• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 18 آذر 1399
کد مطلب : 118134
+
-

محیط‌بانان از بودجه سهم گرفتند، آتش‌سوزی جنگل‌ها جاافتاد

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس: بودجه 1400برای حفظ محیط‌زیست ناکافی است

 زهرا رفیعی- خبرنگار

 لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده با پیش‌بینی هزار و 700میلیارد تومان در بخش محیط‌زیست تقدیم مجلس شد. حدود دو سوم این بودجه برای اعتبارات هزینه‌ای (هزینه‌های جاری) این سازمان اختصاص یافته که صرف حقوق و دستمزد کارکنان، هزینه‌های روزمره (مثل پول آب، برق، تلفن و حمل‌ونقل) و هزینه ارائه خدمات عمومی می‌شود.
این بودجه نسبت به سال گذشته فقط در بخش اعتبارات جاری 590میلیارد تومان یعنی 52درصد افزایش یافته است. در سال 98بودجه سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش اجرایی حدود 534میلیارد تومان و در سال 99آنچه مصوب شد 638میلیارد تومان بود.
از تغییرات مهم لایحه بودجه سال 1400، افزایش تقریبا 30درصدی برنامه حفاظت از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست و حمایت از محیط‌بانان است که به حدود 108میلیارد تومان رسیده است. این مبلغ قرار است صرف ارتقای توان فیزیکی و تجهیزاتی محیط‌بانان، حمایت از محیط‌بانان و جبران خسارات وارده، تامین و جبران خسارات وارده به اموال و اشخاص آسیب دیده و توانمندسازی و آموزش محیط‌بانان و یگان حفاظت محیط‌زیست صرف شود.
بودجه سال 1400سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش برنامه پایش و مدیریت آلاینده‌ها، حدود 324.3میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. بخشی از این بودجه صرف ارزیابی و پایش اثرات توسعه و فعالیت‌های تولیدی بر محیط‌زیست، پایش متغیرهای فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و آلودگی‌های منابع زیستی، تقویت صندوق ملی محیط‌زیست در اجرای قانون هوای پاک و مدیریت پسماندها، پایش عوامل آلاینده هوا و تغییرات اقلیمی و همچنین نظارت بر مدیریت پسماندها خواهد شد. در بخش برنامه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از زیست‌بوم‌های آبی نیز 160.5میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته 45.5درصد افزایش داشته است. بودجه برنامه حفاظت، احیاء و بهسازی زیست‌بوم‌های خشکی نیز افزایش 62.5درصدی داشته است. در بودجه سال 1400سازمان حفاظت محیط‌زیست، برای فرهنگ‌سازی و ارتقای مشارکت‌های مردمی در حوزه محیط‌زیست نیز اعتباری حدود ۱۴۳. 5میلیارد تومان لحاظ شده که نسبت به سال گذشته افزایش 44درصدی داشته است.
سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به اینکه مجلس به‌دنبال افزایش بودجه بخش محیط‌زیست در لایحه بودجه سال آینده است، می‌گوید: 20پیشنهاد برای بهبود وضعیت سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تهیه شده است. او 2 نگرانی اصلی برای بودجه سال 1400در حفظ محیط‌زیست ایران دارد و می‌گوید: این بودجه با توجه به حجم فعالیت‌های مربوط به حفاظت محیط‌زیست ناکافی و غیرقابل توجه است. چون با نگاه به موضوع آتش‌سوزی‌ در مناطق حفاظت شده در سال 99می‌توان به ناکافی بودن بودجه پی برد. ضمن اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست وظایف پراکنده و متنوعی دارد و بخش عمده بودجه صرف حقوق و مزایای پرسنل و محیط‌بانان خواهد شد. به گفته او، اتفاق خوب در لایحه بودجه سال 1400، مستقل بودن ردیف بودجه محیط‌بانان و افزایش آن است.
نگرانی دوم رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در موضوع بودجه سال 1400حفاظت از محیط‌زیست ایران، عدم‌تخصیص ردیف‌ها در بخش‌های مربوطه است. رفیعی می‌گوید: متأسفانه اشتباه مرسوم دولت‌ها در سال آخر این است که بودجه‌های مصوب را در بخش‌هایی مانند محیط‌زیست صرف نمی‌کنند. یعنی بودجه پیشنهادی دقیقا در بخش مصوب هزینه نمی‌شود که نمایندگان مجلس به جهت ‌شأن نظارتی خود تلاش خواهند کرد که اشتباه سال‌های گذشته تکرار نشود. نماینده تهران در مجلس همچنین از برخی اختلاف‌نظرها در مجلس درخصوص درآمدهای مربوط به بخش پسماند خبر داده است. یکی از مناقشه‌برانگیزترین ردیف‌های بودجه‌ای حوزه محیط‌زیست در لایحه بودجه 1400درآمدهای حاصل از قوانین مدیریت پسماند و هوای پاک است. براساس بند و تبصره لایحه بودجه سال آینده کشور، منابع حاصل از بخش پسماند قرار است تا سقف 10هزار میلیارد ریال برای بازیافت پسماندهای حاصل از کالاهای مورد نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست با مشارکت بخش خصوصی و نظارت این سازمان مصرف شود. بند «م» تبصره «35» لایحه بودجه کشور، درصدی از عوارض آلایندگی وصول شده از محل یک درصد درآمد مالیات بر ارزش افزوده به سازمان حفاظت محیط‌زیست اختصاص می‌یابد تا پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور از طریق صندوق حفاظت محیط‌زیست صرف اعطای تسهیلات برای کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست شود. این بخش از لایحه به‌دلیل مخالفت برخی نمایندگان مجلس در ماه‌های اخیر محل اختلاف جدی بود. برخی نمایندگان معتقدند، عوارض پسماند باید به شهرداری‌ها داده شود. ولی سازمان حفاظت محیط‌زیست با این پیشنهاد مخالف است.

این خبر را به اشتراک بگذارید