حاشیه صوتی دیدنی
روند رو به رشد موسیقی فیلم
حسین عصاران
با مرور و بررسی موسیقی متن فیلمهای ایرانی سالهای میانی دهه60، سال1366را میتوان مقطع مناسبی برای تحلیل کیفی این عرصه تازه درنظر گرفت. باگذر از بحث پرکاری آهنگسازان موسیقی فیلم در این دوره (بهدلیل انگشتشماری آهنگسازان)، با نگاهی به کیفیت آنها چنین بهنظر میرسد که بیشتر آهنگسازان این عرصه همچنان از زاویه عادت شده و مهارتیافته خود در زمینه ساخت موسیقی برای «ترانه»، به موسیقی فیلم نگریسته و بیتوجه به کارکرد و معیارهای ارزیابی و ارزشیابی «موسیقی فیلم»، در حال مرور یا تجربهورزی سلیقه خاص خود در کار آهنگسازی برای کلام بودهاند. نکته جالب توجه بهرهگیری سینمای ایران از همین نگرش و رویکرد خاص است؛ آنجا که مهارت آهنگسازان در خلق قطعات جلوهمند، منجر به افزایش غلظت و چه بسا سرریز عاطفه لحظات فیلم میشد تا از این راه موسیقی فیلم به دستاویزی برای جبران کمبودهای ساختاری و اجرایی فیلم بدل شود. در این میان آهنگسازی بابک بیات برای فیلم «شاید وقتی دیگر» تجربهای همچنان ارجمند و ارزشمند در خلق، ساخت و پرداخت موسیقی بر مبنای یک تفکر منسجم و پیوند خورده با جهان معنایی فیلم بهشمار میآید. همچنان که در مورد فیلم «پاییزان» استفاده فریدون شهبازیان از ترانهای در فضای پاپ شهری را هم میتوان بازگشتی به این سنت سینمای قبل از انقلاب در دوران تازهاش (پس از تشکیل بنیاد سینمایی «فارابی» در سال1362) معرفی کرد. «هراس»، «کانیمانگا» و «ترن» (مجید انتظامی) «پرنده کوچک خوشبختی» و «سرزمین آرزوها» و «سایههای غم» (کامبیز روشنروان»)، «وکیل اول»(فریدون شهبازیان)، «گمشدگان»، «شکار» و «ایستگاه» (بابک بیات)، «پرستار شب» و «شاخههای بید» (فرهاد فخرالدینی)، «محموله» و «شناسایی» (ناصر چشمآذر) دیگر نمونههای شاخص این عرصه در این سال هستند.