• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 16 آذر 1399
کد مطلب : 117826
+
-

اهالی از دردسرهای مسیر جایگزین گلایه دارند

باقرخان زیر بار ترافیک کمر خم کرده است

باقرخان زیر بار ترافیک کمر خم کرده است

معصومه حق‌جو

سال‌ها قبل، طبق یک طرح، قسمتی از زمین پادگان امام خمینی(ره) خریداری شد تا مسیری از بزرگراه چمران به سمت خیابان فاطمی بازگشایی شود. این مسیر تا ابتدای خیابان بعثت پیش رفت، ولی بعد از آن به‌صورت جدی پیگیری نشد. در واقع خرید زمین از ارتش بابت عریض‌سازی این خیابان و سهولت در‌‌‌ تردد شهروندان انجام شد، اما بیهوده بود و به نتیجه مورد نظر نرسید، چون در انتهای همین خیابان راننده‌ها مجدداً وارد خیابان باقرخان می‌شوند و ترافیک سنگینی ایجاد می‌کنند. این مسیر معمولاً عاری از‌‌‌ تردد خودروهاست، چون به سمت باقرخان برمی‌گردد و همین امر موجب شده رانندگان از این مسیر عبور نکنند.  

«محمد خبازفضلی»، شورایار محله جمالزاده، می‌گوید: «هدف از اجرای طرح، باز شدن یکطرفه انتهای فاطمی غربی به سمت بزرگراه چمران بود که از زمین ارتش عبور می‌کرد، البته بعدها از چمران هم ورودی داده‌شده به سمت فاطمی، کامل ادامه پیدا نکرد و دوباره به ترافیک باقرخان وصل شد.»
قسمتی از طرح مسیر جایگزین خیابان باقرخان به سمت خیابان فاطمی چندین سال قبل اجرا شد، ولی بعد از مدتی نیمه‌کاره ماند. او ادامه می‌دهد: «قرار بود با اجرای این طرح، بار ترافیکی خیابان باقرخان برداشته شود، ولی تاکنون هیچ اثری در کاهش این معضل نداشته است. بارها از طریق نامه‌نگاری با شهرداری و مسئولان مربوطه پیگیر اجرا و تعیین تکلیف این طرح بوده‌ایم.»
در دوره جدید شورایاری و جلسه‌ای که برگزار شده بود، این مشکل مطرح شده، ولی به گفته مسئولان هم‌محله‌ای، هنوز گره ترافیکی به قوت خود باقی است. خبازفضلی می‌گوید: «با وجود بیمارستان امام خمینی(ره) و مرکز طبی کودکان و مراجعه‌کنندگان هر روزه به این مراکز که با توجه به شیوع کرونا تعدادشان چندبرابر هم شده، معضل ترافیک لاینحل باقی مانده است. هر خودرویی از چمران وارد خیابان فاطمی غربی شود و قصد داشته باشد به سمت فاطمی شرقی برود چاره‌ای ندارد جز اینکه از خیابان باقرخان عبور کند. همین موضوع باقرخان را زیر بار ترافیک سنگین می‌برد.»

طرح پیشنهادی اهالی کارشناسی شده نبود
محل اجرای طرح، خیابان فاطمی، حدفاصل خیابان‌های بعثت و جمالزاده است. این مسیر می‌تواند با وجود بلوار، براساس طرحی که توسط شورایاری به شهرداری داده شده، دوطرفه شود. «فرهاد نوکام»، دبیر شورایاری محله جمالزاده، می‌گوید: «در صورت دوطرفه شدن، خودروهایی که قصد‌‌‌ تردد از بزرگراه چمران به سمت فاطمی را دارند، نیاز نیست از باقرخان و جمالزاده عبور کنند. مخصوصاً که باقرخان ترافیک سنگینی هم دارد.»
دوطرفه شدن برای شهرداری هزینه حداقلی دارد. او ادامه می‌دهد: «شهرداری می‌توانست پیشنهاد شورایاری را به‌صورت پایلوت با برچیدن ۲ باغچه و دوطرفه کردن مسیر اجرا کند. اگر بعد از مدتی این تغییر مسأله‌ساز می‌شد، می‌توانستند مسیر را به شکل قبلی برگردانند.»
با دوطرفه شدن مسیر، خودروها می‌توانند به‌صورت مستقیم از خیابان فاطمی به میدان فاطمی وارد شوند. نوکام می‌گوید: «رانندگان در شرایط فعلی باید از بزرگراه چمران به فاطمی، بعثت و بعد باقرخان وارد شوند. در حال حاضر، بازگشایی مسیر جز بابت خروجی به سمت چمران، هیچ تأثیر دیگری نداشته است.»
دبیر شورایاری محله جمالزاده می‌افزاید: «این پیشنهاد را در دوره قبلی به نجاتی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۶، ارائه دادیم، ولی رد شد، چون آن را کارشناسی‌شده نمی‌دانستند. استشهاد هم از طریق آقای فرزین غفوری، از ساکنان، با امضای دیگر اهالی نوشته و مهر و امضا شد، ولی نتیجه‌ای نداشت.»


جریمه خودروها بازدارنده نیست
زمانی که خودروها از چمران به فاطمی وارد می‌شوند، به علت بسته بودن مسیر، مجبورند از کوچه‌هایی همچون یوسفی، خورشید و روزبه عبور کنند تا بتوانند وارد جمالزاده و سپس فاطمی شرقی شوند. «فرزین غفوری»، از ساکنان قدیمی محله، می‌گوید: «این مسأله برای اهالی تبدیل به معضل بزرگی شده و برای ما خطرآفرین است. قبلاً یکی از اهالی به علت تصادف با خودروهای عبوری، جان خود را از دست داد. در حال حاضر، دسترسی هم‌محله‌ای‌‌ها مختل شده است. کوچه‌ها به سمت غرب یک‌طرفه شده‌اند و مدام اهالی واهمه دارند مبادا توسط پلیس جریمه شوند.»
جریمه توسط پلیس تاکنون بازدارنده نبوده و هنوز هم رانندگان با عبور از این کوچه‌ها خود را به فاطمی شرقی می‌رسانند. غفوری ادامه می‌دهد: «به‌جز مسأله ترافیک و تهدید جان اهالی به علت تصادف، آلودگی هوا و آلودگی صوتی هم بر این مشکلات اضافه شده است.»
این هم‌محله‌ای می‌گوید: «سال قبل نامه‌ای نوشتیم که تعدادی از اهالی هم آن را امضا کردند و تقدیم شهردار منطقه ۶ شد. شخصاً به معاونت ترافیک هم مراجعه کردم و قول مساعد دادند مشکل را بررسی کنند، اما هنوز خبری نیست.»
باغچه ای که در خیابان بعثت وجود دارد باید آسفالت شود تا خودروها بتوانند مستقیم به سمت فاطمی بروند. غفوری اظهار می‌کند: «باغچه‌ای هم که سر جمالزاده واقع شده و دوراهی ایجاد کرده اگر تخریب شود خودروها می‌توانند از بزرگراه چمران مستقیمً وارد فاطمی شرقی شوند. این کار بار ترافیکی باقرخان شرقی و جمالزاده شمالی را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر، عبور رانندگان استفاده از کوچه‌ها را هم منتفی می‌کند.»
به عقیده این شهروند، شاید ایجاد دوربرگردان باعث ایجاد ترافیک شود، بنابراین شهرداری می‌تواند آن را به‌صورت آزمایشی اجرا کند. غفوری بیان می‌کند: «البته دوربرگردان جلو سفارت پاکستان وجود دارد. ما درواقع می‌خواهیم این مسیر تعریض و میدان دوربرگردان وسیع‌تر شود.»


محمد عندلیب/ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه6

پاسخ مسئول

دوربین‌ها نصب شد
مطالعات ترافیکی جامع انجام می‌شود

برای کنترل هوشمند تخلفات در خیابان باقرخان، نصب دوربین در ضلع شمالی بیمارستان امام خمینی(ره) انجام شد.   معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ با اعلام این خبر می‌گوید: «دوربین‌های نظارت تصویری با هدف کاهش ترافیک خیابان باقرخان، مخصوصاً در محدوده بیمارستان امام خمینی(ره)، برای جلوگیری از ورود خودروهای بدون مجوز طرح ترافیک نصب شده است.»  «محمد عندلیب» با بیان اینکه مطالعات ترافیکی در محدوده خیابان‌های فاطمی و باقرخان و تقاطع‌ها و گرهگاه‌های ترافیکی این حوزه حدود ۲ سال قبل انجام شده است، می‌گوید: «طبق آن مطالعات، اگر این تقاطع باز و خیابان فاطمی برای عبور خودروها دوطرفه شود، در این خیابان تأثیر ترافیکی منفی برجا خواهد گذاشت و مشکلات زیادی در تقاطع‌های بعثت، جمالزاده و سیندخت ایجاد می‌شود.»  معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ با بیان اینکه حذف دوربرگردان‌ها نیز مشکلات ترافیکی ایجاد می‌کرد، اضافه می‌کند: «با توجه به شرایط فعلی خیابان باقرخان و اینکه خیابان فاطمی می‌تواند به‌عنوان مسیر موازی عمل کند، مقرر شده که مجدد مطالعات ترافیکی جامع انجام شود و طبق نتیجه مطالعات، تصمیم‌گیری خواهد شد.»
عندلیب با اشاره به اینکه به دلیل رده عملکردی معبر فاطمی امکان تصمیم‌گیری در منطقه وجود ندارد و نیاز به اخذ مصوبه‌های بالادستی و شورای ترافیک شهر تهران است، ادامه می‌دهد: «اگر امسال با سناریوهای جدیدی که تعریف می‌شود، مشکل ترافیک حل شدنی باشد، شهروندان مطمئن باشند که این کار انجام خواهد شد و کوتاهی نمی‌کنیم. وظیفه ما حل مشکلات است. اگر اقدامی در منطقه انجام می‌شود صرفاً با هدف حل مشکلات و جلب رضایت شهروندان است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید