• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 12 آذر 1399
کد مطلب : 117570
+
-

نخست‌وزیر ارمنستان، زیر فشار استعفا

جهان‌نما
نخست‌وزیر ارمنستان، زیر فشار استعفا

همزمان با تحویل منطقه لاچین به جمهوری آذربایجان، فشارها به نخست‌وزیر ارمنستان برای استعفا افزایش یافته است. لاچین منطقه‌ای وسیع حایل میان منطقه قره‌باغ و خاک ارمنستان است که طی 3دهه گذشته در کنترل نیروهای ارمنی بوده است. کنترل این منطقه طبق توافقنامه سه‌جانبه صلحی که 3هفته قبل میان روسای جمهوری آذربایجان و روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان به امضا رسید، به نیروهای آذربایجانی واگذار شده است.
لاچین آخرین منطقه‌ای است که تحویل آذربایجان داده می‌شود. طبق توافقنامه صلح، تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تامین و 4قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با خروج ارتش ارمنستان از خاک آذربایجان نیز اجرا می‌شود. حدود یک میلیون آذربایجانی که از قره‌باغ کوهستانی اخراج شدند نیز دوباره به مناطق آزاد شده برمی‌گردند. دیروز کریدور لاچین که ارمنستان را به قره‌باغ متصل می‌کند هم باز شد و طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، کنترل آن در اختیار نیروهای حافظ صلح این کشور قرار گرفته است. روس‌ها طبق توافق در ادامه خطوط جداسازی نیروهای ارمنستان و آذربایجان مستقر شده‌اند.
همزمان با اتفاقات دیروز، اعتراض‌های خیابانی علیه نخست‌وزیر ارمنستان ادامه دارد. این اعتراض‌ها در پایتخت ارمنستان با زد و خورد میان مردم و نیروهای امنیتی همراه بوده و دستگیری شمار زیادی از معترضان را به‌دنبال داشته است. آنها امضای توافق صلح با آذربایجان را خیانت نیوکول پاشینیان می‌دانند و خواستار استعفای او هستند. بحث استعفای پاشینیان در حالی جدی‌تر شده که رئیس‌جمهور نیز خواستار کناره‌گیری او از قدرت شده است. آرمن سارکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان نیز خواستار استعفای دولت این کشور شد. سارکیسیان در سخنرانی خود در جمع ارامنه روسیه از نیکول پاشینیان به‌شدت انتقاد کرد و خواستار استعفای دولت پاشینیان شد. سارکیسیان شکست ارمنستان در مقابل آذربایجان و خروج نیروهای این کشور از قره‌باغ را «تراژدی» خواند و گفت: «در هر کشوری که چنین تراژدی بزرگی رخ می‌دهد، چاره‌اش این است دولتی که مسبب آن بوده باید استعفا دهد.» او همچنین خواستار تشکیل دولت وفاق ملی و برگزاری انتخابات زودهنگام در ارمنستان شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید