• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117332
+
-

فرصت تغییر سبک زندگی


حجت‌الاسلام یحیی صالح‌نیا ـ  امام جمعه کن



 سال‌هاست برای انجام کارهای روزمره به‌ویژه خرید کردن از دوچرخه استفاده می‌کنم. برخلاف تصور همگان به‌نظرم دوچرخه‌سواری روحانیون نه‌تنها ایرادی ندارد، بلکه می‌تواند زمینه را برای فرهنگسازی‌ فراهم کند. متأسفانه سبک زندگی کنونی پایتخت‌نشینان یا بهتر است اینگونه بیان کنم سبک زندگی ما غلط است و در پذیرفتن این موضوع هم رودربایستی داریم. همه کارهای روزمره از خرید، تفریح، رفتن به محل کار و... را با خودرو انجام می‌دهیم و تحرکمان کم است و درنهایت دچار اضافه وزن می‌شویم و پس از آن هزینه‌های گزاف صرف می‌کنیم تا به کاهش وزن برسیم. 
مرور همین یک مورد ثابت می‌کند که سبک زندگی‌مان اشتباه است؛ چراکه دوچرخه‌سواری و گاهاً پیاده‌روی تأثیر فوق‌العاده‌ای در نرمال و متعادل کردن جسم و روح توأمان با هم دارد، اما مقاومت می‌کنیم و واقعیت را نمی‌پذیریم. عده‌ای تلف کردن وقت را بهانه می‌کنند و سراغ دوچرخه نمی‌روند؛ درصورتی که انسان اگر به جسم و روحش اهمیت بدهد، استفاده از دوچرخه را نه‌تنها وقت تلف کردن نمی‌داند، بلکه آن را برای تحقق این امر لازم و ضروری می‌پندارد. علاوه بر مسائل مربوط به آلودگی هوا و ترافیک، دوچرخه‌سواری تضمین سلامتی روح و جسم است که متأسفانه مردم غفلت می‌کنند و سبک زندگی به‌گونه‌ای شده است که شهروندان به منافع شخصی خود فکر نمی‌کنند و برای تغییر این سبک نادرست زندگی گام برنمی‌دارند. خوب به یاد دارم سال 1381دانشجوی دانشگاه امام خمینی بودم و استاد فلسفه‌مان که ساکن کانادا بود، زمانی که در ایران بود مسیر خانه تا دانشگاه را با دوچرخه می‌آمد و همگان تعجب می‌کردیم. او هم از بی‌اهمیتی ما نسبت به سلامتی‌مان و اینکه برای انجام هر کاری از خودرو استفاده می‌کنیم، حیرت می‌کرد. اگر قدری عمیق بیندیشیم پی به نتایج مثبت دوچرخه‌سواری بر جسم و روان برده و متوجه فواید آن در سبک زندگی می‌شویم؛ هر چند این تغییر و تحول نیازمند بسترها و امکاناتی است که باید توسط مسئولان فراهم شود. 
درخواست شفاهی و کتبی اثربخشی زیادی ندارد و بهتر است مسئولان که از میان مردم انتخاب می‌شوند و برای مردم کار می‌کنند، خودشان را از مردم جدا ندانند و برای رفتن به محل کار و انجام امور روزمره از دوچرخه استفاده کنند. چه اشکالی دارد استاندار، فرماندار، شهرداران و حتی نمایندگان مجلس برای تردد در شهر پا به رکاب شوند. این کار سبب می‌شود مشکلات را بهتر ببینند و عمیق‌تر لمس کنند و درنهایت منجر به رفع آنها شود. اصولا مردم پیرو مسئولان هستند، پس وقتی دوچرخه‌سواری از سطح بالا یعنی در رده مسئولان شروع شود، مردم هم بیشتر ترغیب به این کار می‌شوند. علاوه بر آن، نیاز به بستر مناسب برای رکاب زدن است که خیلی کار سختی نیست و در برخی از خیابان‌ها می‌توان با قرار دادن نرده یا خط‌کشی این مسیر را ایجاد کرد. بنابراین قبل از هر اقدامی باید سبک نادرست زندگی را بپذیریم و کارهای مربوط به تغییر و تحولات را شروع کنیم و مطمئن باشیم در گذر زمان کمبودها برطرف می‌شوند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید