موسیقی دو پسر داشت
آغاز راه موسیقی مجاز و موسیقی غیرمجاز
حسین عصاران
با گذر از بیمحدودیتیهای سال1358 در زمینه ساخت، تولید و انتشار موسیقی و ترانه، حواس نهادهای فرهنگی نظام تازهپا، بیش از پیش به تضاد میان ارزشها و هنجاریهای تبلیغیاش، با فضای موجود در بازار موسیقی جمع شد. از این به بعد بود که متناسب با واگذاری و منحصرشدن مدیریت نهادهای فرهنگی به مذهبیون، مسئله مسکوتمانده «حرامبودن موسیقی» برجستهتر، محدودیتهای متناظر با آن، بیشتر و صداهای کمتر شنیدهشدهای هم که خواستار گذاشتن نقطه پایان بر موسیقی بودند، رساتر شد. تابستان1359رفتهرفته از تب و تاب بازار رنگارنگ، متنوع و بیقاعده عرضه موسیقی کاسته شد؛ انتشار آخرین کار ضبطشده «چاووش»ها در حال و هوای پس از انقلاب (روی الف چاووش8) و آخرین نوار از مجموعه «شبانه» (با نام «آخرین شبانه») به شکل معناداری بهروزهای ملتهب پیش از آغاز جنگ رسید. 4روز مانده به آغاز جنگ، مهدی کلهر با ایده یافتن مصداقهایی برای «موسیقی حلال» و ساخت نمونههایی از آن به مدیریت بخش فرهنگی وزارت فرهنگ و آموزش عالی رسید و اینچنین مسیر سوق دادهشدنِ موسیقی به سمت ادامه حیات به شرط انطباق با قوانین و هنجارهای تازه آغاز شد؛ اجرای «ارکستر سمفونیک تهران» - که در آن دوره فقط 20نفر از اعضای آن باقی مانده بودند - در صبح سرد میدان توپخانه، چندماه بعد از آغاز جنگ (به نشانه همبستگی با مردم)، ساخت و پرداخت آلبوم «سرود شهیدان، حماسه ایران» (آهنگساز مجید انتظامی، تکخوانان حسین سرشار و سودابه صفاییه، گویندگان عزتالله انتظامی و فرزانه تأییدی) و اجرای آن توسط نوازندگان ارکستر سمفونیک و یا اجرای برنامه این ارکستر در مرکز روانبخشی امینآباد، انجماد فعالیتهای آموزشی هنرستان موسیقی تا تعیین تکلیف و... همگی نشانههایی را از مسیر موردعلاقه نهادهای فرهنگی و عقیدتی نوخاسته، برای چگونگی ادامه حیات موسیقی در سالهای بعد از انقلاب بروز میدهند؛ هر آنچه در این چهارچوب محدود میگنجید، با «اما و اگر» شدنی بود و هر آنچه نه، جرم محسوب میشد.
به موازات شکلگیری چنین فضایی در داخل، نخستین آلبومی هم که ساخت، اجرا و انتشار آن همگی محصول لسآنجلس بود، به ایران رسید. سال59 موسیقی ایران صاحب ۲فرزند شد: «موسیقی مجاز» و «موسیقی غیرمجاز».