• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 19 آذر 1399
کد مطلب : 118288
+
-

عاقبت زم

سخنگوی قوه قضاییه از تأیید حکم اعدام روح‌الله زم، سردسته شبکه معاند آمدنیوز در دیوان‌عالی کشور خبر داد

عاقبت زم


 اصغر صوفی ـ‌ خبرنگار


سخنگوی قوه قضاییه از تأیید حکم اعدام روح‌الله زم خبر داد؛ غلامحسین اسماعیلی روز گذشته در نشست خبری در این‌باره گفت: بیش از یک‌ماه قبل دیوان‌عالی کشور به این پرونده رسیدگی کرده و حکم صادره از دادگاه انقلاب به تأیید دیوان‌عالی کشور رسیده است. حکم غیرقطعی اعدام زم تیرماه گذشته اعلام شده بود.  سخنگوی قوه قضاییه پیش‌تر همچنین از بازداشت 5نفر دیگر در پرونده زم خبر داده بود.روح‌الله زم مشهور به «نیما»، مدیر سابق کانال تلگرامی «آمدنیوز» در ۲۲مهر ۱۳۹۸در یکی از کشورهای همسایه دستگیر شد. سازمان اطلاعات سپاه طی اطلاعیه‌ای در این‌باره اعلام کرد که زم را به داخل کشور «هدایت» و بازداشت کرده‌اند. این اطلاعیه به زمان، مکان و جزئیات دقیق بازداشت مدیر کانال معاند آمدنیوز اشاره‌ای نکرده بود؛ به همین سبب ابهامات زیادی پیرامون این مسئله وجود داشت. همزمان، خبر بازداشت او از آمدنیوز، همان کانالی که خود مدیر آن بود، منتشر شد تا مشخص شود اطلاعات سپاه علاوه بر بازداشت زم، کانال وی را نیز در اختیار گرفته است. در بیانیه اطلاعات سپاه آمده بود که این سازمان در یک عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی با به کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری، سرویس‌های بیگانه را مدیریت کرده و فریب داد و روح‌الله زم، سرشبکه سایت ضد‌انقلاب را بازداشت کرد.

21 بهمن 1398
اتهام؛ افساد فی‌الارض

زم طی 6جلسه دادگاه به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شد؛ در کیفرخواست پرونده، ۱۷عنوان اتهامی برای زم مطرح شده بود. افسادفی‌الارض، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور،  مشارکت در اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار در دی‌ماه سال 96، بخشی از اتهامات زم بود. 

27 بهمن 1398
حفاظت سطح بالای فرانسه از زم

متهم زم در دومین جلسه دادگاه، درباره همکاری خود با دولت فرانسه گفت: «به سفارت فرانسه در ترکیه مراجعه و در آنجا با سفیر فرانسه صحبت کردم. از آنها درخواست ویزا کردم که آنها به من ویزای فرانسه را دادند. تقریباً شهریور 91بود که وارد فرانسه شدم.» زم در ادامه درباره حفاظت دولت فرانسه از او توضیح داد: بعد از مکرون سنگین‌ترین تیم حفاظت برای من بود.


5 اسفند 1398
تحریک مردم در دی ماه 96

 متهم زم در پاسخ به یکی از اتهاماتش درباره تحریک مردم در اعتراضات دی‌ماه 96، گفت: «مگر با تحریک یک رسانه کسی به خیابان می‌آید؟ البته نمی‌گویم که اشتباهی در این خصوص نکردم و اگر اشتباهی کرده‌ام از دادگاه و مردم عذرخواهی می‌کنم.» بنابر اظهارات نماینده دادستان، یکی از اتهامات زم، اعلام زمان و مکان عملیات‌های سوریه و تردد فرماندهان مخصوصا سردار شهیدحاج قاسم سلیمانی بوده است. زم ضمن پذیرش این اتهام در پاسخ گفت: «اقرارم را قبول دارم.» گفتنی است که زم پیش از حادثه ترور سردار شهیدسلیمانی دستگیر شده بود. 

5 اردیبهشت 1399
من کار مطبوعاتی می‌کردم

 متهم زم در چهارمین جلسه محاکمه خود در پاسخ به اتهامش مبنی بر اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: «من کار مطبوعاتی می‌کردم.» متهم درباره اتهام آموزش ساخت کوکتل مولوتوف و ماسک ضد‌اشک‌آور و چگونگی زمینگیر کردن موتورسواران در کانال آمدنیوز پاسخ داد: «اینها مربوط به من نیست و یکسری مطالب کپی و یکسری نیز تحت القائات بود.»

13 خرداد 1399
درخواست ملاقات کشورهای عربی

متهم زم در پنجمین جلسه دادگاه، در مورد همکاری خود با اداره امنیت ملی آمریکا گفت: «در 3، 4سال اخیر چندین جا ازجمله عربستان و امارات مشخصاً درخواست ملاقات با مرا داشتند. توسط واسطه‌ای گفتند ماهی ۲۰هزار یورو حقوق می‌دهند و همه سخت‌افزار‌های مربوط به آمدنیوز و همه امکانات را در اختیارم قرار می‌دهند.»

20 خرداد 1399
با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود

ششمین و آخرین جلسه دادگاه زم روز 20خرداد 99برگزار شد و متهم آخرین دفاعیات خود را مطرح کرد. متهم با بیان اینکه من قصدی درخصوص ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی و خارجی نداشتم، گفت: «اگر کاری از دستم دررفت، اظهار ندامت و پشیمانی می‌کنم.» زم ادامه داد: «با یک لغزش عاقبت آدم به باد می‌رود.» وی در پایان افزود: «امیدوارم که حکم صادره حکمی باشد که مرا به سوی دیگری که مسیر درستی نیست، پرتاب نکند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید