• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 16 آذر 1399
کد مطلب : 117882
+
-

احتمال ورود واکسن کرونا به ایران تا 2‌ماه آینده

مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو گفت: به‌منظور تامین هرچه سریع‌تر واکسن کرونا، همزمان با ادامه تولید داخل، مذاکرات با شرکت‌های خارجی تولیدکننده انجام شده و پیش‌بینی می‌کنیم درصورت تأیید واکسن‌ها و تامین ارز مورد نیاز، در 2‌ماه آینده بتوانیم یک محموله را وارد کنیم.
به گزارش همشهری، سیدحیدر محمدی گفته است که ۶شرکت داخلی در حال انجام مطالعات روی تولید واکسن کرونا هستند که مطالعات آزمایشگاهی آنها به پایان رسیده و برخی از آنها در فاز مطالعات حیوانی هستند و برخی درخواست مجوز ورود به فاز مطالعات انسانی را به سازمان غذا و دارو ارائه داده‌اند.
آنطور که محمدی گفته مطالعات 2 شرکت داخلی در هفته آینده وارد فاز انسانی می‌شوند و این امیدواری وجود دارد در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ بتوانند این واکسن را تولید کنند.
او همچنین درباره اینکه واکسن‌های تولیدی در شرکت‌های مختلف جهان چگونه تولید و توزیع می‌شود، توضیح داده است: میزان تامین واکسن، به میزان تولید شرکت‌ها بستگی دارد؛ از طرفی اولویت این شرکت‌ها کشور خودشان و در درجه بعدی کوواکس است. محمدی گفت: کوواکس نیز متعهد شده که واکسن را به کشورهای عضو خود ارائه کند که البته ما نیز عضو کوواکس هستیم و از آن طریق هم واکسن تهیه خواهیم کرد. مرحله سوم تامین واکسن نیز قرارداد تجاری است که ما با کشورهای چین، هند و چند کشور اروپایی در حال رایزنی هستیم.
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پیش از این در همین رابطه گفته بود که ایران تهیه واکسن کرونا را از سه مسیر دنبال می‌کند. یک مسیر واردات واکسن کرونا از طریق کوواکس است که توسط سازمان جهانی بهداشت تهیه شده است. ایران از این مسیر تعداد ۱۶ میلیون و ۸۰۰‌هزار واکسن را با توجه به تزریق دو دوز برای ۸ میلیون و ۴۰۰هزار نفر افراد آسیب‌پذیر شامل بالای ۶۵ ساله ها و کسانی که بیماری زمینه ای دارند را پیش‌خرید کرده است.
مسیر دوم برای تهیه واکسن کرونا، خرید از منابع موثقی به جز کوواکس است. به گفته نمکی مسیر سومی که دنبال می‌شود تولید مشترک با صاحبان تکنولوژی در مراکزی مثل انستیتو پاستور است.

این خبر را به اشتراک بگذارید