• دو شنبه 5 آذر 1403
  • الإثْنَيْن 23 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 25
دو شنبه 24 آذر 1399
کد مطلب : 118703
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lY0Xr
+
-

اما و اگرهای جدایی اینستاگرام از فیسبوک

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

سال‌هاست که منتقدان درباره خرید اینستاگرام از سوی فیسبوک بحث می‌کنند و حتی اعمال فشار سیاست‌های فیسبوک برای یکپارچه‌سازی اینستاگرام و فیسبوک باعث جدایی تعدادی از افراد اصلی این شبکه اجتماعی شد.  اینستاگرام اما اکنون، این فرصت را دارد که به نقطه اول برگردد. کمیسیون تجارت فدرال که از 48دادستان ایالتی تشکیل شده، خواستار واگذاری اینستاگرام و واتساپ شده‌اند. درواقع، این درخواست، فیسبوک را مجبور می‌کند که خرید این 2 شرکت را لغو و آنها را تبدیل به شرکت‌های مستقل کند. به گزارش سایت ورج، قانونگذاران هنوز تا تحقق این موضوع فاصله زیادی دارند، اما برای نخستین‌بار، این احتمال وجود دارد که فیسبوک نتواند آن را نادیده بگیرد. با این حال، سؤالی که برای کاربران اینستاگرام ایجاد می‌شود و هم هشداردهنده است و هم دلهره‌آور، این است که «اینستاگرام بدون فیسبوک چه سرنوشتی خواهد داشت؟» از سال‌2012که اینستاگرام به مالکیت فیسبوک در آمد، اینستاگرام از ارتباط خود با فیسبوک سود بسیاری برد، در مقیاس گسترده‌ای رشد کرد و از فشار سودآوری رها شد. حتی اکنون، پشتیبانی فیسبوک از چرخه توسعه محصول اینستاگرام و فائق‌آمدن بر چالش‌های تعدیل محتوا بسیار مهم است. درصورت موفقیت قانونگذاران، اینستاگرام مجبور می‌شود که بسیاری از این کارها را از نو شروع کند.
در عین حال، دلایلی وجود دارد که به‌نظر می‌رسد اینستاگرام بدون فیسبوک وضعیت بهتری خواهد داشت و ممکن است به شکوفایی برسد. قید و بند فیسبوک به‌معنای ارتباط با یک پلتفرم آشفته است. هر روز که اینستاگرام در خانواده فیسبوک باقی بماند، به این معنی است که به‌دلیل اقدامات شرکت مادر، یک روز دیگر در معرض خطر رویگردانی کاربران از این پلتفرم قرار خواهد گرفت. اینستاگرام اگر خود را از این مشکلات برهاند، می‌تواند تمرکز خود را بر آنچه در ابتدا آن را به یک اپلیکیشن محبوب تبدیل کرده بود، معطوف کند. با این حال، مهم‌ترین مسئله این است که آیا اینستاگرام می‌تواند بدون حمایت مالی فیسبوک به حیات خود ادامه دهد. فیسبوک هرگز اطلاعات مالی مربوط به اینستاگرام را فاش نکرده است. بنابراین نمی‌توان به‌طور مشخص درباره سودآوری این پلتفرم نظر داد. هرچند، بلومبرگ در اوایل سال میلادی جاری نوشت که اینستاگرام در سال‌2019حدود 20میلیارد دلار از طریق تبلیغات درآمد کسب کرده که بیش از یک‌چهارم درآمد فیسبوک است. روشن است که این رقم قابل توجه محسوب می‌شود. در عین حال اطلاعی از هزینه‌های اجرایی اینستاگرام در دست نیست، اما درآمد 20میلیارد دلاری، چیزی نیست که به‌راحتی بتوان از آن صرف‌نظر کرد. به همین دلیل، مشاور عمومی فیسبوک در واکنشی، این جدایی را ناعادلانه دانسته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید