• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117579
+
-

کار و ورزش با دوچرخه


احسان یلوه ـ شهردار ناحیه‌یک منطقه6



2سال پیش بود که نخستین گشت‌زنی صبحگاهی در حوزه استحفاظی‌ام را با دوچرخه انجام دادم و امروز این کار تبدیل به یک رویه شده است. استفاده از این وسیله حمل‌ونقل پاک در بازدیدهای میدانی کمک می‌کند تا مشکلات را بهتر رصد کنم و دسترسی به برخی ‌معابر مانند پیاده‌روها، بوستان‌ها و کوچه‌های باریک را که با ماشین میسر نیست، ‌سهل و آسان می‌کند. علاوه بر بحث کاری، رکاب‌زدن ورزش است و حس شادابی و نشاط ایجاد می‌کند. در مدت 2سال ارتباطات با مردم بهتر و حتی آنها ترغیب شدند تا برای انجام کارهای روزمره از دوچرخه استفاده کنند. در مقایسه با سال‌های گذشته زیرساخت‌های خوبی در راستای توسعه دوچرخه‌سواری فراهم شده است که می‌توان به احداث مسیر ویژه دوچرخه‌سواران و راه‌اندازی و افزایش ایستگاه‌های بیدود اشاره کرد.
استفاده از این وسیله نقلیه عمومی پاک از یک‌سو نقش تأثیر‌گذاری در کاهش آلودگی هوا دارد و از سوی دیگر منجر به کم‌شدن بار ترافیک در معابر پرتردد می‌شود. این روزها که همه درگیر بحران کرونا شده‌اند و با کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی مواجهیم، برای رعایت فاصله اجتماعی و حفظ سلامتی خود و اطرافیان، دوچرخه بهترین گزینه است. با رعایت پروتکل‌ها و بدون دغدغه و نگرانی می‌توان از دوچرخه استفاده کرد و مردم هم مطمئن باشند که دوچرخه‌های اشتراکی مستمر ضدعفونی می‌شوند. 
دوچرخه‌سواری قطعا نیازمند امکانات و تجهیزاتی است که با توجه به اقدامات اخیر انجام شده توسط مدیریت شهری، باید پذیرفت هنوز هم موانع و مشکلات وجود دارد. عبور و مرور موتورسواران از مسیر ویژه دوچرخه، پارک خودروها در این مسیرها و نبود جای پارک مناسب و مطمئن، نمونه‌هایی هستند که با همت مسئولان و همراهی مردم مرتفع می‌شوند.
نهادینه‌شدن فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان مردم نیازمند تأمین امنیت و ایمنی به لحاظ ترافیکی و عمرانی و... است. حتی برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه باید برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی برای مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی داشته باشیم؛ چراکه پابه‌رکاب‌شدن تعداد زیادی از نسل نوجوان و جوان در شهر زمینه را برای استفاده بیشتر از این وسیله بی‌دود فراهم می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید