در میانه آشوب
کلاسهای خصوصی نقاشی راه میافتد
حافظ روحانی
انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاهها به سال1359 به این معنی بود که جوانانی که سودای تحصیلات عالیه داشتند، لااقل باید برای چند سال انتظار میکشیدند. انقلابیون جوان حتی پیش از انقلاب فرهنگی اما تعدادی از استادان را بیرون کرده بودند. اتهام عمده چهرههایی که از دانشکده هنرهای زیبا اخراج شده بودند، ارتباط با دربار و دفتر مخصوص ملکه بود؛ چنانچه دانشجویان حتی پیش از انقلاب فرهنگی مجال چندانی به مارکو گریگوریان ندادند.
آیدین آغداشلو پیش از پیروزی انقلاب در دفتر مخصوص فرح دیبا بهعنوان مشاور و کارشناس مشغول بهکار بود و در نهایت با تأسیس موزه رضا عباسی این موزه را راهاندازی کرد و مدیریتش را نیز عهدهدار شد. حالا و در بحبوحه دوران پرآشوب پس از انقلاب، فرصتهای شغلی برای هنرمندان بسیار محدود بود و آیدین آغداشلو نیز چاره را در آموزش هنر به جوانانی دید که باید فرصت حضور در دانشگاه را لااقل برای چند سال فراموش میکردند. نخستین آموزشگاه نقاشی آیدین آغداشلو در خیابان انقلاب، کوچه اسکو، شماره32 برقرار شد. هر چند در سالهای واپسین دهه1390 همین آموزشگاه، سرمنشا اتهامات به آیدین آغداشلو شد اما در آن سالهای واپسین پرآشوب انقلابی، همزمان با تعطیلی دانشگاهها و آغاز جنگ، آموزشگاه آغداشلو یکی از معدود فرصتها برای آموزش نقاشی بود. شاگردان این آموزشگاه بعدتر و در سالهای پایانی دهه1360 چند نمایشگاه مهم برگزار کردند و در نهایت در سال1386 در نمایشگاه گروهی کوچه اسکو، پلاک 32 دوباره در خانه هنرمندان ایران گردهم آمدند.