• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117273
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VO2zo
+
-

شعر سهراب در میانه خیال و واقعیت

چراگاه نصیحت و اندرزهای بی‎‌‎حاصل

روانکاوی معاصر
شعر سهراب در میانه خیال و واقعیت


 جمال رهنمایی  

اردیبهشت سال1359 سالمرگ سهراب سپهری از سرآمدان تصویر‎‌‎سازی‎‌‎ و بیان مفاهیم دنیای خیال انسان است. گویی سهراب که دستی نیز در نقاشی دارد، پس از خلق تصویر در ذهن و سپردن آن به بوم نقاشی، با تماشای مجدد آن، تصویر روی بوم را در قالب شعر به کلام تبدیل کرده است.
شعر با قرار‌گرفتن در میانه دنیای واقعی و دنیای خیال، توانایی منحصر به‌فردی در بیان مضامین دنیای خیالی انسان به زبان قابل‌فهم در دنیای واقعی دارد و در این میان شعر نو با فراغت از قالب‎‌‎های ادبی شعر کلاسیک و استفاده بی‎‌‎محابا‎‌‎تر از واژه‎‌‎ها برای بیان مفاهیم، جان تازه‎‌‎ای برای قدم‌زدن در دنیای خیال انسان یافته است.
فروید جمله معروفی دارد که می‎‌‎گوید: «هر کجا رفتم، دیدم شاعری قبل از من آنجا بوده است». این جمله اشاره به آن دارد که او هرگاه در جریان مطالعات بالینی یا تاملات فلسفی خود به کشفی از دنیای درون انسان دست یافته، متوجه‌شده که مشابه آن را قبلا از زبان شاعری در شعری دیده بوده است.
روانشناسان یادگیری در تحقیقات میدانی متعددی به این نتیجه رسیده‎‌‎اند که اندرزدادن و نصیحت‌کردن برای تغییر رفتار، شیوه‎‌‎ای بیهوده، ناکارآمد و حتی ناقض دستیابی به هدف است؛ یعنی در اثر تکرار نصیحت و به‎‌‎خصوص با استفاده از تنبیه و اجبار نه‎‌‎تنها یادگیری رفتار مورد‌نظر حاصل نمی‎‌‎شود بلکه در نخستین فرصت رهایی از شرایط اجبار، فرد به رفتارهایی برخلاف موضوعات هدف یادگیری مبادرت می‎‌‎ورزد و آنچه مؤثر عمل می‎‌‎کند رفتار آدمی است نه گفته او. به همین دلیل وقتی ما خودمان دروغ می‎‌‎گوییم، در حال تربیت کودکانی دروغگو‎‌‎تر از خودمان هستیم؛ هر چند هزار پند و اندرز در ستایش راستگویی به او گفته باشیم.
سهراب شعر معروفی دارد که به صراحت نصیحت را تلاشی بیهوده و حتی بیزار‎‌‎کننده معرفی کرده است:
من بزی را دیدم، بادبادک می‎‌‎خورد
من الاغی دیدم، یونجه را می‎‌‎فهمید 
در چراگاه نصیحت، گاوی دیدم سیر 
گویی سهراب هم‌صدا با روانشناسی یادگیری می‎‌‎گوید حیوانی مانند گاو که هیچ‎‌‎گاه از خوردن سیر نمی‎‌‎شود، در چراگاه فراوانی نصیحت، گوش شنوایی ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید