• یکشنبه 17 تیر 1403
  • الأحَد 30 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 07
یکشنبه 16 آذر 1399
کد مطلب : 117871
+
-

آب و فاضلاب در اولویت پیگیری نمایندگان خوزستان

مکث
آب و فاضلاب در اولویت پیگیری نمایندگان خوزستان

آبگرفتگی و پس‌زدگی فاضلاب در اهواز، بندرامام و ماهشهر طی روزهای گذشته بار دیگر مشکل نداشتن شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و تکمیل نشدن شبکه فاضلاب به‌ویژه در کلانشهر اهواز را به تیتر رسانه‌ها تبدیل کرد. سال گذشته پس از بارندگی‌های خوزستان، مقام معظم رهبری دستور برداشت 150میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز را صادر کردند، اما مسئولان و نمایندگان استان این اعتبار را کافی نمی‌دانند و از سویی، نگرانی‌ها برای تکمیل شبکه دفع آب‌های سطحی هنوز به قوت خود باقی است. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اغلب شهرهای ایران جمع‌آوری آب‌های سطحی و پساب فاضلاب به شکل مجزا انجام می‌شود به همشهری می‌گوید: «متأسفانه در اهواز و بسیاری از شهرهای خوزستان شبکه دفع آب‌های سطحی وجود ندارد. از سوی دیگر شبکه فاضلاب اهواز برای جمعیت 300هزار نفری ایجاد شده بود و حالا باید پاسخگوی پساب فاضلاب یک میلیون و 500هزار نفر جمعیت باشد.»
سید کریم حسینی به مشکلات دیگر اهواز اشاره می‌کند و می‌افزاید: «زمین اهواز مسطح و نفوذناپذیر است. همچنین آب‌های زیرزمینی در این کلانشهر نزدیک به سطح است و خاک ریزشی دارد. با توجه به این موارد، هزینه ایجاد شبکه فاضلاب در اهواز بیشتر از سایر شهرها و گنجایش خیابان‌های اهواز هم برای ایجاد خطوط مجزا کم است.»
او با بیان اینکه طبق برآوردهای شورای شهر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی 8-7هزار میلیارد تومان است، ادامه می‌دهد:‌ « اعتبار 150میلیون یورویی برای تکمیل شبکه فاضلاب است که هم‌اکنون 41درصد پیشرفت و به اعتبار تکمیلی هم نیاز دارد اما این اعتبار فقط برای شبکه فاضلاب هزینه خواهد شد و نگرانی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی همچنان باقی است.»
حسینی ادامه می‌دهد: «در جلسه‌های متعدد با مسئولان نهادهای متولی مانند شهرداری و آبفا هشدارهای لازم را درباره مشکل آبگرفتگی داده بودیم و حتی دو سه‌ماه قبل طرح ضربتی برای کنترل آب‌های سطحی طی یک تفاهمنامه تدوین شد. تعهدات مکتوب این نهادها موجود است و طبق گزارش‌های رسیده شهرداری، آبفا و استانداری تا 50درصد به آن عمل کرده‌اند.» وی به فعالیت سپاه و بسیج در روزهای گذشته اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که مردم معتقدند اگر این دو ارگان و نیروهای جهادی نبودند، خسارت‌ها بیش از اینها بود. حسینی به پیگیری‌ برای افزایش بودجه در لایحه بودجه 1400نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «2 مشکل آب و فاضلاب در خوزستان در اولویت است و اعتبار موجود و سالانه استانی را برای رفع آن کافی نمی‌دانیم. به همین دلیل مجمع نمایندگان خوزستان خواستار نگاه ویژه وزارتخانه‌ها، دولت و مجلس به این استان و محرومیت‌های آن است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید