• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 16 آذر 1399
کد مطلب : 117869
+
-

رشد 2برابری درآمد 44درصد از صنایع بورس

آمار‌ها نشان می‌دهد درآمد 44درصد از صنایع بورس در یک سال گذشته بیش از 2برابر شده است

رشد 2برابری درآمد 44درصد از صنایع بورس

تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد همگام با رشد شتابان تورم در یک سال گذشته، درآمد 44.4درصد از صنایع بورس بیش از 2برابر شده است. در این میان 3 صنعت زراعت، بانکداری و هلدینگ‌ها با بیشترین میزان افزایش سود مواجه بوده‌اند.
به گزارش همشهری، سیاست سرکوب قیمت‌ها جواب نمی‌دهد. تورم در حال رشد است و چاره‌ای جز افزایش قیمت محصولات نیست در غیراین صورت کارخانه‌ها ورشکست، کارگران بیکار و اقتصاد با رکود بیشتری مواجه می‌شود. اطلاعات آماری موجود به خوبی نشان می‌دهد با وجود آنکه دولت از طریق وزارت صنعت و چندین سازمان تابعه و استخدام پرسنل اجرایی مختلف، سال‌هاست تلاش می‌کند قیمت‌ها را کنترل کند اما هرگز موفق نبوده و با وجود اعمال مقررات قیمت‌گذاری برای محصولات مختلف سرآخر مجبور شده است مجوز افزایش قیمت را به‌دلیل رشد شتابان تورم برای بسیاری از صنایع صادر کند. این موضوع اکنون در میان آمار مربوط به افزایش درآمد شرکت‌ها و کارخانه‌های بورس مشهود است و داده‌های آماری نشان می‌دهد که به جز برخی صنایع که از طریق افزایش بهره‌وری میزان درآمد‌هایشان را افزایش داده‌اند ارزش ریالی درآمد و سود اغلب شرکت‌ها از طریق افزایش نرخ فروش محصولات (از طریق دریافت مجوز افزایش نرخ از وزارت صنعت) رشد کرده است. با این حال تحلیلگران بر این باورند که هنوز هم صدور این مجوز‌ها کافی نیست و درمورد بسیاری از صنایع، باید با حذف ارز ترجیحی، مجوز افزایش نرخ‌ها صادر شود تا حاشیه سود این شرکت‌ها در ارقام منطقی و مطابق با واقعیت‌های اقتصادی حفظ شود. تقریبا نسخه همه اقتصاددانان برای اقتصاد ایران حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری و نظام سرکوب قیمت‌هاست با این حال تاکنون هیچ دولتی در ایران اعتقادی به کارا بودن مکانیسم‌های بازار به‌طور عملی نداشته است.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که با وجود آنکه درآمد بسیاری از صنایع بورس در یک سال گذشته بین 2 تا چند برابر افزایش یافته با این حال هنوز هم نرخ فروش محصولات بسیاری از صنایع با ارقام واقعی اقتصاد منطبق نیست و حاشیه سود این شرکت‌ها به‌دلیل رشد شتابان تورم و مجاز نبودن به افزایش قیمت به ارقام قبلی برنگشته است. وزارت صنعت در طول یک سال گذشته بارها به برخی صنایع اجازه داده تا قیمت‌هایشان را افزایش دهند. درواقع وزارت صنعت تحت‌تأثیررشد تورم چاره‌ای جز صدور مجوز افزایش نرخ برای کارخانه‌ها نداشته است.
اقتصاد ایران 3 سال است که در رکود به سر می‌برد و همچنان چشم‌انداز روشنی هم برای کاهش تورم وجود ندارد اما به‌طور قطع اگر مجوز‌های افزایش قیمت صادر نمی‌شد، شاید اقتصاد ایران در شرایط حاضر وضعیت به‌مراتب بدتری داشت. این به‌معنای این است که صدور مجوز افزایش قیمت‌ها کار درستی بوده است اما ارقام و آمار‌های موجود یک پیام آشکار دارد و آن این است که سخنان مسئولان وزارت صنعت برای کنترل قیمت‌ها از طریق سیاست‌های دستوری و سرکوب قیمت‌ها صرفا یک شعار است و مکانیسم بازار و عوامل اقتصادی در بلندمدت خود را به سیاستگذاران تحمیل می‌کنند.

رشد درآمد شرکت‌های بورس
تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد که جمع کل درآمد شرکت‌های بورس از آخر آبان پارسال تا پایان آبان امسال نزدیک به 75درصد رشد کرده و از 110هزار میلیارد تومان به 192هزارمیلیارد تومان افزایش یافته است. بخش عمده این رشد ناشی از رشد تورم و رشد ارزش اسمی محصولات کارخانه‌ها و شرکت‌هاست و هنوز مشخص نیست با درنظر‌گرفتن هزینه‌های تولید، حاشیه سود شرکت‌های بورس چقدر تغییر کرده است. با این حال داده‌های موجود پیام آور ارقام جالبی برای سهامداران است و نشان می‌دهد که شرکت‌های بورس عملکرد عجیبی در تولید سود در‌ یک‌سال داشته‌اند؛ رشد‌هایی که شاید در کمتر کشوری اتفاق بیفتند. این اطلاعات نشان می‌دهد به‌طور میانگین درآمد 44.4درصد از صنایع بورس در یک سال گذشته تقریبا 2برابر شده است. همچنین در این میان درآمد 22درصد از صنایع هم رشدی بیش از 200درصد داشته‌اند.

صنایع پربازده
آمار‌ها نشان می‌دهد از مجموع کل صنایع بورس، 3صنعت زراعت، بانکداری و هلدینگ‌ها با بیشترین میزان افزایش درآمد مواجه بوده‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد که شرکت‌های فعال در صنعت زراعت به‌طور میانگین درآمدهایشان 813درصد و صنعت بانکداری بیش از 612درصد افزایش داشته است. هلدینگ‌ها نیز از آبان پارسال تاکنون جمعا 543درصد به جمع کل درآمدهایشان اضافه شده است. از میان این 3 صنعت، شرکت‌های فعال در صنعت بانکداری توانسته‌اند از طریق افزایش نظام بهره‌وری طبق سیاست‌های بانک مرکزی، نسبت سپرده‌گذاری و تسهیلات را بهبود بخشند و با رشد درآمد مواجه شوند. هم‌اکنون جمع کل درآمد بانک‌های حاضر در بورس به 6300میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته رشد محسوسی نشان می‌دهد. هلدینگ‌ها هم که از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار سهام محسوب می‌شوند درآمدهایشان از آبان پارسال تاکنون با 25هزار میلیارد تومان افزایش به مرز 30هزار میلیارد تومان رسیده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که جمع کل درآمد شرکت‌های بورس حتی در ماه‌های باقی مانده از سال با رشد‌های بیشتری مواجه خواهد شد. از دیگر صنایع مهمی که از آبان سال گذشته تاکنون با رشد درآمد مواجه شده‌اند می‌توان به سیمان، لاستیک و پلاستیک، دارو‌سازی‌ و خودرو‌سازی‌ اشاره کرد. وزارت صنعت در طول یک سال گذشته با افزایش قیمت محصولات اغلب این صنایع موافقت کرده و همین عامل منجر به رشد ارزش فروش و درآمد این شرکت‌ها شده است. به‌طور مثال از آبان‌ماه پارسال تاکنون جمع کل درآمد شرکت‌های تولید‌کننده سیمان نزدیک به 300درصد، لاستیک و پلاستیک 181درصد، دارو‌سازی‌ 151درصد و خودرو‌سازی‌ 128درصد افزایش یافته است. برخی اطلاعات نشان می‌دهد که به‌دلیل افزایش بی‌رویه تورم در برخی محصولات احتمالا مجوز افزایش قیمت فروش محصولات برخی دیگر از صنایع در ماه‌های باقی مانده از سال صادر خواهد شد که این می‌تواند زمینه‌ای برای رشد درآمد این شرکت‌ها باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید