• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 24 آذر 1399
کد مطلب : 118679
+
-

ای بهار فقید کلمات بر گلستان مخدوشی از دهانی افسرده!

«اسماعیل» رضا براهنی شکل و لحن و چشم‌انداز تازه‌ای به شعر فارسی پیشنهاد می‌کند که به‌سرعت تقلید می‌شود

شعر
ای بهار فقید کلمات بر گلستان مخدوشی از دهانی افسرده!


مرتضی کاردر

«ای غرقه در مرداب‎‌‎های ساکت، در برگ‎‌‎های پاییز، در شبه جزایر متروک، در بهمن‎‌‎های فروریخته، در دریاچه‎‌‎های نمک، در تپه‎‌‎های طاسیده، در آشیانه‎‌‎های پرنده، در آسمان‎‌‎های بی‎‌‎ستاره، در خورشیدهای بی‎‌‎مدار، در مهتابی‎‌‎های مشرف به خالی، در کوچه‎‌‎های تهی از قدم‎‌‎های عاشق‎!
‎به مدد عشق از گور بیرونت خواهم کشید‎!‎
مرده باد شاعری که راز نیزه و خون را نداند!/ زنده باشی تو که راز سنگر و ستاره را هم می‎‌‎دانستی!» 
رضا براهنی اگر مهم‎‌‎ترین منتقد تاریخ شعر نو فارسی نباشد، تأثیرگذارترین‎‌‎شان بوده است. نقدهای مطبوعاتی او در دهه 40اتفاقی در نقد شعر امروز ایران به‌شمار می‎‌‎رود و کتاب «طلا در مس» که مجموعه نقدهای اوست، هنوز هم، فارغ از ارزش‎‌‎های تاریخ ادبیاتی، الگوی نقد شعر محسوب می‎‌‎شود. اگرچه منظومه او در مقام تحلیل‎‌‎گر و منتقد ادبیات منسجم نیست و فرازو فرود و تناقض کم ندارد، شم منتقدانه و قدرت تحلیل او انکارناپذیر است. او مثل خیلی از روشنفکران سال‎‌‎های گذشته به ادبیات چپ‎‌‎گرایانه متعهد باور دارد و تعهد اصلی‎‌‎ترین معیار بسیاری از نقدهای او بوده است. کم نیستند شاعرانی که به‎‌‎دلیل آنچه به زعم او عدم‎‌‎تعهد است، سخت در معرض نقدهای ویرانگر او قرار گرفته‎‌‎اند‎.
‎رضا براهنی در مقام شاعر نیز سال‎‌‎های سال، به‎‌‎ویژه در شعرهایی که رویکرد اجتماعی دارند، شاعری چپ‎‌‎گراست. مثل همه شاعران چپ‎‌‎گرا،  شعر برای او ابزار مبارزه است و در مقام شاعر اغلب وقتی به سیاست می‎‌‎رسد، شعر را به شعار تبدیل می‎‌‎کند. (نمونه شعرها و سطرهای شعارگونه در مجموعه «ظل ‎‌‎الله» بسیار است) 
اما همزمان خط دیگری را نیز در شعر، به‎‌‎ویژه شعر عاشقانه، پی می‎‌‎گیرد که از شعر نیمایی آغاز می‎‌‎شود و به شعرهای آزاد می‎‌‎رسد. جز قریحه شاعر، آگاهی از ادبیات جهان و استمرار است که سبب می‎‌‎شود کوشش‎‌‎های رضا براهنی در شعر به ثمر بنشیند و از شاعر‎‌‎ـ ‎‌‎روزنامه‎‌‎نگاران دیگر مثل جواد مجابی پیشی بگیرد‎.
«‎ای بهار فقید کلمات بر گلستان مخدوشی از دهانی افسرده/ ‎‌‎ای اسماعیل بلند نشو از رختخوابت!/ ‎‌‎ای همسن شاه، معاصر اختناق، ‎‌‎ای شهروند شکنجه!/ ‎‌‎ای گنجشک دربه‎‌‎در در خانه‎‌‎های اجاره‎‌‎ای!/ ‎‌‎ای پسر واقعی «ابراهیم» و «نیما» با هم/ ‎‌‎ای بی‎‌‎خانه، ‎‌‎ای بی‎‌‎آسمان، ‎‌‎ای بی‎‌‎سقف، ‎‌‎ای بی‎‌‎زمین!/ ‎‌‎ای سایه‎‌‎نشین تنگ دست این عصرِ تنگ‎‌‎دل/ ‎‌‎ای شاعر نسلی تهی‎‌‎دست/ گورت کجاست تا که به مدد عشق تو را از اعماق آن بیرون کشم؟/ ‎‌‎ای اسماعیل! ‎‌‎ای برادر من، بلند نشو از رختخوابت!» 
عاشقانگی و تعهد در شعر بلند «اسماعیل» (منتشر شده در سال 1366) به هم می‎‌‎آمیزند و یکی از ماندگارترین شعرهای رضا براهنی را شکل می‎‌‎دهند. اسماعیل، مرثیه عاشقانه‎‌‎ای است در سوگ اسماعیل شاهرودی، شاعر چپ‎‌‎گرای نیمایی که جنون او را می‎‌‎کشاند. شعر مخاطبه‎‌‎ای با شاعر درگذشته است و براساس تداعی‎‌‎های آزاد ذهنی شکل گرفته و آکنده است از سطرهای خطابی بلند که با حرف ندای «ای» آغاز می‎‌‎شوند و توصیف‎‌‎ها و ترکیب‎‌‎های اضافی بسیاری که قدرت شاعر را به رخ می‎‌‎کشند. اسماعیل الگویی در شعر نو فارسی پیشنهاد می‎‌‎کند که براساس مخاطبه شکل می‎‌‎گیرد، شعرهای خطابی در گذشته ادبیات ایران وجود داشته، اما بی‎‌‎تردید اسماعیل تأثیرگذارترین نمونه چنین شعری در شعر نو فارسی است. مهم‎‌‎تر از همه اینکه رضا براهنی هیچ‎‌‎گاه به‎‌‎اندازه شعر بلند اسماعیل شاعر نبوده است‎.
«‎که بعد از انقلاب هم پول از پاروی تاجرها بالا می‎‌‎رود/ و کله پاچه، سیر و سیرابی و ودکای قاچاق یا خانگی می‎‌‎خورند/ در «ویدئو» فیلم‎‌‎های هندی، «رنگارنگ»، و فیلم «پاگنده به آفریقا می‎‌‎رود» می‎‌‎بینند/ دلشان می‎‌‎گیرد یا غشغش می‎‌‎خندند/ و هر دو سه ساعت از حجره به شمیران تلفن می‎‌‎کنند/... / و فشار خون را هنوز هم به کمک آبغوره پایین می‎‌‎آورند/ و غم اصیلشان این است که چرا کاباره‎‌‎ها و کافه‎‌‎های ساز و ضربی را بسته‎‌‎اند/ - و آخر آدم پولش را کجا خرج کند‎-
 و اگر گرفتار شوند ثابت می‎‌‎کنند که همیشه خمس و زکاتشان را داده‎‌‎اند/ و به فکر پول‎‌‎هایی هستند که در تیغه‎‌‎ پشت فریزر پنهان کرده‎‌‎اند
خوزستان! دوشندگان تو جوانان ما نبودند/ اینان بودند» 
 اسماعیل در خلال مرثیه‎‌‎ها به جنگ نقب می‎‌‎زند. شاید جذابیت سطرهای مرثیه در صفحه‎‌‎های نخست شعر سبب شده‎‌‎اند که سطرها و صفحه‎‌‎های بعدی این شعر بلند کمتر خوانده شوند.اسماعیل پس از مرثیه، شعر جنگ است و می‎‌‎خواهد به‎‌‎زبانی صریح بگوید که دعوا بر سر نفت سبب جنگ بوده است. از این جهت اسماعیل آغازگر نوعی شعر ضدجنگ به شمار می‎‌‎رود. علاوه بر این، شعر دگردیسی آدم‎‌‎ها را در سال‎‌‎های پس از انقلاب نشان می‎‌‎دهد و عافیت‎‌‎طلبان و ریاکاران را نکوهش می‎‌‎کند. براهنی آنچه را در مقدمه طولانی «ظل ‎‌‎الله» نوشته حالا به شعر می‎‌‎آورد. چشم‎‌‎انداز شعر از این منظر نیز یگانه است‎.
«‎و یک‎‌‎بار هم گفتی: «زُهَری» مرد خوبی است و یک نفر پرسید، شاعر خوبی هم هست؟/ و تو به سکسکه افتادی و من باز گمت کردم، بازیافتمت. / مسلول بودی؟ دیوانه بودی؟ سکته کرده بودی؟ از هند برگشته بودی و من و تو و دخترم و پسرت، رفتیم، «دربند» یا «درکه»/ و باهم عکس گرفتیم. عکس‎‌‎ها افسرده‎‌‎اند اسماعیل!/ انگار چشم‎‌‎های زمان بر آنها گریسته‎‌‎اند! عکس‎‌‎های بعد از مرگ هستند اسماعیل!/ انگار عکس‎‌‎هایی هستند در دست مادرهای پسر مرده» 
در اسماعیل شمار سطرهایی که نثر محسوب می‎‌‎شوند، مثل هر شعر روایی بلند دیگری، کم نیست، به‎‌‎ویژه آنجا که شاعر مثل گذشته به شعر سیاسی روی می‎‌‎آورد، اما سطرهای ماندگار درخشان آن‎‌‎قدر هست که بار سطرهای نثر را به دوش بکشد؛ سطرهایی که فراتر از متن شعر رفته‎‌‎اند و هنوز زمزمه می‎‌‎شوند‎.
‎انتشار منظومه‎‌‎ای بلند به‎‌‎عنوان یک کتاب بیش از هر چیز مدیون اعتمادبه‎‌‎نفس رضا براهنی و اقتدار و مرجعیت او در جامعه ادبی است. رضا براهنی است که می‎‌‎تواند انبوهی از ترکیب‎‌‎های وصفی و اضافی را پشت سر هم در یک سطر بلند بیاورد و یک شعر بسیار بلند بگوید و به‎‌‎عنوان یک کتاب مستقل عرضه کند.اسماعیل الگویی تازه در شعر روایی بلند است که به‎‌‎سرعت تقلید می‎‌‎شود. علیرضا قزوه در مجموعه شعرهای «از نخلستان تا خیابان» نسخه‎‌‎ای از اسماعیل را در چارچوب ادبیات انقلاب اسلامی بازآفرینی می‎‌‎کند. شاعران دیگری مثل هادی سعیدی کیاسری در شعر بلند «خودخوانی غریبه دشوار» و محمد رمضانی فرخانی در «ای شبلی عزیز! تو هم؟» تحت‎‌‎تأثیر رضا براهنی بوده‎‌‎اند‎.
‎اسماعیل تتمه‎‌‎های براهنی در مقام شاعر چپ‎‌‎گرای متعهد است. کم‎‌‎کم سال‎‌‎های دگردیسی رضا براهنی می‎‌‎رسد و او در دهه70 به شکلی دیگر در شعر پیشرو ایران ظهور می‎‌‎کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید