• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11728
+
-

بالانشینی ارومیه در جمع شهرهای پرترافیک

اجرای کمربندی میانی ارومیه از طرح هایی است که مدیریت شهری برای گشودن کلاف ترافیک شهر تدارک دیده است

شهری
بالانشینی ارومیه در جمع شهرهای پرترافیک




سودا تیمورپور |  ارومیه- خبرنگار:


ارومیه یکی از شهرهای پرترافیک کشور محسوب می‌شود. شهری که سرعت تبدیل آن به کلان‌شهر زیاد بوده و همین  موجب ایجاد مشکلاتی نظیر ترافیک‌سنگین در برخی محورها شده است. در‌حالی که باید در ابتدا زیرساخت‌های شهری برای افزایش جمعیت و تبدیل آن به کلان‌شهر آماده می‌شد و پس از آن جمعیت و سایر شاخص‌های لازم افزایش می‌یافت. این اتفاق در ارومیه رخ نداد و اکنون معضلات شهری روز به روز در این شهر بیشتر نمایان می‌شود. وجود بیش از حد خودروها- که بدون کنترل وارد خیابان‌ها می‌شوند و تردد آنها در همه ساعت‌ها و محورها موجب سنگینی ترافیک در درون شهر می‌شود- از اصلی ترین معضلات کلان شهر ارومیه است.


وسعت شهر و حجم ترافیک

نایب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه درباره وضعیت شهر ارومیه از لحاظ وسعت در کشور به همشهری می‌گوید: شهر ارومیه به عنوان دهمین شهر بزرگ  و دومین شهر بزرگ شمال‌غرب کشور مطرح است که جمعیتی بیش از 900 هزار نفر دارد.«عادل فتاحی» درباره اقدامات انجام شده برای ترافیک شهر ارومیه می‌افزاید: در چند سال گذشته بر اساس طرح جامع مطالعات حمل و نقل ترافیک شهر ارومیه و طرح‌های فرادستی تا سال 1400 اقدامات مطلوبی انجام شده و بر اساس افق طرح تاکنون از زمانبندی خوبی برخوردار است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عرض خیابان‌های ارومیه نسبت به ساختار و جمعیت شهری متناسب است، بیان می‌کند: شبکه‌های معابر سطح شهر از لحاظ قانونی در شرایط مطلوبی قرار دارند اما تعداد خودروهای شهر ارومیه از میزان مجاز بسیار بالا تر است به طوری که پس از تهران، ارومیه بیشترین ضریب خودرو را در کشور دارد. 


طرحی برای کاهش ترافیک 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه درباره طرح‌های کاهش ترافیک در این شهر می‌گوید: یکی از طرح‌هایی که به منظور کاهش میزان ترافیک ارومیه از سال‌های گذشته مطالعات آن انجام شده است، طرح کمربند میانی ارومیه است. طول این کمربند میانی 24 کیلومتر و با عرض پوسته 85 و 64 متری است. 
فتاحی درباره کمربند میانی ارومیه می‌افزاید: این طرح شامل 2، 3 و 4 تقاطع غیرهمسطح و 15 تقاطع سطحی است که با در نظر گرفتن هزینه‌های آزادسازی املاک واقع در طرح بیش از 750‌میلیارد تومان هزینه آن می‌شود.
وی درباره اهمیت طرح کمربند میانی ارومیه بیان می‌کند: طرح کمربند میانی ارومیه بسیار با ارزش است. یکی از تقاطع‌های غیرهمسطح آن تقاطع آذربایجان است که در یکی از پراهمیت ترین ورودی‌های شهر ارومیه واقع شده است.

 فتاحی ادامه می‌دهد:این تقاطع چهار سطحه با پیش بینی بیش از 200‌میلیارد تومان هزینه از پیشرفت فیزیکی 50درصد برخوردار است که فاز یک آن پل B2 مسیر جاده مهاباد به بلوار والفجر در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه درباره تاثیر کمربند میانی ارومیه در میزان ترافیک می‌گوید: امیدواریم تا پایان سال 97 کل عملیات پروژه به اتمام برسد د و در نتیجه کمربند میانی ارومیه به طول 24 کیلومتر در کاهش ترافیک تاثیرگذار باشد و خودروها با سهولت  تردد کنند.


آموزش ترافیک از سنین پایین

کارشناس برنامه ریزی و توسعه شهری درباره راهکار‌های کنترل ترافیک شهری می‌گوید: یکی از بهترین راه‌های کنترل استفاده از 3 عامل مهم مهندسی، آموزش و اجرای مقررات است.
«میر علی محمدی» درباره اهمیت فرهنگ در ترافیک شهری بیان می‌کند: می‌توان علاوه بر این 3مفهوم، اصل دیگری نیز با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی افزود که آن آموزش فرهنگ ترافیک است. آموزش فرهنگ ترافیک را می‌توان به عنوان بهترین راه حل این معضل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بیان کرد.

وی درباره جزئیات آموزش فرهنگ ترافیک می‌گوید: آموزش ترافیک به صورت بنیادی و فرهنگی بهتر است از گروه‌های سنی پایین و از سطوح کودکستان و دبستان و سپس مدارس راهنمایی و دبیرستان شروع و این فرهنگ از کودکی در ذهن کودکان حک شود. کارشناس برنامه ریزی و توسعه شهری با بیان این که آموزش مداوم و مستمر فرهنگ ترافیک به رانندگان نقش مهمی در کاهش ترافیک ایفا می‌کند، می‌افزاید: علاوه بر فرهنگ ترافیک باید جاده‌ها و راه‌ها نیز با تکیه بر اصول مهندسی ترافیک طراحی و احداث شوند و از کیفیت ایمنی و ضریب اطمینان مطلوب برخوردار و به علامات شناخته شده بین‌المللی مجهز باشند.
محمدی با بیان این که ایجاد فرهنگ ترافیک باید از مسئولین شهری آغاز شود، می‌گوید: مردم با برنامه‌ریزی برای سفرهای درون شهری، نقش مهمی در ایجاد ترافیک دارند اما می‌توان با آگاهی‌دادن به آنان در مورد استفاده بهینه از وقت، انرژی، سوخت و تاثیر مردم در افزایش ترافیک و آلودگی شهر، باعث کاهش ترافیک شد.


مکث

«عادل فتاحی» نایب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه درباره سایر طرح‌های کاهش ترافیک شهر ارومیه می‌گوید: از جمله طرح‌های کاهش ترافیک در ارومیه می‌توان به طرح کمربند بیرونی و یا دوم شهر ارومیه و آزادسازی برخی از خیابان‌های طرح تفصیلی به ویژه تعیین تکلیف اراضی پادگان لشکر 64 ارومیه، مطالعات محدوده طرح فرد و زوج در بافت مرکزی ارومیه و همچنین مطالعات طرح تراموای شهری ارومیه نام برد که در صورت اجرای آنها  ترافیک بافت مرکز شهر سبک خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید