خیز جدید تویوتا و فولکسواگن برای خودروهای برقی
تویوتا یکی از معدود شرکتهایی است که سعی دارد وسایل نقلیه الکتریکی سلول سوختی هیدروژنی (FCEV) را به گزینهای مناسب تبدیل کند. نخستین تولید از این نمونه، مدل میرای (Mirai) بوده که حدود 11هزار دستگاه از آن از سپتامبر گذشته تاکنون بهفروش رفته است. حالا این شرکت خبر از ساخت مدل بهبودیافته نسل دوم که ارزانتر و کارآمدتر بهنظر میرسد، داده است. اما عملی بودن طرح آنها هنوز به دسترسی به هیدروژن بستگی دارد. میرای جدید کمتر از مدل قبلی خود به پریوس شباهت دارد و بیشتر شبیه لکسوس LS است، چراکه روی همان پلتفرم ساخته شده است. اما تویوتا همچنین میخواست نگرانیهایی را برطرف کند؛ چرا که میرای نخست برای وسوسه خریداران احتمالی جذاب یا به اندازه کافی لوکس نبود. هنگام رانندگی، باید احساس شود که بهای پرداختشده توجیهپذیر هم باشد. ریوتارو شیمیزو، معاون مهندسی مدل میرای میگوید که این شرکت بهدنبال طراحی «احساسیتری» برای مدل جدید بوده است. این خودرو چند اینچ کوتاهتر، عریضتر و تقریباً 6اینچ بلندتر از مدل قبلی است. از سوی دیگر گفته شده فولکسواگن ممکن است یک وسیله نقلیه الکتریکی کاملا ارزانقیمت را روانه بازار کند. به گزارش رویترز، این خودروساز آلمانی در حال کار روی یک اتومبیل الکتریکی خالص به ابعاد یک پولو تحت پروژهای است که شرکت آن را BEV کوچک (وسیلهنقلیه الکتریکی باتری) مینامد. فولکس واگن با پیشبینی مقررات سختگیرانهتر آب و هوا، در حال توسعه این وسیله نقلیه برای بازار انبوه است. گفته میشود، قیمت نهایی این وسیلهنقلیه بین 20تا 25هزار یورو خواهد بود. باتوجه به این قیمت، خودروی آینده فولکسواگن میتواند یک رقیب جدی برای مدلهای آتی تسلا محسوب شود. تسلا پیشتر اعلام کرده بود با ایجاد تغییراتی به سمت کاهش قیمت باتریها خواهد رفت که این موضوع در کل به کاهش قیمت نهایی محصول به رقمی در حدود 25هزار دلار خواهد انجامید.