• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 11 آذر 1399
کد مطلب : 117411
+
-

کشت پاییزه اصفهان از دست رفت

سال گذشته به‌علت بارش‌های فراوان، وضعیت زاینده‌رود کمی بهتر بود و آب برای کشت پاییزه و تابستانه باز شد، اما امسال وضعیت ذخیره آب در پشت سد چندان تعریفی ندارد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نصف رسیده است؛ به همین دلیل رودخانه امسال برای کشت پاییزه رنگ آب به‌خود ندید و این موضوع در کنار برداشت‌های بی‌رویه آب در بالادست رودخانه باعث گلایه کشاورزان شد. یکی از کشاورزان شرق اصفهان در این باره می‌گوید: در حاشیه رودخانه زاینده‌رود آن‌قدر موتور پمپ نصب شده که اگر تمام سال‌ هم در آن آب رها شود، فکر نمی‌کنم که قطره‌ای به کشاورزان برسد. بسیاری از صنایع آب موردنیاز خود را از رودخانه برداشت می‌کنند. بدون اینکه سهمیه آب برای استان‌ها و همچنین صنعت مشخص شود، هر شخصی به هر مقدار که می‌تواند از این رود بزرگ آب می‌کشد. علی رحمتی با اشاره به اینکه معیشت و امنیت شغلی کشاورزان به مخاطره افتاده و مسئولان هم فکری برای این مشکل نمی‌کنند، ادامه می‌دهد: براساس قانون، هرگونه بارگذاری جدید روی زاینده‌رود ممنوع است و صنایع بزرگ اصفهان حق برداشت حجم مشخص و معینی از آب را دارند. برداشت اضافه اخلاقی و شرعی نیست و باید این موضوع خیلی جدی بررسی شود.
امیر وحدتی، دیگر کشاورز اصفهانی هم می‌گوید: سال‌ها در زمین‌های حاصلخیز اطراف این شهر کار کردیم، اما با خشکی زاینده‌رود دیگر کشاورزی فایده‌ای ندارد. چشم‌مان نه به زاینده‌رود که به آسمان است تا شاید ببارد و آبی نصیبمان شود. تعدادی از کشاورزان قدیمی هم به جای کشت محصول، حقوق می‌گیرند تا بستر رود را تمیز و خالی از زباله نگه دارند.

راهکارهای تأمین آب کشاورزی
درباره کمبود آب برای کشت پاییزه و اضافه برداشت از بالادست رودخانه، رئیس صنف کشاورزان اصفهان می‌گوید: رودخانه هم‌اکنون آب ندارد و فقط ۱۶۰میلیون مترمکعب آب پشت سد است. برای کشت پاییزه باید آبان‌ماه آب به کشاورزان می‌رسید که این اتفاق هم نیفتاد. حالا هم با توجه به سرد شدن هوا زمان کشت گذشته است؛ به همین دلیل کشاورزان امیدوار هستند با بارندگی‌های خوب در بهمن بتوانند از زاینده‌رود آب دریافت کنند. حسین محمدرضایی دائمی شدن جریان زاینده‌رود را مطالبه اصلی کشاورزان اصفهان عنوان می‌کند و می‌افزاید: تسریع در تکمیل طرح‌های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده‌رود، توقف اضافه برداشت‌های غیر‌قانونی در بالادست، ساماندهی رودخانه و ایجاد شبکه مدرن آبیاری در غرب اصفهان برای کاهش هدررفت آب، بخش دیگری از مطالبه‌های کشاورزان است. رئیس صنف کشاورزان اصفهان معتقد است با جلوگیری از انتقال آب به استان‌های دیگر و عدم مصرف آب از سوی صنایع نیز می‌توان آب موردنیاز کشاورزان را تامین کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید