• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 15 آذر 1399
کد مطلب : 117723
+
-

خبری که جهانی شد

آزاد‎‌‎سازی‎‌‎ خرمشهر بازتاب وسیعی در رسانه‎‌‎های جهان داشت

خبری که جهانی شد


 میترا جلیلی  
فتح خرمشهر نقطه‌عطفی در تاریخ ۸سال دفاع‎‌‎مقدس محسوب می‎‌‎شود؛ موضوعی که رسانه‎‌‎های خارجی هم نتوانستند از کنار آن بی‎‌‎توجه عبور کنند و جهان در آن روزها شاهد پوشش پررنگ این پیروزی بزرگ در بسیاری از رسانه‎‌‎های منطقه‎‌‎ای، شرقی و غربی بود. برخی که از این موفقیت ایران چندان خشنود نبودند، تلاش می‎‌‎کردند با هر ترفندی، این فتح را چندان پررنگ جلوه ندهند. برخی دیگر در تفسیرهای خود در انتظار پایان‌گرفتن جنگ به‎‌‎دنبال بازپس‎‌‎گیری همه خاک ایران بودند و عده‎‌‎ای هم به تجزیه و تحلیل رفتار نیروهای عراقی و صدام‎‌‎حسین و احتمالات مختلف عملکرد آنها پس از این روز بزرگ می‎‌‎پرداختند. برخی به دلایل ریشه‎‌‎ای وقوع جنگ تحمیلی پرداختند و آن را از اساس بی‎‌‎دلیل و برپایه توهم عراقی‎‌‎ها دانستند. برخی دیگر از روزنامه‎‌‎ها هم دخالت کشورهای مختلف در جنگ ایران و عراق را در کانون توجه قرار دادند و حمایت بی‎‌‎چون و چرا از صدام‎‌‎حسین را در این معرکه خون و آتش مورد انتقاد قرار دادند؛ هرچند برخی رسانه‎‌‎ها بازهم بر طبل حمایت از عراق کوبیدند. در روزهای پس از فتح خرمشهر این پیروزی، به‎‌‎صورت منطقه‎‌‎ای هم مورد بررسی قرارگرفت و برخی، پیروزی ایران را تهدیدی بزرگ تلقی کردند.
 
در انتظار تصمیم ایران
یکی از این روزنامه‎‌‎ها، نشریه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور است که از آن به‎‌‎عنوان «مانیتور» هم یاد می‎‌‎شود. این نشریه که تاکنون 7جایزه پولیتزر را از  آن خود کرده، در یکی از مقالات‎‌‎ماه می 1982خود نوشت؛ «20ماه از جنگ خونین ایران و عراق که برخی هم از آن به‎‌‎عنوان جنگ خلیج‎‌‎فارس یاد می‎‌‎کنند، گذشته و حالا به‎‌‎دنبال بازپس‎‌‎گیری خرمشهر از سوی ایران، به‎‌‎نظر می‎‌‎رسد وضعیتی تهدیدآمیز ایجاد شده است. آنچه بقیه خاورمیانه منتظرند ببینند این است که آیا ایرانیان پس از فتح خرمشهر در مرز متوقف می‎‌‎شوند یا اینکه سرمست از پیروزی، به عراق حمله می‎‌‎کنند. این موضوع می‎‌‎تواند وضعیت جدیدی را ایجاد کند و شاید حتی ثبات خلیج‎‌‎فارس نیز با مشکلاتی مواجه شود».  در ادامه این مقاله نیز به‎‌‎وضوح به نگرانی برخی کشورهای حوزه خلیج‎‌‎فارس از پیشروی ایران در خاک عراق اشاره شده و آمده‎‌‎است: «عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی خلیج‎‌‎فارس تمایلی برای دیدن منطقه تحت سلطه صدام‎‌‎حسین یا ایران ندارند اما اگر مجبور به انتخاب شوند، ایران را تهدیدی بزرگ‎‌‎تر از عراق می‎‌‎دانند». در این مقاله همچنین به لزوم دخالت آمریکا در پشتیبانی از آتش‎‌‎بس زودهنگام اشاره شده و آمده است: «واشنگتن اهرم فشار کمی برای عراق یا ایران دارد اما این موضوع نباید مانع استفاده ایالات‌متحده از هرگونه نفوذ خود در پشتیبانی از آتش‎‌‎بس زودهنگام در جنگ خلیج‎‌‎فارس شود».  برای برخی روزنامه‎‌‎ها هم نوع نگاه ایرانی‎‌‎ها به بازپس‎‌‎گیری خرمشهر جالب بوده است. به‎‌‎عنوان‎‌‎مثال، نشریه سنگاپوری انگلیسی‌زبان استریتز تایمز، یکی از روزنامه‎‌‎هایی است که در سال 1982اشاره‎‌‎ای به فتح خرمشهر از سوی ایران داشته و موضوعی که برای نویسنده این گزارش جذاب بوده تغییر نام «خرمشهر» به «خونین ‎‌‎شهر» توسط ایرانی‎‌‎هاست. برخی روزنامه‎‌‎های ایتالیایی‌زبان ازجمله نشریه ریپابلیکا هم ترجیح دادند حال و هوای مردم ایران را پس از بازپس‎‌‎گیری خرمشهر به تصویر بکشند. این روزنامه طی گزارشی خیابان‎‌‎های تهران و سایر نقاط ایران را مملو از شادی و نور توصیف کرد و نوشت: «خرمشهر به ایران بازگشت. همه جا صدای الله‌اکبر به گوش می‎‌‎رسد و مردم از خوشحالی به خیابان‎‌‎ها ریخته‎‌‎اند».
 
حقارتی برای صدام
برخی رسانه‎‌‎ها هم ترجیح دادند نگاهی به وضعیت عراق و فرماندهان این جنگ پس از شکست در عملیات بیت‎‌‎المقدس و از دست‎‌‎دادن خرمشهر داشته باشند. به‎‌‎عنوان‎‌‎مثال روزنامه بریتانیایی فایننشنال تایمز، این شکست را یک فاجعه بزرگ برای عراق و حقارتی بزرگ برای صدام‎‌‎حسین خواند و یادآور شد: «عراق با جنگی یک ماهه موفق به تصرف خرمشهر شد اما آن را طی حمله ایرانی‎‌‎ها که کمتر از ۲روز طول کشید، از دست داد».   گاردین نیز دیگر روزنامه بریتانیایی است که در گزارش‎‌‎ماه می سال1982خود به مقایسه وضعیت نظامی ایران و عراق پرداخت و شکست عراق و خروج از خرمشهر را با وجود برتری مسلم نظامی، بسیار تحقیرآمیز دانست و به این موضوع اشاره کرد که محاسبات صدام برای سقوط زودهنگام تهران کاملا غلط بود و ظاهرا صدام‌حسین تخمین غلطی از مقاومت ایران در جنگ داشته است. این روزنامه در نسخه 27ماه می 1982خود نیز مطلبی با تیتر «آمریکا هراس دارد که ایران توازن خلیج‎‌‎فارس را برهم بزند» منتشر کرد و از نگرانی‎‌‎ کشورهای حوزه خلیج‎‌‎فارس درباره قدرت و برتری ایران در منطقه نوشت. اما تنها روزنامه‎‌‎های بریتانیایی نبودند که از شکست مفتضحانه عراق و عقب رانده‌شدن ارتش بعثی از مرزهای ایران حیرت‌زده شدند و از قدرت‌گرفتن ایران ابراز نگرانی می‎‌‎کردند، روزنامه‎‌‎های آمریکایی ازجمله واشنگتن‎‌‎پست نیز در یکی از مقالات‎‌‎ماه می سال1982 خود به اعتراف عراق در شکست برابر ایران و عقب‎‌‎نشینی به مرزهایش اشاره کرد و از سوی دیگر نگرانی‎‌‎های کشورهای عربی از این پیروزی را محور گزارش خود قرار داد. نویسنده در این مقاله همچنین به شکاف بین دولت‎‌‎های عربی در حمایت از عراق یا ایران در  این جنگ تحمیلی اشاره کرده و یادآور شده است کشورهای عربی‌ای که در 20ماه گذشته از جنگ تحمیلی ایران و عراق همواره حامی عراق بوده‌اند، حالا با چشم‎‌‎هایی نگران قدم‎‌‎های بعدی ایران را می‎‌‎نگرند.
در این مقاله همچنین یادآوری شده است که این دولت‎‌‎های عربی ابراز امیدواری کرده‎‌‎اند حالا که حتی یک وجب از خاک ایران در دست عراق نیست، اختلافات طرفین از راه‎‌‎های مسالمت‎‌‎آمیز و بدون ادامه این جنگ خونین، حل و فصل شود. واشنگتن‎‌‎پست نوشت: «با توجه به اینکه آنها با وسواس و دقتی ویژه، همه تصمیمات ایران در منطقه را رصد می‎‌‎کنند دریافته‎‌‎اند نشانه‎‌‎هایی وجود دارد که ایران می‎‌‎خواهد جنگ را به داخل خاک عراق بکشاند و همین موضوع نگرانی‎‌‎های آنها را افزایش داده است». دراین مقاله همچنین آمده است: «ایران بار دیگر به کشورهای عربی خلیج‎‌‎فارس که میلیاردها دلار تجهیزات نظامی در اختیار رژیم عراق قرار داده بودند اخطار داد و از آنان خواست به حمایت خود از عراق پایان دهند».
روزنامه لوموند هم بازپس‎‌‎گیری خرمشهر توسط ایران را یک شکست سنگین برای عراق دانست و نوشت: «عراق که به شورش‎‌‎های داخلی در ایران توسط کردها دل‌بسته بود و تصور می‎‌‎کرد برای اشغال خوزستان و استقرار یک دولت موقت در اهواز تنها به 2هفته زمان نیاز دارد، حالا پس از 20ماه تلاش، مغلوب شده است. روزی که صدام‎‌‎حسین هرگز تصورش را نمی‎‌‎کرد فرا رسید». این نشریه در یکی از مقالات‎‌‎ماه می سال1982خود، از این پیروزی ایران به‎‌‎عنوان تحولی عمده‎‌‎ در جنگ خلیج‎‌‎فارس یاد کرد. این روزنامه نیز هشدار امام‎‌‎خمینی(ره) به کشورهای عرب منطقه به‎‌‎ویژه عربستان و مصر را در گزارش خود پررنگ کرد و نوشت: «رهبر انقلاب به دولت‎‌‎های عربی طرفدار عراق در جنگ با ایران اخطار داده و گفته است کاری نکنید که مجبور شویم طبق وظیفه‎‌‎ای که قرآن به ما حکم می‎‌‎کند عمل کنیم». 

نگرانی دولت‎‌‎های عربی
نگرانی کشورهای طرفدار عراق در جنگ با ایران در بیشتر رسانه‎‌‎ها انعکاس داشت و روزنامه‎‌‎های مصری و رهبران این کشور هم با نگرانی بیش از پیش تحولات جنگ ایران و عراق را دنبال کردند. به‎‌‎عنوان مثال روزنامه الجمهوریه چاپ قاهره پیش از فتح‎‌‎خرمشهر، تصرف این بندر ایرانی را بزرگ‎‌‎ترین برگ برنده عراق می‎‌‎دانست که می‎‌‎تواند درصورت رفتن پای میز مذاکره با ایران، امتیازاتی به‎‌‎دست آورد. به همین دلیل هم بعد از فتح خرمشهر توسط ایران نوشت: «مهم‌‎‌‎ترین برگ برنده عراق از دست رفت». برخی دیگر از رسانه‎‌‎های جهان هم خرمشهر را به نوعی گروگان عراق می‎‌‎دانستند و با بیرون رانده‌شدن عراق از این شهر بندری، معتقد بودند بغداد آخرین گروگان خود را از دست داده است؛ چراکه حتی به فرض اینکه نیروهای ایرانی وارد خاک عراق هم نشوند، بازهم بندر مهم بصره و منطقه نفتی جنوب عراق در تیررس توپخانه ایران است و عراق دیگر نمی‎‌‎تواند این شکست را جبران کند. برخی روزنامه‎‌‎ها ازجمله نیویورک‌تایمز نیز دلایل شکست صدام در خرمشهر را زیر ذره‎‌‎بین قرار دادند. نیویورک‎‌‎تایمز در یکی از گزارش‎‌‎های آن روزهایش با اشاره به تعداد بالای اسرای عراقی نوشت: «متخصصان نظامی غرب معتقدند عدم‎‌‎رهبری و روحیه ضعیف میان افسران ارتش عراق دلیل این شکست بوده است اما اصلا مشخص نیست آیا صدام کنترل ارتش عراق را در دست دارد یا خیر». 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید