• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 15 آذر 1399
کد مطلب : 117765
+
-

کاهش ریسک‌‌ها و بهره‌مندی از فواید


ریحانه وحیدیان ـ شهروند دوچرخه‌سوار


طی ماه‌های اخیر تحقیقاتی دانشگاهی منتشر شده که نشان می‌دهد دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بهترین گزینه‌های ایمن برای فعالیت فردی در جهت حفظ سلامتی و محافظت در برابر ویروس کرونا هستند. دوچرخه‌سواری، همانند سایر فعالیت‌های ورزشی، توانایی بهبود سیستم ایمنی بدن در مواجهه با بیماری را دارد. البته، بهترین راه مقابله، پیشگیری از ابتلا به بیماری است. در شرایطی که پس از قرنطینه سراسری، امکان ترک خانه و حضور در شهر را داشته باشیم، به یقین رکاب زدن و انجام فعالیت‌های ورزشی، به شهروندان برای مواجهه با اضطراب و افسردگی ماه‌ها زندگی زیر سایه ویروس کرونا، کمک می‌کند؛ زیرا دوچرخه‌سواری از نظر روانی باعث آزاد شدن دوپامین و اندروفین در بدن می‌شود که بر اثر آن، دوچرخه‌سوار احساس سلامتی، خوشی و شادی می‌کند. برای مواجهه با ویروس کرونا، نیازمند سیستم ایمنی قوی هستیم، حال آنکه دوچرخه‌سواری تقویت سیستم‌های قلبی، عروقی و تنفسی را به‌دنبال دارد. اما علاوه بر کرونا، اضافه‌وزن معمولا عاملی است برای افزایش ریسک ابتلا به هر بیماری و دوچرخه‌سواری کمک می‌کند تا وزن مناسب‌‌مان را حفظ کرده و از دچار شدن به اضافه‌وزن که می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن وضعیت شود، جلوگیری می‌کند.
آنچه همه بر سر آن توافق دارند، این است که بهترین دفاع ممکن در برابر کرونا، جلوگیری از سرایت و قطع زنجیره انتقال آن است و یکی از بهترین اقدامات، رعایت فاصله اجتماعی است. برای همین منظور جهت کاهش ریسک ابتلا به کرونا در فضاهای شهری و هنگام رکاب زدن، باید توجه شود در مسیر تردد عابران‌پیاده، دونده‌ها یا دوچرخه‌سواران امکان معلق بودن ترشحات قطرات آئروسل (ذرات بیولوژیکی هوابرد که گاها می‌توانند ناقل آلودگی‌ها باشند) از طریق مجرای تنفسی افراد وجود دارد؛ بنابراین حفظ فاصله فیزیکی مطمئن همچنان نباید فراموش شود. نکته مهم این است که محققان اعلام کرده‌اند حفظ فاصله از پشت سر دوچرخه‌سواری که به سختی رکاب می‌زند، تقریبا باید چندین برابر زمانی باشد که آن دوچرخه‌سوار با سرعت معمولی و آرام رکاب می‌زند. رعایت این نکته در رکاب زدن گروهی اهمیت فراوان دارد.
همچنین درصورت ابتلا به کرونا، متخصصان قلب و پزشکان هشدار داده‌اند که قبل از شروع دوباره تمرین و فعالیت‌های ورزشی، گرفتن مشاوره بالینی بسیار مهم است و نباید بدون دریافت توصیه‌های لازم پزشکی به فعالیت ورزشی و دوچرخه‌سواری اقدام کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید