• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
پنج شنبه 20 آذر 1399
کد مطلب : 118358
+
-

دیدن این 10مستند ورزشی را از دست ندهید

نابغه، دوپینگ و اعتیاد

نابغه، دوپینگ و اعتیاد

مستند ورزشی به‌واسطه کثرت مخاطبان و جذابیت سوژه‌ها، یکی از جذاب‌ترین ژانرهای سینماست و اینگونه فیلم‌ها معمولا با استقبال گسترده مخاطبان مواجه می‌شود. مستندهای ورزشی را می‌توان بی‌‌واسطه‌ترین و واقعی‌‌ترین روایت از داستان قهرمانان عرصه ورزش بدانیم، چراکه اساس اینگونه فیلم‌ها گفت‌وگو با خانواده و اطرافیان آنهاست و تصویری شفاف از قهرمانان عرصه ورزش پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. این گزارش، 10مستند ورزشی را که جزو پر‌فروش‌ها و پرمخاطب‌ها بوده معرفی می‌کند.

 وقتی‌ پادشاه بودیم

   کارگردان: لئون گست

به گواه بسیاری از منتقدان «وقتی پادشاه بودیم» یکی از بهترین مستندهای تاریخ است. موضوع این مستند درباره مسابقه‌ تاریخی محمد‌علی کلی و جورج فورمن در سال ۱۹۷۴ است که بعدها به «غرش در جنگل» معروف شد. لئون گست برای این مستند ۲۰سال زمان صرف کرد و درنهایت یکی از بهترین مستندهای تاریخ را ساخت و در سال ۱۹۹۶ جایزه‌ اسکار بهترین مستند را دریافت کرد. این مستند مملو از تصاویر فیلمبرداری‌شده و واقعی است و مخاطب را به عصر طلایی مسابقات سنگین‌وزن بوکس می‌برد و درنهایت با 2 اسطوره بوکس آشنا می‌کند.

  صعود انفرادی

   کارگردان: جیمی چین

با تماشای این مستند، حس کسی را خواهید داشت که روی لبه‌ ساختمانی بسیار بلند ایستاده‌ است. مستند «صعود انفرادی» تلاش الکس هانولد، سنگنورد معروف آمریکایی را برای فتح صخره‌ ۹۰۰متری «ال کاپیتان»، آن‌هم به روش «فری سولو» روایت می‌کند. در این روش کوهنورد، بدون طناب یا وسیله‌ ایمن دیگری از بلندترین و عمودی‌ترین صخره‌ها بالا می‌رود و این یعنی اوج هیجان در ورزش سنگنوردی. الکس هانولد در این مستند چهره مرد درونگرا و بسیار متواضعی را تصویر می‌کند که برای صعود به قله‌های دست‌نیافتنی به سیم آخر می‌زند.

 هرگز توقف نکن

   کارگردان: الکس هولمز

لانس آرمسترانگ، دوچرخه‌سواری بود که سرطان را شکست داد و 7بار قهرمان توردو فرانس شد، اما به شکل تراژیکی از صحنه ورزش کنار رفت. طبق گزارش کمیته ضد‌دوپینگ، آرمسترانگ همه موفقیت‌هایش را با چیزی که از آن به‌عنوان پیچیده‌ترین دوپینگ تاریخ یاد می‌شود به‌دست آورده است. مستندها و برنامه‌های زیادی برای رمزگشایی از این ماجرا ساخته شد، اما گفته می‌شود مستند « هرگز توقف نکن» بهترین است. این مستند نگاهی بی‌پرده به تمام دروغ‌ها و ماجراهای مربوط ‌به آرمسترانگ دارد و رازها و پیچیدگی‌های ماجرای از عرش به فرش افتادن دوچرخه‌سوار آمریکایی را روایت می‌کند.

 تپش آهن

   کارگردان: جورج باتلر

این مستند با حضور 2نفر از قهرمانان پرورش اندام دنیا که بعدها خیلی مشهور شدند، یعنی آرنولد شوارتزنگر و لو فریگنو ساخته شده است. فیلم « تپش آهن» که در سال ۱۹۷۵ ساخته شد، ششمین قهرمانی آرنولد در مسابقات مستر المپیا را روایت می‌کند. تپش آهن بیش از آنکه عضلات درهم‌پیچیده قهرمانان پرورش اندام دنیا را به تصویر بکشد، تلاش آنها برای معرفی این ورزش به جهانیان را روایت می‌کند. جالب است بدانید که آرنولد شوارتزنگر با حضور در این فیلم مستند برای نخستین‌بار مقابل دوربین قرار گرفت و پس از آن به هالیوود راه پیدا کرد.

 همه یا هیچ

   کارگردان: مانوئل هوگرا

در دنیای فوتبال، پپ گواردیولا را به‌عنوان مربی افسانه‌ای که روش برنده‌شدن را بلد است می‌شناسند. گواردیولا به‌عنوان بازیکن قهرمانی‌های بسیاری را تجربه کرد و حالا در قامت مربی با سبک تهاجمی و متکی بر سرعت و دقت شناخته می‌شود. مستند «همه یا هیچ» لیگ برتر انگلیس را به‌عنوان فیزیکی‌‌ترین و چالش‌برانگیزترین لیگ فوتبال جهان معرفی می‌کند و به این سؤال مهم پاسخ می‌دهد که آیا سبک مربیگری گواردیولا در لیگی با این مختصات جواب می‌دهد یا نه. این مستند برای پاسخ دادن به این سؤال مخاطب را در 8اپیزود با خود همراه می‌کند.

 من بروس لی هستم

   کارگردان: پیت مک‌کورمک

این مستند زندگی پرفرازونشیب بروس لی را روایت می‌کند و در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است. بروس لی، یکی از پرچمداران هنرهای رزمی در دنیا بود و این مستند نشان می‌دهد چطور پس از گذشت بیش از 3‌دهه از مرگش هنوز فراموش نشده است. تماشای مستند« من بروس لی هستم» شما را با زندگی و عقاید مشهورترین و محبوب‌ترین رزمی‌کار- بازیگر جهان آشنا می‌کند. در این مستند، همسر و دختر بروس‌ لی درباره راز پیشرفت خیره‌کننده او صحبت می‌کند و جکی چان و کوئنتین تارانتینو هم ازهنرنمایی یکی از بهترین رزمی‌کاران جهان در سینما می‌گویند.

 ایکاروس

   کارگردان: برایان فوگل

سازنده‌ این مستند که دوچرخه‌سوار آماتور است، ابتدا قصد داشت مستندی با موضوع استفاده مخفیانه از دوپینگ و موفقیت در مسابقات بین‌المللی بسازد اما وقتی از گرگوری رودچنکف، رئیس آزمایشگاه ضد‌دوپینگ روسیه در زمان برگزاری المپیک مسکو درخواست کمک می‌کند، به یک رسوایی بزرگ پی می‌برد. این رسوایی چیزی نیست جز گسترده‌‌‌ترین دوپینگی که جهان ورزش تاکنون به‌خود دیده است. رودچنکف مسئول آزمایش‌های ضد‌دوپینگ بود، آن‌هم زمانی‌ که دولت روسیه طرح دوپینگی را تصویب کرد که منجر به کسب ۱۳مدال طلای المپیک برای روسیه شد.

 کلاس ۹۲

   کارگردان: بنجامین ترنر

این مستند درباره‌ زندگی حرفه‌ای 6نفر از اسطوره‌های باشگاه منچستریونایتد است؛ فوتبالیست‌هایی مثل دیوید بکام، رایان گیگز، پل اسکولز، نیکی بات، فیل نویل و گری نویل که از نوجوانی باهم در تیم‌های پایه باشگاه رشد کرده‌اند و از همان زمان تا دوران حضور در تیم بزرگسالان به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌اند. مستند« کلاس 92» به موفقیت‌های پرتعداد این ستاره‌ها از قهرمانی FA Cup جوانان در سال ۱۹۹۲ تا قهرمانی تاریخی و دراماتیک در لیگ قهرمانان ۱۹۹۹ می‌پردازد. تماشای این مستند را به طرفداران منچستریونایتد توصیه می‌کنیم.

 مارادونا

   کارگردان: امیر کوستوریتسا

مستندی که امیر کوستوریتسا در سال ۲۰۰۸ درباره دیه‌‌گو مارادونا ساخت، مستند‌ترین روایتی است که می‌توان از زندگی پرماجرای اسطوره فقید فوتبال آرژانتین سراغ داشت. کوستوریتسا در این فیلم شخصیت مارادونا را در 3پرده و به‌عنوان نابغه فوتبال، فوتبالیستی که با سیاست‌پیشه‌ها نشست و برخاست کرد و اسطوره‌ای که در ورطه اعتیاد گرفتار شد، تصویر می‌کند. در بخش‌هایی از فیلم، مارادونا درباره گلی که در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی فوتبال۱۹۸۶ به انگلیس زد و بعدا به «دست خدا» مشهور شد با کوستوریتسا حرف می‌زند. تماشای این مستند، بعد از درگذشت مارادونا خالی از لطف نیست.

 شوماخر

   کارگردان: مایکل وش

این فیلم، داستان زندگی مایکل شوماخر، اسطوره اتومبیلرانی جهان از دوران کودکی و رفتن به پیست اتومبیلرانی کلن تا 7بار قهرمانی در رقابت‌های فرمول یک را روایت می‌کند. مستند «شوماخر» برخلاف همه مستندهای قبلی، با حمایت کامل همسر و 2فرزند او ساخته شده است. از بخش‌های جذاب این مستند می‌توان به گفت‌وگو با رالف شوماخر، پدر 75ساله مایکل شوماخر اشاره کرد و یک بخش دیگر هم به حادثه غم‌انگیزی که شوماخر را به کما برد اختصاص داده شده است. تصاویری از آرشیو خانوادگی قهرمان سابق فرمول یک در این مستند مورد استفاده قرار گرفته است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید