• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 20 آذر 1399
کد مطلب : 118374
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/W61Qo
+
-

توصیه‌های رئیس‌جمهور به بهارستانی‌ها:

صدای ما در سیاست خارجی باید واحد باشد

مردم فکر نکنند واکسن به‌دست آنها نمی‌رسد، به هر قیمتی باشد از این مشکلات عبور می‌کنیم


دعواهای سیاسی را کنار بگذاریم ملت و ایران برای ما اصل باشد

 «دعواهای جناحی را کنار بگذاریم موفق‌تر خواهیم بود»، «باید ملت و ایران برای ما اصل باشد، نه انتخابات۱۴۰۰»، «صدای ما در سیاست خارجی باید واحد باشد»، «نمایندگان، سونامی طرح‌ها راه انداختند»، تک جملاتی بود که رئیس‌جمهور دیروز در واکنش به طرح اخیر هسته‌ای مجلس، معطل ماندن لوایح دولت در پارلمان و آغاز بررسی لایحه بودجه، خطاب به بهارستانی‌ها ایراد کرد و خطاب به نمایندگان گفت: ما قبل از اینکه دولتی باشیم مجلسی هستیم. اگر من 7سال در دولت هستم 20سال در مجلس بودم و بیش از خیلی‌های دیگر مجلسی هستیم .
رئیس‌جمهور دیروز در جلسه های دولت گاه مستقیم و با استناد به رأی 24میلیونی‌اش و قانون اساسی از اختیاراتش  سخن گفت و گاه از مجلس در بستن دست دولت انتقاد کرد، اما نهایت این گلایه‌ها به پیام همدلی و همراهی او به بهارستان بدل شد.
او از بودجه1400 به‌عنوان نخستین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت دوازدهم یاد کرد و گفت؛ متأسفانه در این چند‌ماه امکانش فراهم نشده که کار مشترکی انجام بدهیم. من از مجلس محترم خواهش می‌کنم که این بودجه۱۴۰۰ را به‌عنوان نماد همکاری دولت و نمایندگان با هم پیش ببریم تا به موقع بررسی، تصویب و ابلاغ شود تا در پایان این دولت و آغاز دولت سیزدهم مطمئن کار صورت گیرد. این برای دومین بار است که روحانی خواستار تعامل دو قوه می‌شود، او پیش تر نیز در روز افتتاحیه مجلس یازدهم در نطقش گفت برای حل مشکلات به سمت مجلس دست تعامل دراز می‌کند. رئیس جمهوری با بیان اینکه چشم‌انداز امیدبخشی برای سال۱۴۰۰ داریم، گفت: دنیا این پیام را به خوبی دریافت کند که ایران شرایط تولید و فروش نفتش با 2سال قبل کاملا متفاوت خواهد بود. البته ممکن است کاسبان تحریم از این علامت خوشحال نشوند اما این چراغ امیدی برای ملت است.

دعواهای سیاسی و جناحی را کنار بگذاریم
روحانی در بخش دیگری از سخنانش کنایه‌ای به مصوبه اخیر مجلس درباره اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها زد، او با بیان اینکه باید صدای ما در سیاست خارجی یک صدای واحد باشد، تأکید کرد: هر چه رفتار ما پخته‌تر، سنجیده‌تر و با دوراندیشی بیشتر باشد و منافع ملی ما اصل باشد و دعواهای سیاسی و جناحی را کنار بگذاریم موفق‌تر خواهیم بود. باید ملت و ایران برای ما اصل باشد، نه انتخابات۱۴۰۰. روز انتخابات فراخواهد رسید و باید بگذاریم ملت شاداب و فعال خودشان به پای صندوق‌های رأی بیایند و هر کسی را می‌خواهند انتخاب کنند.
رئیس‌جمهور افزود: ما برای پیشرفت دیپلماسی نیاز داریم که از کشور صدای واحدی شنیده شود؛ البته نمی‌گویم سلیقه‌ها را یکی کنیم و مجلس تابع دولت باشد یا دولت تابع مجلس باشد. آنها هم نظر خود را دارند ما هم نظرات خود را داریم. ولی شنیده شدن صدای واحدی از کشور بسیار مهم است.

اروپایی‌ها نوحه نخوانند
روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه ایران بر مبنای آنچه در سال۹۸ اعلام کرد با صراحت به دنیا گفته که کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات خواهد بود، خاطرنشان کرد: آن چیزی که در نطنز نصب شده و یا سانتریفیوژهای IR2M موضوع جدیدی نیست که اروپایی‌ها برای آن نوحه می‌خوانند اینکه سینه زنی ندارد؛ چرا که ما قبلا به شما گفته‌ایم این کار را انجام خواهیم داد. کار ما در نطنز دقیقا بر مبنای اعلام رسمی شخص من و دولت بوده است.
3کشور اروپایی اخیرا در بیانیه‌ای نسبت به نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز ابراز نگرانی کرده بودند.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه البته همیشه گفته شده که کاری که ما می‌کنیم قابل بازگشت خواهد بود، عنوان کرد: ممکن است ۱۰هزار سانتریفیوژ را راه بیندازیم ولی هر زمان بخواهیم آنها را خاموش کنیم. هر زمان که ۱+۵ یا ۱+ ۴ به تمام تعهداتشان عمل کردند ما هم به تمام تعهدات خود بازمی گردیم. برگشت به تعهدات زمان نیاز ندارد بلکه به اراده نیاز دارد.
وی ادامه داد: بازگشت به تعهدات اصلا زمان نمی‌برد و تنها یک اراده است؛ همانطوری‌که پای برجام شکسته شد و آن آدم کم‌سواد تاجر مسلک یک کاغذ را خط خطی کرد، نفر بعدی یک کاغذ خوب بگذارد و قشنگ امضا کند تا سرجای اول بر‌گردیم و اصلا زمان نمی‌برد.

 مکث
واکسن خواهد رسید


رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت و بانک مرکزی برای خرید واکسن کرونا از یکی از کشورهای خارجی و آغاز واکسیناسیون در کشور، تأکید کرد: البته مردم بدانند در هر اقدامی در بخش دارویی، تجهیزاتی و واکسن باید 100لعن و نفرین به ترامپ بفرستیم چراکه با ایجاد مشکلات و آزار برای حل انتقال و جابه‌جایی ساده با تلفن و یا سوئیفت، همه کشور باید هفته‌ها و گاهی ماه‌ها درگیر شوند و این جماعت خبیث در کاخ سفید به بهداشت مردم و معلولان رحم نکردند. روحانی تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که مردم فکر کنند واکسن به‌دست آنها نمی‌رسد و به هر قیمتی باشد از این مشکلات عبور می‌کنیم.
وی گفت: این جماعتی که در کاخ سفید بودند و روزهای پایانی عمر نحس خود را می‌گذرانند اینقدر خبیث بودند. به بهداشت مردم هم رحم نکردند، به مسئله کرونا هم رحم نکردند، به پیرمردها هم رحم نکردند و به معلولان هم رحم نکردند و فاسدترین و سبوعانه‌ترین رفتار را نسبت به ملت‌های منطقه و نسبت به ملت بزرگ ایران انجام دادند.
رئیس‌جمهور افزود: آنهایی که می‌گویند چند درصد مشکلات خارجی است و چند درصد داخلی است، همین واکسن را می‌خواهیم بخریم پول آن آماده است، اراده و تصمیم و دستور هست، منابع موجود است، اما به هر بانکی مراجعه می‌کنیم به هر کشوری، آمریکا مانع است. این معنایش این نیست که مردم فکر کنند واکسن به‌دست آنها نمی‌رسد. به هر قیمتی باشد از این مشکلات عبور می‌کنیم منتها مردم بدانند با چه سختی و با چه مشکلاتی مواجه هستیم، می‌دانم بانک مرکزی با چه مشکلاتی مواجه است، وزارت بهداشت با چه مشکلاتی مواجه است، دستگاه‌های دیگر با چه مشکلاتی مواجه هستند، ان شاءالله این قدم‌ها را به‌زودی برمی‌داریم؛ هم واکسن خارجی خواهد آمد، هم واکسن داخلی.

این خبر را به اشتراک بگذارید