قرعهکشی پیکان و رنو
طرح جدید ترافیک به نخستوزیری ارائه شد
محمد سرابی
تا سال62 هجوم جمعیت از روستا به شهر، باعث شده بود که مسئولان کشور بهدنبال راهی برای جذب مهاجران و جلوگیری از بیشتر شدن آنها باشند.
در فروردین1362روابط عمومی وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرد هرگونه خرید و فروش زمین شهری بهصورت قولنامهای در سراسر کشور ممنوع است. در همین ماه دومین مرحله واگذاری زمین در مشهد براساس اطلاعات فرمهایی که در اسفند سال قبل منتشر شده بود، شروع شد. توزیع فرم و ثبتنام فقط برای صاحب زمین شدن کاربرد نداشت. در اردیبهشت این سال ستاد بسیج اقتصادی کشور اسامی قرعهکشی برندگان خرید خودروهای پیکان و رنو را اعلام کرد. پس از آن اسامی برندگان خرید مینیبوس و موتورسیکلت هم اعلام شد. در ماههای بعد، کار ثبتنام و قرعهکشی از خودرو به تلویزیون رسید و اسامی کسانی که میتوانستند تلویزیون رنگی و سیاه و سفید بخرند نیز در روزنامهها چاپ شد. ساختوساز بیقاعده به همراه انبوه ساختمانهای نیمهکاره و فرسوده باعث تصویب قوانین متناقض میشد. در اردیبهشت وزارت مسکن و شهرسازی اطلاعیهای منتشر کرد که در آن از مالکان ساختمانهای بزرگ نیمهتمام شرق و مرکز تهران خواسته شده بود با در دست داشتن جواز ساخت به ساختمان این وزارتخانه در حوالی میدان ونک مراجعه کنند. با حکم دیوان عدالت اداری، کمیسیونهای ماده100 (مرجع رسیدگی قضایی به تخلفات ساختمانی) که سال قبل از سوی شهرداری تهران منحل شده بودند، دوباره شروع به کارکردند و آیتالله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به نامه وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد، این وزارتخانه باید بهسرعت به کسانی که قبلا از حاکم شرع، حکم ساختن خانه گرفتهاند مجوز رسمی ساخت بدهد. چندماه بعد آیتالله اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور گفت احکامی که از سوی دادگاه مستقر در شهرداری صادر و براساس آن زمین به اشخاص داده شده است قانونی نیست. این دادگاه به جای رسیدگی به تخلفات، چند هزار قطعه زمین به افراد و شرکتهای تعاونی داده است. در تابستان محمدکاظم سیفیان، شهردار تهران اعلام کرد تبدیل زیرزمین منازل به واحد مسکونی مجاز است و کلیه ساختمانهایی که به این دلیل متوقف ماندهاند میتوانند پایان کار دریافت کنند. تا آخر این سال به دستور دادسرای عمومی تهران؛ شهرداری، شهربانی و کمیتههای انقلاب موظف شدند در اقدامی ضربتی، بنگاههای معاملات املاک بدون مجوز را تعطیل کنند چون این بنگاهها در حاشیه شهر املاک را تفکیک میکردند و میفروختند. رفتوآمد در شهر همچنان معضل بزرگی محسوب میشد اما بنزین مانند سال قبل کوپنی نبود. مدیرعامل شرکت واحد اعلام کرد مجموعا 2500اتوبوس در تهران موجود است و تعدادی نیز به اهواز فرستاده شده است تا برای کمک به جبهه از آنها استفاده شود. همچنین دیگر از اتوبوسهای دوطبقه در مسیر خیابان شریعتی استفاده نمیشود زیرا کشش شیب را ندارند و بعد از 4ماه خراب میشوند.
در پاییز62 وزیر کشور اعلام کرد طرح جدید ترافیک براساس تغییر ساعات کار کارمندان دولت، رفتوآمد کارمندان با سرویس و تغییر ساعات طرح به نخستوزیری ارائه شده است. در همین زمان هیأتی به سوییس، اتریش و آلمان برای مطالعه در زمینه ساخت مترو اعزام شد. ارزیابی آنها این بود که شهر تهران نیاز به 100کیلومتر مترو دارد و طرح قبلی شبکه مترو و ایستگاه مادر آن که در میدان راهآهن قرار داشت، باید عوض شود. یک هیأت ژاپنی نیز برای بررسی مشکل ترافیک حملونقل مسافر و هدایت آبهای سطحی تهران وارد شدند. رئیس اداره راهنمایی و رانندگی تهران در مصاحبهای اعلام کرد این اداره تا سال 56حدود 700هزار و از سال56تا 61حدود یک میلیون و 500هزار گواهینامه صادر کرده است. به گفته او در سال 56مساحت خیابانهای تهران 200کیلومترمربع و طول آنها هزار کیلومتر بود که الان به 650کیلومترمربع و 3هزار کیلومتر رسیده است. معاون شهردار گفت پلهای هواییای که در تهران وجود دارد موقت است زیرا پلهای فلزی نمیتواند دائمی باشد اما باید با ماده اپوکسی روکش شود که از فرانسه و بلژیک وارد میشود. در غیراینصورت در شرایط یخبندان باید رفتوآمد روی این پلها ممنوع شود. در این سال بزرگراه 45متری رسالت در دست ساخت بود و یک باند از بزرگراه آیتالله صدر ساخته شده بود. در بهمن، محمدنبی حبیبی، شهردار جدید تهران اعلام کرد پایتخت روزانه پذیرای 1500مهاجر جدید است. همچنین 60درصد نمایشگاههای اتومبیل در تهران غیرمجاز هستند و از پارک خودروهای آنها در معابر جلوگیری میشود. شهرداری اعلام کرد در همه مناطق بیستگانه میدان میوه و ترهبار ساخته خواهد شد و غرفهها به کسانی واگذار میشود که کشاورز یا نماینده تعاونیهای کشاورزی باشند.