• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117317
+
-

وقتی مجبورید از خانه خارج شوید چه نکته‌هایی را باید درنظر بگیرید؟

مجهز به رفتارهای موشکافانه

هشدارهایی برای زمان‌های زندگی بیرون از خانه در دوران قرنطینه

مجهز به رفتارهای موشکافانه

زهرا رستگار مقدم_روزنامه نگار

می‌گویند کرونا در کمین است و باید در خانه بمانیم. اما این تنها یک توصیه است؛ توصیه‌ای که ممکن است به هر علتی مورد توجه قرار نگیرد یا الزامی برای نادیده گرفتن آن به‌وجود بیاید. اما اگر قرار باشد از خانه خارج شویم باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ در متن پیش‌رو به بسیاری از موارد اشاره شده است، اما توصیه اکید این خواهد بود که موشکافانه و با حداکثر وسواس رفتار کنید.

آماده‌سازی برای خروج  از خانه
در زمان قرنطینه ممکن است به هر دلیلی ازجمله خرید مایحتاج روزانه و فعالیت کاری مجبور به ترک خانه شوید. اما چطور باید از شر کووید-19 در امان باشید؟ هنگام خروج از منزل باید به نکاتی توجه کنید: پس ابتدا یک‌سری سؤال از خود بپرسید: آیا حتما باید از خانه خارج شوم؟ محلول الکلی 70درصد را برداشته‌ام؟ آیا دستکش همراه دارم؟ آیا ماسک دیگری درصورت ضرورت همراه دارم؟ 
نکته: درصورت داشتن نشانه‌های تب و سرفه از خانه خارج نشوید.

اگر از خانه خارج شدید
1- ماسک بزنید. همه ما می‌دانیم که با زدن ماسک امکان گسترش ویروس کرونا را می‌توان به حداقل رساند.
2- دکمه آسانسور را با انگشتان و دست لمس نکنید، با اینکه دکمه‌های آسانسور آپارتمان روزی چندبار ضدعفونی می‌شود.
3- در آسانسور با چند نفر سوار نشوید و فاصله یک متر را رعایت کنید. اگر طبقات پایین‌تر هستید که به‌نظرتان می‌توانید بدون آسانسور تردد کنید، از آسانسور استفاده نکنید.
4- در استفاده از اتومبیل شخصی حتی‌الامکان از دستکش استفاده و پس از پیاده شدن دستکش را طوری از دستان خارج کنید که هیچ جای بدنتان با قسمت رویی دستکش که در تماس با بیرون بوده است، تماس پیدا نکند. هنگام سوار شدن دستگیره‌ها را با الکل ضدعفونی کنید. فرمان، دنده و ترمزدستی فراموش نشود. آینه جلوی راننده هم همینطور. از آلوده نبودن محل گذاشتن کیف پول، گوشی و عینک خود اطمینان حاصل کنید. یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری توصیه‌شده در برابر بیماری کووید-۱۹، حفاظت از وسایل فردی همچون ماسک و فاصله اجتماعی است.
5- فاصله اجتماعی را حفظ کنید. فاصله اجتماعی، یعنی تلاش برای پرهیز از تماس فیزیکی با دیگران. به این معنی که باید وقت کمتری را در مکان‌های عمومی که تعداد زیادی مردم جمع می‌شوند، بگذرانیم. به یاد داشته باشید که یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا از سوی فرد ناقل به دیگران، گفت‌وگو در مجامع عمومی است. بنابراین بیرون از خانه، خصوصا در مترو و اتوبوس از صحبت با مسافران به‌شدت پرهیز کنید و با تلفن همراه خود صحبت نکنید.

حذر از سفر غیراز ضرورت
با همه‌گیری ویروس کرونا، مردم در سراسر جهان از بودن در جمع یا مسافرت پرهیز کرده‌اند. اما اگر الزام آن پیش آمد چه باید کرد؟ باید بدانید که در مکان‌هایی که احتمال ابتلا به بیماری زیاد است، افراد باید از ماسک95N استفاده کنند. این ماسک ۹۵درصد از ذرات بسیار ریز را فیلتر می‌کند. شستن دست‌ها یا ضدعفونی‌ آنها از دیگر موارد مهم است. هر چند دست خود را ضد‌عفونی کرده‌اید، اما از نزدیک کردن آن به‌صورت‌تان بپرهیزید. اگر مجبور شدید بیرون غذا بخورید، غذا را از ظرف اصلی آن خارج نکنید و روی میز قرار ندهید. اگر مجبورید لوازم شخصی و لپ‌تاپ را از کیف خود خارج کنید، ورق‌های کاغذی تمیز زیر آن قرار دهید تا با سایر وسایل و سطح تماس نداشته باشد. هنگام باز و بسته کردن در دستشویی عمومی از یک حوله کاغذی استفاده کنید. وقتی از سرویس بهداشتی خارج شدید، دکمه لباس و کمربند شما آلوده است، پس با دقت مراقب این بخش‌های آلوده باشید. فراموش نکنید که در سفر از خواب راحت و کافی غفلت نکرده باشید؛ شب‌ها 6 تا 8ساعت بخوابید. استرس را با ورزش می‌توانید از خود دور کنید و تا می‌توانید میوه و سبزیجاتی که ضد‌عفونی دقیقی شده‌اند، بخورید. کمتر در مراکز شلوغ صحبت کنید و ماسک را از روی دهانتان بر ندارید. رفتارهای پرخطر را کنار بگذارید، عجله نکنید و با دقت نسبت به انجام پروتکل‌های بهداشتی، رفتار کنید.

در اتوبوس و مترو چگونه رفتار کنیم؟
1- حتما ماسک داشته باشید.
2- اگر مسیر خیلی طولانی نیست، تا مقصد پیاده‌روی کنید.
3- از تجمع و ازدحام جلوی درهای مترو و اتوبوس خودداری کنید.
4- دستگیره و صندلی مترو و اتوبوس را با دست نگیرید.
5- از الکل کوچکی که در جیب‌تان هست برای ضد‌عفونی در مواقع ضروری استفاده کنید.
6- بلیت‌هایتان را آنلاین خرید و شارژ‍ کنید.
7- پس از رسیدن به مقصد حتما دست‌هایتان را کامل با آب و صابون بشویید.


وقتی برگشتیم
اما بازهم مرور می‌کنیم؛ هنگام بازگشت به منزل باید چه کارهایی انجام دهیم؟
1- بدون دست‌زدن به چیزی یا برخورد و نشستن در جایی، مستقیما به دستشویی بروید و دست خود را به‌طور کامل بشویید (در دستشویی را از قبل باز بگذارید، درصورت باز نبودن در، با دستمال کاغذی در را باز کنید و سریعا دستمال را داخل سطل آشغال دربسته بیندازید و بعد از پایان کار، دستگیره دستشویی را ضدعفونی کنید).
2- تلفن همراه، دسته کلید، سوئیچ اتومبیل، کیف پول و وسایل همراه خود را ابتدا با دستمال مرطوب آغشته به الکل 70درصد به‌طور کامل ضدعفونی کنید و روی دستمال کاغذی خشک دیگری بگذارید (درصورت استفاده از قاب محافظ، قاب محافظ را خارج و گوشی و قاب محافظ را به‌طور کامل ضدعفونی کنید).
3- لباس‌های بیرون خود را در بیاورید و در مکانی به دور از لباس‌های منزل و دیگر وسایل خانه آویزان کنید.
4- مجددا به دستشویی رفته و دست خود را به‌طور کامل بشویید.
5- در این مرحله می‌توانید لباس منزل خود را بپوشید.
6- دست خود را قبل، حین و بعد از تهیه غذا، قبل از خوردن غذا و بعد از استفاده از توالت بشویید. فراموش نکنید تحت هیچ شرایطی و در هیچ ساعت از روز و در هیچ مکانی به‌صورت خود (چشم، بینی و دهان) دست نزنید.
7-تمام سطوح پرتماس خانه و محل کار را هر روز با اسپری تمیز‌کننده بشویید (از جمله: پیشخوان، رومیزی، میز کار، وسایل حمام و توالت، تلفن‌ها، کیبورد، تبلت و میز کنار تخت و دستگیره‌های درها). 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :