• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
دو شنبه 17 آذر 1399
کد مطلب : 117961
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/DkZzB
+
-

یک بانوی ایرانی

بانو امین اجازه اجتهاد داشت

چهره‌اول
یک بانوی ایرانی


  سیدمحمد حسین محمدی  

پای کتاب‎‌‎هایش را با عنوان «یک بانوی ایرانی» و «یک بانوی اصفهانی» امضا می‎‌‎کرد. نامش سیده نصرت بیگم امین بود ولی او را با نام بانو امین می‎‌‎شناسند؛ نخستین و شاید مشهورترین زنی که توانسته بود به مرحله اجتهاد برسد و به شکل کتبی اجازه اجتهاد دریافت کند. اجازه اجتهاد او را شیخ عبدالکریم حائری و چندین مجتهد اصفهانی تصدیق کرده بودند.
بانو امین فرزند یکی از تجار اصفهان بود و تحصیلات دینی را در همان اصفهان آغاز کرد. او از محضر فقهای مشهور اصفهان همچون ابوالقاسم دهکردی و میرسیدعلی نجف‎‌‎آبادی بهره برد. با یکی از تجار اصفهان ازدواج کرد. ازدواجی که ثمره‎‌‎اش 8 فرزند بود ولی ‎‌‎جز یکی، هیچ‎‌‎کدام عمری به دنیا نداشتند. شدت اهتمام بانو امین به‎‌‎قدری بود که فوت این فرزندان هیچ تأثیری در تلاشش برای تحصیل و تحقیق نداشت.
از بانو امین آثار متعددی چاپ و منتشر شده است که بیانگر میزان دانش علمی اوست. او در بخشی از کتاب «نفحات‌الرحمانیه» که آیت‎‌‎الله جوادی آملی آن را ستوده است چنین می‎‌‎نویسد: «من در این دنیا غریبانه زندگی می‎‌‎کنم و برای خودم معین و مشوقی نمی‎‌‎یابم که رفیق من باشد در طریق سیرالی‎‌‎الله. من در زمینه عرفان هیچ استادی نداشتم... از معاصرین دوره من احدی را نیافتم که برایم ممکن باشد برای او کلمه‎‌‎ای از آنچه در سر و قلبم وجود داشت را بتوانم اظهار بکنم و نکردم». از این مقدمه و برخی دیگر از آثار او می‎‌‎توان به‎‌‎وضوح زمینه‎‌‎های عرفانی را در نگاه او مشاهده کرد. آثار و نوشته‎‌‎های او ولی منحصر به مسائل عرفانی نبود. کتاب «مخزن‌العرفان در تفسیر قرآن» از آثار تفسیری اوست که در 15جلد منتشرشده است که مورد توجه بسیاری از علما و محققین قرارگرفته است. ازجمله کسانی که از مقام علمی بانو امین تجلیل کرده‎‌‎اند می‎‌‎توان از علامه جعفری، شهید مطهری، آیت‎‌‎الله جوادی آملی و آیت‎‌‎الله خامنه‎‌‎ای نام برد.
بانو امین سرانجام در سال1362 در حالی از دنیا رفت که توانست باب تحصیل علوم دینی را برای زنان باز کند. هرچند قرائتی که او از فقه و متون دینی داشت تفاوت چندانی با قرائت رایج در حوزه‎‌‎های علمیه نداشت اما همین فتح باب، ثمرات بسیاری زیادی را با خود به ارمغان آورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید