• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 20 آذر 1399
کد مطلب : 118378
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1wMGq
+
-

پیشنهاد ایران برای بازسازی قره‌باغ

وزیر خارجه آذربایجان دومین مقام بلندپایه خارجی بود که آخر هفته گذشته در تهران با مقامات کشورمان مذاکراتی داشت

دیپلماسی
پیشنهاد ایران برای بازسازی قره‌باغ


وزارت خارجه ایران در هفته‌ای که گذشت روزهای شلوغی را پشت‌ سر گذاشت؛ ابتدا سفر وزیر خارجه سوریه و دیروز هم وزیر خارجه همسایه شمالی. فیصل مقداد به تازگی وزیر خارجه کشورش شده بود و ایران را به‌عنوان مقصد نخستین سفر خارجی‌اش برگزید و جیحون بایرام‌اف نیز که او هم به‌تازگی وزیر خارجه آذربایجان شده برای نخستین بار پس از مناقشه قره‌باغ به ایران سفر کرد. دیروز سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر خارجه آذربایجان در توییتر نوشت که در این سفر درخصوص مناقشه قره‌باغ، مسائل منطقه و روابط دوجانبه تبادل نظر شد. سعید خطیب‌زاده نوشت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست حسن همسایگی، ضمن استقبال از پیشرفت‌های حاصله و آزادسازی مناطق اشغالی، بر ضرورت حل و فصل دائمی بحران از طریق سیاسی تأکید دارد.
ایران در جریان مناقشه قره‌باغ که یک بحران تاریخی 25ساله بین آذربایجان و ارمنستان است طرحی را برای صلح بین طرفین ارائه کرده بود، اما در نهایت آتش بس با وساطت روسیه محقق شد.
ایران در مناقشه اخیر براساس قوانین بین‌المللی و نیز قطعنامه شورای امنیت جانب آذربایجان را گرفته بود؛ البته پیش‌بینی می‌شود مقامات ارمنی نیز به‌زودی به ایران سفر کنند.
آذربایجان به‌دلیل روابط امنیتی و نظامی با رژیم صهیونیستی همواره از جانب ایران مورد کنایه قرار دارد و ایران بخشی از تهدیدات صهیونیست‌ها را از منشأ آذربایجان ارزیابی می‌کند کما اینکه در جریان برخی اقدامات خرابکارانه در شورآباد یا اقدام تروریستی در منطقه پاسداران تهران و یا ترور شهید فخری‌زاده انگشت اتهام به سمت باکو نشانه رفت.
دیروز و در آستانه سفر جیحون بایرام‌اف به تهران، خبرگزاری آذرتاج گزارش داد «جیحون بایرام‌اف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی تلفنی گفت‌وگو کرده است. بایرام‌اف در تهران علاوه بر دیدار با محمدجواد ظریف با حسن روحانی رئیس‌جمهور هم دیدار کرد، روحانی با اشاره به مواضع صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران در درگیری مورد مناقشه قره‌باغ و حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، از پایان جنگ بین 2 کشور و آزاد شدن مناطق اشغالی آذربایجان و برقراری آتش بس ابراز خرسندی کرد.
روحانی همچنین با اشاره به ارائه طرح ایران برای پایان درگیری منطقه قره‌باغ با اعزام نماینده ویژه به کشورهای روسیه، آذربایجان و ارمنستان، آمادگی جمهوری اسلامی برای ایفای نقش سازنده در کمک به استحکام آتش بس بین 2 کشور و برقراری ثبات در منطقه را اعلام کرد. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت استفاده از مرزهای ایران و آذربایجان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری افزود: با توجه به پایان دوران ترامپ در آمریکا و روی کار آمدن دولت جدید در این کشور احساس می‌کنیم، کشورها شرایط بهتری برای همکاری خواهند داشت.
روحانی در ادامه با اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاده شده آذربایجان گفت: با توجه به همسایگی 2 کشور و امکانات موجود در ایران، حضور و مشارکت ایران در بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ قره‌باغ به نفع 2 کشور خواهد بود.
وزیر امور خارجه آذربایجان نیز در این دیدار، از حمایت‌های ایران از تمامیت ارضی آذربایجان قدردانی کرد و گفت: ایران را کشور دوست و همسایه خوب خود می‌دانیم و اراده رئیس‌جمهوری و مقامات آذربایجان توسعه همه جانبه مناسبات با ایران است.
«جیحون بایرام‌اف» با اشاره به آزاد‌سازی‌ مناطق اشغالی این کشور و احیای 132کیلومتر مرز مشترک با ایران، خاطرنشان کرد: مرزهای آذربایجان با ایران، مرز دوستی و توسعه است و بر این باور هستیم که احیای این مرزها می‌تواند پروژه‌های همکاری جدیدی برای 2 کشور ایجاد کند.
بایرام‌اف با تأکید بر توسعه و تعمیق روابط با ایران در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری، اجرای پروژه راه‌آهن رشت - آستارا را موجب افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری 2 کشور دانست و ابراز امیدوای کرد که با شرایط جدید بین‌المللی و رفع موانع موجود ناشی از تحریم‌های آمریکا، پروژه‌های مشترک همکاری 2 کشور به سرعت اجرایی و عملیاتی شود. وزیر امور خارجه آذربایجان در این دیدار، ترور دانشمند ایران، شهید محسن فخری‌زاده را محکوم و تأکید کرد: ترور یک دانشمند علمی به هیچ عنوان مورد قبول نیست و این اقدام را به‌شدت محکوم می‌کنیم.  وی همچنین با علی شمعخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و مذاکره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید