خسرو نقیبی_روزنامهنگار
مهرجویی محبوب من، مهرجویی محبوب همه نیست. نه آن مهرجویی منتقدپسندی که میخواهند در یک تحریف واضح تاریخی با «گاو»، همسنگ کیمیایی و «قیصر»، آغازگر موج نو خطابش کنند، تا قدری مثلا، آغاز جریان متفاوت را، رنگ فرنگرفتگی و دور از خیابان بودن بزنند؛ و نه آن مهرجویی در حال تنظیم خود با شرایط جدید سیاسی- اجتماعی که گروههای مختلف در دهه نخست انقلاب، از استعارهساز سقوط انقلاب تا علیخواه، لقبش میدهند. هر دوی آن مهرجوییها و خروجیشان - که حاصل خواست او برای مقبول زمانه بودن است؛ چه وقتی از «الماس۳۳» به «گاو» میرسد و چه وقتی از «شیرک» به «هامون» - برای من تصویر استعدادی است در حال دستوپازدن برای خود را پنهان کردن و مقبول دیگرانی بودن.
مهرجویی محبوب من، آنجا که دیگر پذیرفتهشده و نیازی به تأیید ندارد، سربرمیآورد. اندکی در «پستچی» و تمام و کمال در «دایره مینا»، که تحول اجتماعی۵۷، در اوج و وقت میوهدادن آن درخت تنومندشده، متوقفش میکند؛ و بعد،در آغاز دهه70 با «سارا»، «لیلا» و «درخت گلابی»، بهترین اقتباسهای تاریخ سینمای ایران و حتی 3-2 فیلم ضعیفتر بعدش در همان دهه. دهه80، باز انگار، بار سنگین مسئولیت «استاد»بودن و فشار اجتماعی، از ریل خارجش میکند اما در دهه90 تکمضرابی دارد، بیخیال اینکه چهکسی چه فکر میکند، به نام «چه خوبه که برگشتی»؛ از نظر من قدرنادیدهترین فیلمش، و نمونه کامل آنچه دیگران در این سالها خواستند به اسم «ابزورد» به خوردمان بدهند اما بومی نشد و مهرجویی اینجاییاش کرده؛ ایرانی و داخلی. با همان چوب جادویی که وقتی مایه اولیه مبتذلی چون داستان مهناز انصاریان دستش بود، با آن به «لیلا» رسید، یا وقتی از «عروسکخانه»ی ایبسن و نورای آن، «سارا» را خروجی گرفت. مثال اول هم که «دایره مینا» است؛ وقتی از سایه سنگین تئاتریها خودش را خلاص میکند و «سینما» به مفهوم مطلقش میسازد. گفتم که... مهرجویی محبوب من با مهرجویی محبوب مرسوم متفاوت است. آنجا که تظاهر و تزویر و دغدغهمندی اجتماعی خریدار دارد، من، آن مرد بیخیال قصهگوی عاشق سینما را دوستدارم که هروقت گذاشتهاند خودش باشد، یک شاهکار به پانتئون سینمای ایران افزوده؛ درست هروقت که خودش است.
چهار شنبه 19 آذر 1399
کد مطلب :
118248
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/mZkQn
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved