• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11730
+
-

اشتغال‌زایی برای روستاییان زنجانی

ثبت نام روستاییان متقاضی تسهیلات اشتغال در سال گذشته انجام شده و به بانک‌‌ها معرفی شده‌اند

روستا
اشتغال‌زایی برای روستاییان زنجانی




زهرا احمدی|  زنجان - خبرنگار: 

 علت بیشتر مهاجرت روستاییان به شهرها اشتغال و معیشت بهتر است. با توجه به مزیت‌های نسبی روستا نسبت به شهر، به نظر می‌رسد اگر در طول این مدت امکانات اشتغال مناسب مانند ساخت واحدهای کوچک صنعتی متناسب با مزیت نسبی و محصولات کشاورزی و دامی منطقه در کنار روستاها فراهم می‌شد وضعیت مهاجرت و خالی شدن روستاها در این حد نبود. 


بودجه ویژه

سرپرست کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در این خصوص می‌گوید: در سال گذشته با مجوز مقام معظم رهبری مبلغی معادل 5/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در به‌منظور توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری در نظر گرفته شد که این دستور نیز در دی ماه سال گذشته از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور به استان زنجان ابلاغ شد که در آن ابلاغیه سهم استان زنجان 100 میلیارد تومان بوده است.
«طیب جعفری» می‌افزاید: با این وجود 25 درصد از این مصوبه باید تا پایان سال گذشته به شبکه بانک‌های عامل معرفی می‌شد که در حال حاضر مازاد بر آن به میزان 6 میلیارد تومان طرح نیز، در این مصوبه به بانک‌ها معرفی شده است. همچنین موضوع پرداخت وام و ثبت‌نام رسمی از طریق سامانه کارا انجام می‌شود که شرایط دریافت تسهیلات نیز در این سامانه آمده است.


ثبت نام تسهیلات

به گفته سرپرست کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ثبت‌نام روستاییان متقاضی تسهیلات اشتغال در سال گذشته انجام و به بانک‌ها معرفی شده است. وی با اشاره به جزییات و شرایط تسهیلات اشتغال روستایی اظهار می‌کند: تسهیلات انفرادی و خویش فرمایی تا سقف 20 میلیون تومان و با نرخ 6 درصد و بازپرداخت آن 6 ساله است.

جعفری در ادامه می‌گوید: در طرح‌های کارفرمایی محدودیتی درارائه میزان تسهیلات وجود ندارد که با توجه به میزان درآمدزایی و اشتغال‌زایی متفاوت است و برای ایجاد هر فرصت شغلی تسهیلات تا سقف 75 میلیون تومان اعطا می‌شود.
وی با اشاره به ضمانت بانکی این تسهیلات می‌گوید: اسناد مالکیت روستایی در دریافت تسهیلات اشتغال روستایی به عنوان ضمانت بانکی در نظر گرفته شده است.
سرپرست کارآفرینی و اشتغال استان ادامه می‌دهد: در طرح‌های معرفی شده به بانک‌ها در زمینه اشتغال روستاییان، بیشتر متقاضیان در بخش‌های پرورش دام، زیتون، صنایع تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی بوده که اولویت اعطای تسهیلات با اشتغال‌زایی بالاست. 


توانمندسازی روستاهای گردشگری  
     
گردشگری به عنوان یکی از ارکان اصلی و مهم در توسعه پایدار مطرح شده است. با توجه به تقسیمات صنعت توریسم که گردشگری روستایی نیز جزئی منفک نشدنی از این صنعت است می‌توان با تکیه بر اطلاعات و اصول اساسی و ارائه برنامه‌ریزی‌های مناسب و اصولی نسبت به شناخت ظرفیت‌ها و محدودیت‌های موجود در بخش توریسم روستایی و تقویت ویژگی‌های مثبت و از میان برداشتن نکات منفی در رابطه با توسعه پایدار و همچنین ایجاد توازن و تعادل اقتصادی و جمعیتی قدم‌های مؤثر و مثبتی برداشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این خصوص اظهار می‌کند: توانمندسازی روستاهای هدف گردشگری می‌تواند در زمینه صنایع دستی و یا گردشگری باشد. در سالی که گذشت، 2 روستای گلابر و درسجین روستاهای منتخب استان در این طرح بودند که در روستای گلابر سرمایه‌گذاری زیرساختی خوبی صورت گرفته است. «یحیی رحمتی» می‌افزاید: علاوه بر آن، مطالعات توسعه زیرساخت گردشگری و تهیه پرونده ثبتی روستاهای گلابر، قروه و دره سجین از اقدامات اداره کل برای توانمندسازی روستاهای هدف بوده است. رحمتی با بیان این‌که در سال جاری توسعه روستاهای شیت، گلابر و دره سجین از اهداف اداره کل میراث فرهنگی است، اظهار می‌کند: در صورت اخذ مصوبه توسعه این روستاها اداره کل میراث فرهنگی اقدامات خود را به‌منظور توسعه زیرساخت‌ها و اقامتگاه‌ها آغاز خواهد کرد. در حال حاضر 43 روستای هدف گردشگری در استان وجود دارد که 15 روستا در اولویت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.

کارشناس اکوتوریسم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: در نوروز سال جاری شاهد افزایش گردشگران در روستاهای گردشگری زنجان بودیم که با این روند، ضرورت ساخت و افزایش اقامتگاه‌ها در این روستاها بیشتر احساس می‌شود. «حسین خمسه» ادامه می‌دهد: در ایام نوروز امسال روستاهای قروه، تشویر و شیت بیشترین تعداد گردشگر را داشتند،به‌طوری که روستای شیت میزبان حدود روزانه 5 هزار مسافر بود. 
این کارشناس در ادامه با بیان این‌که ایجاد تاسیسات گردشگری، بوم‌گردی، پارکینک و سرویس بهداشتی اقامتگاه ضروری است، می‌گوید: در سال گذشته برای توسعه زیرساخت‌های روستاهای هدف گردشگری برای ساخت 4 اقامتگاه بوم‌گردی و یک مجموعه اقامتگاه در روستای درسجین و نیز یک اقامتگاه بوم‌گردی در روستای قروه پروانه ساخت صادر شد.
خمسه گفت: لیست تمام روستاهای هدف گردشگری و مسیرهای منتهی به آن به اداره کل فناوری اطلاعات استان ارائه شده تا در این مناطق امکان آنتن دهی گوشی‌های همراه و اینترنت پرسرعت برای مسافران و گردشگران فراهم باشد. 


اشتغال‌زایی با گردشگری

صنعت گردشگری و روستاگردی به عنوان شاخه‌ای از آن نیازمند تهیه و اجرای برنامه‌های توسعه روستاگردی است که ابتدا موجب اشتغال جوانان در مشاغل خدماتی روستاگردی شده و در ادامه بهبود وضعیت سکونتگاه‌های روستایی را درپی‌خواهد داشت. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‌گوید: برای اشتغال و اشتغال‌زایی در روستاهای اندآباد و محسن آباد و مجینه کارگاه‌هایی با اهداف توسعه صنایع دستی از سوی اداره کل میراث فرهنگی با اعطای تسهیلات وارائه مجوز فعالیت در سال گذشته تشکیل شده است.

علاوه بر آن با توجه به این‌که امکان ایجاد هتل یا مسافرخانه در روستاها غیرممکن است، بهترین راه برای ماندگاری و جذب گردشگر و اشتغال‌زایی برای روستاییان استفاده از خانه‌های روستاییان به‌منظور اسکان مسافران است که روستاییان می‌توانند با آماده‌سازی خانه‌های خود برای میزبانی از مسافران درآمدزایی داشته باشند که در این زمینه به برخی از روستاییان مجوز فعالیت از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان اعطا شده است. در حال حاضر در روستای شیت 5 مجموعه خدماتی در قالب خانه‌های بوم‌گردی و اقامتی احیا شده است که این امکانات و آب و هوای مناسب آن سبب شده مسافرانی از داخل کشور در این خانه‌ها جا رزرو کنند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید