه‌نامه‌ای 4صفحه‌ای روی خروجی سایتش فرستاد و روز شنبه نیز علاوه بر گزارش برپایی نماز بر پیکر استاد در بهشت‌زهرا، در 6 صفحه به او پرداخت.

15 آبان 99
 یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا
غافلگیری آمریکایی

لابد خاطرتان هست که روند اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چقدر فرسایشی شده بود. همشهری پیش از شروع شمارش آرا، به جای تن‌دادن به هیجان‌های کاذب این روند، یک روز پس از آغاز رای‌گیری از غافلگیری بزرگ نوشت. بررسی تغییر و تحولات ناشی از برگزاری این انتخابات و پیش‌بینی برایند نتایج ممکن، کاری بود که همشهری از مدت‌ها پیش آغاز کرده بود؛ ازجمله در ویژه‌نامه‌ای 24صفحه‌ای که 12آبان منتشر شده بود.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید