• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 16 آذر 1399
کد مطلب : 117811
+
-

ایده‌های مجازی؛ از صفر تا اجرا

راهنمای راه‌اندازی استارتاپ از مراحل مقدماتی تا کسب درآمد

مرضیه ثمره حسینی_روزنامه‌نگار

تیم، ایده و سرمایه، 3اصل اساسی بنیان همه استارتاپ‌های موفق در دنیا هستند. البته نبود یکی از این سه، مانع شروع به‌کار یک استارتاپ نیست؛ اما برای کسب موفقیت در کار استارتاپ باید تلاش کرد به مرور زمان این سه اصل را به‌دست آورد. در کنار این سه، باید مراحل دیگری نیز طی شود تا یک استارتاپ به سرانجام برسد.

تشکیل تیم فعال و خبره
اولین گام، تشکیل تیم است. گروهی متشکل از نیروی آموزش‌دیده و خبره پایه اصلی یک استارتاپ موفق را تشکیل می‌دهد. این تیم درنهایت باید توسط یک رهبر و سرگروه هدایت شود. باید بهترین افراد را برای همکاری در راه‌اندازی استارتاپ پیدا کنید تا در مراحل مختلف آن بتوانند بخشی از بار سختی‌های کار را به دوش بکشند. در ابتدای راه نباید انرژی خود را صرف فکرکردن به نحوه جذب سرمایه کنید، چراکه هیچ‌کس حاضر نیست بدون داشتن محصول، روی استارتاپ شما سرمایه‌گذاری کند؛ پس یک برنامه‌ریزی دقیق و انجام تحقیقات درباره بازار و تولید محصول باعث جلب‌توجه سرمایه‌گذاران خواهد شد.

ایده خوب و قابل اجرا
گام بعدی، به‌دست‌آوردن یک ایده قابل اجراست. ایده خوب، ایده‌ای است که در آن به جنبه‌های مختلف خلق ارزش توجه شده و قابلیت اجرا داشته باشد. منظور از ایده خوب لزوما ایده‌های نو و منحصربه‌فرد نیست. گاهی یافتن راهکاری جدید و مبتکرانه برای ارائه خدمت یا محصولی که هم‌اکنون وجود دارد، می‌تواند یک ایده خوب باشد. پس ایده خوب می‌تواند خلاقانه و جدید باشد یا از یک کسب‌و‌کار خارجی یا داخلی گرفته شده باشد. نباید فکر کنیم که یک کسب‌و‌کار جدید همیشه با یک اختراع، شروع و رشد می‌کند. ممکن است یک فرد خلاق و توانمند با تغییر کوچکی در یک محصول بتواند توجه مشتریان را به آن جلب کند و به فروش انبوه برساند.

طراحی و پیاده‌سازی ایده
پس از مشخص‌شدن ایده، باید طرح کلی آن را روی کاغذ پیاده کنید. این کار به برنامه‌ریزی آنچه قرار است انجام دهید، کمک بسیاری می‌کند. پس از این کار، نقاط قوت و ضعف و مشکلات احتمالی سنجیده می‌شود و این امکان را به شما می‌دهد که میزان موفقیت و سودآوری استارتاپ را برآورد کنید.

تولید نهایی
بهتر است پیش از تولید انبوه ابتدا محصول یا خدمت خود را به‌صورت محدود به یک جامعه مصرفی نمونه ارائه دهید. این کار مشکلات احتمالی محصول یا خدمت را قبل از ارائه آن به‌صورت انبوه مشخص می‌کند و می‌توانید برنامه بهتری برای عرضه به بازار تنظیم کنید.

ثبت
پس از دستیابی به ایده خوب و قابل اجرا، زمان ثبت آن فرامی‌رسد. برای ثبت اختراع و ایده‌های نو سراغ پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز مالکیت معنوی به آدرس اینترنتی http://iripo. ssaa. ir بروید و مراحل ثبت اختراع خود را انجام دهید تا گواهی ثبت اختراع دریافت کنید. دریافت مجوزهای مورد نیاز برای اجرای طرح نیز بهتر است در این مرحله انجام شود. از آنجا‌که برای هر فعالیتی یکسری مجوزهای قانونی وجود دارد، هنگام راه‌اندازی استارتاپ‌ نیز باید برخی از این مجوزها را کسب کنید. بعضی از این مجوزها عمومی هستند، مانند نماد اعتماد الکترونیکی و پروانه کسب‌وکار که هر دوی آنها، به‌خصوص برای کسب‌وکارهایی که با فروش محصول همراه هستند، الزامی است. مجوزهای اختصاصی هم بنا به نوع فعالیت شما صادر می‌شوند.

تهیه نمونه اولیه
پس از آنکه مشخص شد محصول نهایی کار شما چیست، باید توجه کنید که برای آن می‌توانید یک نمونه اولیه تهیه کنید یا نه. مواردی مانند کارهای خدماتی نیازی به تهیه نمونه ندارند، اما باید برای آنها چارت فرآیند تهیه و رویه‌های خدمت و نوع آن را مشخص کنید. همچنین برای کسب‌وکارهای اینترنتی و برنامه‌نویسی باید به تجزیه و تحلیل آن بپردازید. اما برخی دیگر، شامل نمونه‌های آزمایشگاهی می‌شوند که اصلی‌ترین گام، مربوط به تهیه نمونه اولیه است. پس اگر مشخص کرده‌اید که محصول نهایی شما به چه صورتی است، باید ببینید که عکس‌العمل افراد جامعه نسبت به نمونه اولیه آن به چه صورت است.

جذب سرمایه و سرمایه‌گذار
هر استارتاپی برای آغاز راه خود یا بقا، نیاز به سرمایه ‌دارد. به‌طورمعمول، هزینه‌های راه‌اندازی یک استارتاپ به شرح زیر است:
هزینه مراحل اولیه، قبل از جذب سرمایه‌گذار و هم‌تیمی: شامل هزینه مشاوره، ساخت نمونه اولیه، هزینه‌های بررسی و پژوهش در مورد ایده
هزینه‌ انتخاب محل کار و ثبت
برای تخمین هزینه راه‌اندازی استارتاپ باید درک درستی از سازوکار پروژه و شرکت خود داشته باشید. با توجه به نوع تجارت و کاری که قرار است راه‌اندازی کنید، هزینه اولیه متفاوت خواهد بود.

شناسایی بازار هدف
پس از مشخص‌شدن چارچوب عملکرد و جذب نیروی انسانی و سرمایه‌گذار، قبل از تولید انبوه باید به شناسایی بازار و جامعه مصرفی هدف بپردازید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید. تولید انبوه پیش از بررسی و شناسایی بازار هدف می‌تواند به شکست پروژه بینجامد. در این بخش از کار بهتر است از خدمات شرکت‌های مشاوره و بازاریابی نیز استفاده کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید