• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117292
+
-

مرزهای باز ایران به روی گردشگران درمان و تجارت

معاون گردشگری در جمع مسئولان گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری D8 از امکان صدور ویزا برای گردشگران درمان و تجارت در دوران کرونا خبر داد

گردشگری
مرزهای باز ایران به روی گردشگران درمان و تجارت

 محمد باریکانی- خبرنگار

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در اجلاس جهانی و آنلاین گردشگری کشورهای عضو گروه D8متشکل از کشورهای در حال توسعه شامل ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه اعلام کرد: ایران در دوران کرونا همزمان با تمرکز بر گردشگری داخلی برای رونق کسب و کارهای گردشگری، توجه ویژه‌ای به احیای گردشگری بین‌المللی داشته و به این منظور طبق رایزنی‌ها و هماهنگی‌های صورت‌پذیرفته با وزارت امور خارجه در طول دوران کرونا صدور روادید ورود برای گردشگران تجاری و گردشگران درمانی بین‌المللی قابل انجام است. از سوی دیگر وبینارهای متعددی با مقامات گردشگری بازارهای هدف برگزار و در آنها بر ضرورت تداوم مراودات و همکاری‌های گردشگری تأکید شد.
این اظهارات در شرایطی مطرح شده است که از ابتدای سال 99به‌دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در ایران صدور ویزای ورود به ایران برای گردشگران خارجی متوقف شد و مرزهای ایران همچون دیگر نقاط جهان به روی گردشگران بسته شد. اما بلافاصله صدور روادید ورود به ایران برای گردشگران تجاری و درمانی از سر گرفته شد. با این حال شرکت‌های خدمات گردشگری به همشهری گفته‌اند که حتی این تصمیم نیز نتوانست منجر به ورود گردشگران به ایران شود.
ایران یکی از مقاصد مهم گردشگران سلامت و گردشگرانی بود که برای درمان به کشور سفر می‌کردند. عمده گردشگران درمانی ایران از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عراق، آذربایجان و افغانستان بودند که تنها به‌منظور دریافت خدمات درمانی به‌دلیل ارزانقیمت بودن و کیفیت بالاتر نسبت به کشورهای هدف گردشگری سلامت ایران به کشورمان سفر می‌کردند. اما پاندمی کرونا مرزهای ورود گردشگران سلامت به ایران را نیز دستخوش تغییر کرد و میل سفر به ایران برای درمان را از آنها گرفت. شاید عامل اصلی این اتفاق نیز تعطیلی پروازها یا برقراری مجدد پرواز با قیمت‌های نجومی بود.
به هر ترتیب معاون گردشگری به کشورهای عضو گروه D8خبر داده است که مرزهای ایران برای گردشگران درمانی و تجاری باز است. آیا این اعلام به‌معنای ورود گردشگران تجاری و درمانی به ایران است؟
پویان رفیعی‌شاد، ‌رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران و مدیرعامل یکی از شرکت‌های گردشگری ورودی به ایران در این‌باره به همشهری می‌گوید: موضوع صدور روادید ایران برای گردشگران درمانی و بازرگانی امر جدیدی نیست و محدود به یکی دو هفته اخیر هم نمی‌شود بلکه ماه‌هاست که این اقدام انجام می‌شود و معاون گردشگری حالا در اجلاس گروه D8خبر آن‌ را اعلام کرده است.
به گفته او، ورود گردشگران خارجی به ایران از ابتدای سال 99به‌دلیل شیوع کرونا متوقف شد، اما ویزای بازرگانی و درمانی ایران با ارسال مدارک پزشکی و تجاری و پس از بررسی‌های لازم، به یکسری افراد ارائه شد. اما واقعیت این است که با جو روانی ناشی از شیوع کرونا در جهان اصلا اقبال جهانی نسبت به سفر کاهش یافت و این اتفاق حتی در ترکیه، کشور همسایه ایران نیز نمود یافت تا جایی که حتی مردم برای تفریح روزانه نیز بیرون نمی‌روند.
رفیعی‌شاد در پاسخ به این سؤال همشهری که باز بودن مرز ایران به روی گردشگران درمانی و تجاری در دوران پاندمی کرونا چه تأثیری بر افزایش گردشگر ورودی در این دو شاخه از گردشگری داشت؟ گفت: متأسفانه این موضوع تأثیر زیادی در صنعت گردشگری ایران نداشت و اگر هم سفری انجام شده است هیچ تأثیری بر گردشگری ایران نداشته است. چون در دو‌ماه تنها 4ویزای درمانی برای ورود به ایران صادر شده است و بنابراین آمار بزرگی نیست.
او البته به آینده گردشگری ایران امیدوار است و می‌گوید: اگرچه وضعیت گردشگری کشور مناسب نیست، اما برای سال آینده میلادی زمزمه‌هایی برای ورود گردشگران آغاز شده است که اگر شرایط برون‌رفت از کرونا به واسطه توزیع واکسن ایجاد شود، می‌توان گفت اقبال برای سفر به ایران وجود دارد. چون هم‌اکنون تماس‌هایی با شرکت‌های ایرانی از جانب توراپراتورهای اروپایی و آسیای شرقی برقرار می‌شود که از آنها نرخ سفر به ایران را جویا می‌شوند.
او می‌گوید: تعداد تماس‌ها زیاد نیست اما نسبت به رکودی که الان صنعت گردشگری ایران با آن مواجه شده است، وقتی هفته‌ای 2 یا 3 پیام هم به ایران ارسال می‌شود، فعالان این صنعت را اندکی امیدوار می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید