• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 19 آذر 1399
کد مطلب : 118214
+
-

اجاره‌نشین‌ها؛ پرتماشاگر‌ترین فیلم مهرجویی

اجاره‌نشین‌ها؛ پرتماشاگر‌ترین فیلم مهرجویی

  میان فیلم‌هایی که داریوش مهرجویی کارگردانی کرده کمدی «اجاره‌نشین‌ها» با فاصله‌ای قابل توجه پرتماشاگر‌تر از بقیه بوده. اجاره‌نشین‌ها سال۶۶ اکران عمومی شد و در تهران با حدود ۱۸میلیون تومان فروش هم پرفروش‌ترین فیلم سال۶۶ شد و هم رکورد«عقاب‌ها»(ساموئل خاچیکیان) را در اکران اول تهران، بعد از 2 سال شکست. اجاره‌نشین‌ها در مجموع فروش‌اش در تهران و شهرستان‌ها، هفتمین فیلم پربیننده سینمای پس از انقلاب است. این کمدی محبوب مهرجویی در مجموع ۴ میلیون و ۵۷۴ هزار نفر بیننده داشته است. شاید اگر فیلم خیلی زود روی آنتن تلویزیون نمی‌رفت، تماشاگران پرتعدادتری هم می‌یافت. فیلم در اوج جنگ و در شرایطی که سینمای ایران کمتر سراغ ژانر کمدی می‌رفت، ساخته شد. اجاره‌نشین‌ها به‌عنوان نخستین کمدی پس از انقلاب که معضلات طبقه متوسط شهری را به تصویر کشیده، پس از حضور در پنجمین جشنواره فیلم فجر، در سال۶۶ روی پرده آمد و استقبال مردم از آن همه را غافلگیر کرد. فیلم در تهران و شهرهای بزرگ بیشتر بیننده داشت.

  میان فیلم‌های پس از انقلاب مهرجویی«هامون»، «سارا» و «لیلا» هم پرتماشاگر و جزو پرمخاطب‌ترین آثار این کارگردان هستند. فیلم‌های مهرجویی معمولا در پایتخت بیشتر و بهتر فروخته‌اند. در اکران ۶۹ فروش بالای هامون کارشناسان را حیرت‌زده کرد. هیچ‌کس انتظار نداشت، فیلمی با بن‌مایه فلسفی، عرفانی و روایت غیرخطی یکی از پرطرفدارترین فیلم‌های سال شود.

مخاطب هدف: طبقه متوسط 
  داریوش مهرجویی تقریبا همیشه طبقه متوسط شهری را به‌عنوان مخاطب هدف خود درنظر گرفته است. پیش از پیروزی انقلاب فیلم‌های مهرجویی در سینما کاپری(بهمن فعلی) اکران می‌شد و اغلب هم با استقبال مواجه می‌شد. کاپری در آن سال‌ها پاتوق علاقه‌مندان جدی سینما بود. فیلم «دایره مینا» که با چند سال تأخیر اکران شد، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال۵۷ بود. مهرجویی در دوران اوجش احاطه و تسلط جالب توجهی به خواست مخاطب داشت و بدون باج دادن به تماشاگر، مخاطب جذب می‌کرد. «مهمان مامان» آخرین فیلم موفق مهرجویی در گیشه است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید