• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 17 آذر 1399
کد مطلب : 117966
+
-

قرعه‌کشی پیکان و رنو

طرح جدید ترافیک به نخست‌وزیری ارائه شد

همشهری
قرعه‌کشی پیکان و رنو


محمد سرابی 

تا سال62 هجوم جمعیت از روستا به شهر‎‌‎، باعث شده بود که مسئولان کشور به‎‌‎دنبال راهی برای جذب مهاجران و جلوگیری از بیشتر شدن آنها باشند.
در فروردین1362روابط عمومی وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرد هرگونه خرید و فروش زمین شهری به‎‌‎صورت قولنامه‎‌‎ای در سراسر کشور ممنوع است. در همین‎‌‎ ماه دومین مرحله واگذاری زمین در مشهد براساس اطلاعات فرم‎‌‎هایی که در اسفند سال قبل منتشر شده بود، شروع شد. توزیع فرم و ثبت‌نام فقط برای صاحب زمین شدن کاربرد نداشت. در اردیبهشت این سال ستاد بسیج اقتصادی کشور اسامی قرعه‎‌‎کشی برندگان خرید خودرو‎‌‎های پیکان و رنو را اعلام کرد. پس از آن اسامی برندگان خرید مینی‎‌‎بوس و موتورسیکلت هم اعلام شد. در ماه‎‌‎های بعد، کار ثبت‌نام و قرعه‎‌‎کشی از خودرو به تلویزیون رسید و اسامی کسانی که می‎‌‎توانستند تلویزیون رنگی و سیاه و سفید بخرند نیز در روزنامه‎‌‎ها چاپ شد. ساخت‎‌‎وساز بی‎‌‎قاعده به همراه انبوه ساختمان‎‌‎های نیمه‎‌‎کاره و فرسوده باعث تصویب قوانین متناقض می‎‌‎شد. در اردیبهشت وزارت مسکن و شهرسازی اطلاعیه‎‌‎ای منتشر کرد که در آن از مالکان ساختمان‎‌‎های بزرگ نیمه‎‌‎تمام شرق و مرکز تهران خواسته شده بود با در دست داشتن جواز ساخت به ساختمان این وزارتخانه در حوالی میدان ونک مراجعه کنند. با حکم دیوان عدالت اداری، کمیسیون‎‌‎های ماده100 (مرجع رسیدگی قضایی به تخلفات ساختمانی) که سال قبل از سوی شهرداری تهران منحل شده بودند، دوباره شروع به کارکردند و آیت‎‌‎الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور در پاسخ به نامه وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد، این وزارتخانه باید به‌سرعت به کسانی که قبلا از حاکم شرع، حکم ساختن خانه گرفته‎‌‎اند مجوز رسمی ساخت بدهد. چند‎‌‎ماه بعد آیت‎‌‎الله اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور گفت احکامی که از سوی دادگاه مستقر در شهرداری صادر و براساس آن زمین به اشخاص داده شده است قانونی نیست. این دادگاه به جای رسیدگی به تخلفات، چند هزار قطعه زمین به افراد و شرکت‎‌‎های تعاونی داده ‎‌‎ا‎‌‎ست. در تابستان محمدکاظم سیفیان، شهردار تهران اعلام کرد تبدیل زیرزمین منازل به واحد مسکونی مجاز است و کلیه‎‌‎ ساختمان‎‌‎هایی که به این دلیل متوقف مانده‎‌‎اند می‎‌‎توانند پایان کار دریافت کنند. تا آخر این سال به دستور دادسرای عمومی تهران؛ شهرداری، شهربانی و کمیته‎‌‎های انقلاب موظف شدند در اقدامی ضربتی، بنگاه‎‌‎های معاملات املاک بدون مجوز را تعطیل کنند چون این بنگاه‎‌‎ها در حاشیه شهر املاک را تفکیک می‎‌‎کردند و می‎‌‎فروختند. رفت‎‌‎وآمد در شهر همچنان معضل بزرگی محسوب می‎‌‎شد اما بنزین مانند سال‎‌‌‎ قبل کوپنی نبود. مدیرعامل شرکت واحد اعلام کرد مجموعا 2500اتوبوس در تهران موجود است و تعدادی نیز به اهواز فرستاده شده است تا برای کمک به جبهه از آنها استفاده شود. همچنین دیگر از اتوبوس‎‌‎های دوطبقه در مسیر خیابان شریعتی استفاده نمی‎‌‎شود زیرا کشش شیب را ندارند و بعد از 4‎‌‎ماه خراب می‎‌‎شوند.
در پاییز62 وزیر کشور اعلام کرد طرح جدید ترافیک براساس تغییر ساعات کار کارمندان دولت، رفت‎‌‎وآمد کارمندان با سرویس و تغییر ساعات طرح به نخست‎‌‎وزیری ارائه شده است. در همین زمان هیأتی به سوییس، اتریش و آلمان برای مطالعه در زمینه ساخت مترو اعزام شد. ارزیابی آنها این بود که شهر تهران نیاز به 100کیلومتر مترو دارد و طرح قبلی شبکه مترو و ایستگاه مادر آن که در میدان راه‎‌‎آهن قرار داشت، باید عوض شود. یک هیأت ژاپنی نیز برای بررسی مشکل ترافیک حمل‎‌‎ونقل مسافر و هدایت آب‎‌‎های سطحی تهران وارد شدند. رئیس اداره راهنمایی و رانندگی تهران در مصاحبه‎‌‌‎ای اعلام کرد این اداره تا سال 56حدود 700هزار و از سال56تا 61حدود یک میلیون و 500هزار گواهینامه صادر کرده است. به گفته او در سال 56مساحت خیابان‎‌‎های تهران 200کیلومترمربع و طول آنها هزار کیلومتر بود که الان به 650کیلومترمربع و 3هزار کیلومتر رسیده است. معاون شهردار گفت پل‎‌‎های هوایی‌ای که در تهران وجود دارد موقت است زیرا پل‎‌‎های فلزی نمی‎‌‎تواند دائمی باشد اما باید با ماده اپوکسی روکش شود که از فرانسه و بلژیک وارد می‎‌‎شود. در غیراینصورت در شرایط یخبندان باید رفت‎‌‎وآمد روی این پل‎‌‎ها ممنوع شود. در این سال بزرگراه 45متری رسالت در دست ساخت بود و یک باند از بزرگراه آیت‎‌‎الله صدر ساخته شده بود. در بهمن، محمدنبی حبیبی، شهردار جدید تهران اعلام کرد پایتخت روزانه پذیرای 1500مهاجر جدید است. همچنین 60درصد نمایشگاه‌‎‌‎های اتومبیل در تهران غیرمجاز هستند و از پارک خودرو‎‌‎های آنها در معابر جلوگیری می‎‌‎شود. شهرداری اعلام کرد در همه مناطق بیست‎‌‎گانه میدان میوه و تره‎‌‎بار ساخته خواهد شد و غرفه‎‌‎ها به کسانی واگذار می‎‌‎شود که کشاورز یا نماینده تعاونی‎‌‎های کشاورزی باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید