مدیرعامل سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تهران در گفتوگو با همشهری اعلام کرد
پیشبرد پروژههای شهری در اتاق شیشهای
طی روزهای گذشته اخباری حاکی از اینکه «شریک تجاری شهرداری در پروژه میلاد قائم پس از فروش قدرالسهم شهرداری به مردم، متواری شد و این پروژه با 80درصد پیشرفت عمرانی بلاتکلیف رها شده است»، منتشر شده بود. این در حالی است که قبل از آن هم تخلف 1500میلیارد تومان پروژههای مشارکتی منطقه5 مطرح شده بود. انتشار این خبرها در رسانههای رسمی، مکتوب و فضای مجازی شائبههایی را مبنی بر عملکرد نادرست مدیریت شهری در دفاع از اموال عمومی و بیتالمال بهوجود آورد. برای یافتن پاسخ و صحت و سقم این موارد سراغ شکرالله بنار، مدیرعامل سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تهران رفتیم. بنار در همین ارتباط گفت: «بر اساس مدارک و شواهد، این پروژهها مربوط به دوره گذشته مدیریت شهری است و در دوره کنونی مدیریت شهری پروژههای مشارکتی شهرداری تهران با در نظر گرفتن منافع شهر، شهروندان و مراجع نظارتی و در شفافیت کامل به سرمایهگذاران مطمئن واگذار شده است.» در ادامه متن کامل گفتوگو با مدیرعامل سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تهران را میخوانید.
ماجرای تخلف سرمایهگذار در پروژه میلاد قائم چیست؟
این پروژه تجاری در منطقه18 قرار دارد و بیش از 10سال است که قرارداد آن بسته شده و کلنگ ساخت هم به زمین خورده است. اکنون این پروژه بیش از 80درصد پیشرفت عمرانی داشته که متأسفانه سرمایهگذار که بهنوعی شریک شهرداری بوده، قدرالسهم شهرداری را فروخته و متواری شده است.
چطور این کار انجام شده است؟
طرف قرارداد با سرمایهگذار ما یعنی سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تهران بوده است اما در دورههای گذشته بهدلیل تغییرات و دخالتهای ناآگاهانه و نابجای شهردار منطقه و سایر مدیران و خلأ نظارتی، این اتفاق را رقم زده است.
وضعیت تعیین تکلیف این پروژه در چه مرحلهای قرار دارد؟
سرمایهگذار متواری است اما وکیل ایشان صلحنامهای مبنی بر مالکیتش در پروژه ارائه داده که مذاکرات با او شروع شده، اما مدتی پیش سازمان بازرسی کل کشور نامهای مبنی بر صلاحیت نداشتن وکیل صادر کرده و خواستار توقف مذاکرات شده است. از آنجا که ما هم در این پروژه متضرر شدهایم، شکایت کردهایم و منتظر رأی قاضی پرونده هستیم و هر زمان که به ما اجازه فروش اموال سرمایهگذار داده شود، قطعاً این کار انجام میشود و مردم میتوانند به حق و حقوقشان برسند.
طی روزهای اخیر اخباری هم مبنی بر تخلف 1500میلیارد تومانی پروژههای مشارکتی منطقه5 منتشر شده است. در این مورد توضیح میدهید؟
در ابتدا باید یادآور شوم که این پروژه هیچ ارتباطی به مدیریت شهری کنونی ندارد. نه قرارداد این پروژه در مدیریت شهری جدید بسته شده و نه انتخاب سرمایهگذار توسط ما انجام شده، اما متأسفانه در اخبار بهگونهای این موضوع را منتشر کردهاند که گویی تخلف در زمان حال رخ داده است. متأسفانه در دورههای گذشته مدیریت شهری، فرایند انتخاب سرمایهگذار درست و اصولی نبوده است. همه در فراخوان شرکت میکردند و پس از انتخاب سرمایهگذار یا شریک، پروژه روی کاغذ و نقشه پیشفروش میشد و سرمایهگذار پول مردم را میگرفت و کارها را شروع میکرد. در این میان تحولات اقتصادی گاهی اوقات سبب ضرر و زیان مردم و سرمایهگذار میشد و برخی از مواقع هم سود میکردند. شکایت درخصوص این تخلفات مطرح شده و در مراجع قضایی پیگیری میشود.
آیا شهرداران مناطق اجازه انعقاد چنین قراردادهایی را دارند؟
بله، در سالهای گذشته این اجازه به شهرداران مناطق داده میشد، اما از سال1398 سند جامعی به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده و به مناطق ابلاغ شده که شهرداران میتوانند قراردادهای تا سقف 50میلیارد تومان با سرمایهگذاران منعقد کنند اما با نظارت سازمان این کار انجام میشود، یعنی نماینده ما در جلسات حضور خواهد داشت و به نحوه برگزاری فراخوان و انتخاب سرمایهگذار و همه کارها نظارت میکند. قراردادهای بالای 50میلیارد تومان در سازمان سرمایهگذاری منعقد میشود، مسئول خود ما هستیم و فرایند قانونی هم طی میشود.
پس اینگونه میتوان گفت که بیشتر پروژههای مشارکتی با مشکل مواجه شده است؟
بله، اما باید یادآوری کنیم بیشتر پروژههای مسئلهدار مشمول طولانیشدن زمان و مربوط به سالهای قبل بوده که بهدلیل مشکلات ذکرشده و عدمنظارت کافی دچار چنین مشکلاتی شدهاند.پروژههای مشارکتی در همه مناطق مسئلهدار هستند و اکنون بیش از 100پروژه مشارکتی داریم که مشکل دارند و در چنین پروژههایی تضاد منافع با شرکا داریم. برخی از پروژهها بهدلیل طولانیشدن، دیگر توجیه اقتصادی ندارد، برخی از شرکا فوت کردهاند و برخی هم در تحولات اقتصادی ورشکست شدهاند و تعدادی هم پیشفروش کرده و متواری شدند. اکثر این پروژهها بین 9 تا 25سال قدمت دارند و تخلفاتی است که بهتازگی کشف و استخراج شدهاست.
آیا میپذیرید که تخلفات بهدلیل نبود نظارت رخ داده است؟
این امر که نظارتی وجود ندارد را نمیپذیرم، چراکه نظارت هست اما نظارت دقیق نبوده است. نبود نظارت دقیق سبب رشد سرطانی پروژهها در 10سال اخیر شده است. اکنون پروژههایی وجود دارد که 10سال از انعقاد قراردادشان میگذرد اما کلنگ زده نشده و سرمایهگذار هم کاری انجام نداده است و ادعای مالکیت هم میکند.
چرا هیچ بخشی از پروژه هزار و یک شهر با گذشت حدود 4سال هنوز به بهرهبرداری نرسیده است؟
قرارداد این پروژه سال95 بسته شده و 2فاز دارد؛ فاز اول گردشگری است و فاز دوم هم تجاری. کارهای مربوط به فاز اول انجام شده اما مشکل مربوط به فاز دوم است که با توجه به توسعه ایرانمال، سرمایهگذار معتقد است این فاز توجیه اقتصادی ندارد و میخواهد شهرداری از این بخش صرفنظر کند.
چه راهکار یا برنامهای برای ادامه کار سرمایهگذار دارید؟
این مشکل در کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر و معاونت مالی و اقتصادی شهرداری تهران مطرح شد و توافقاتی با سرمایهگذار انجام دادیم و منتظر بهرهبرداری فاز گردشگری پروژه در بهار1400 هستیم. پس از این اتفاق برای فاز دوم تصمیمگیری میکنیم و امیدواریم شرایط اقتصادی بهگونهای باشد که سرمایهگذار بتواند طرح فاز تجاری را هم عملیاتی کند.
آیا همه مباحث سرمایهگذاری سازمان شفاف است؟
به جرأت میگویم شفافترین دوره مدیریت شهرداری تهران است و کارهای زیادی انجام شده و سعی کردهایم همواره از بیتالمال و منافع عمومی دفاع کنیم و معاملهای انجام ندادهایم که شائبهای داشته باشد. هرچند ممکن است تلقی سهلانگاری شود که البته باید در مراجع قضایی این موضوع ثابت شود. در این دوره فروش اموال شهرداری به اشخاص حقیقی نداشتهایم و یا با بانک شهر یا مترو معامله کردهایم که هردو وابسته به شهرداری تهران بوده و عمومیاند و در تمام موارد دقت لازم صورت گرفته است. همچنین تمام پروژهها آنلاین و برخط در سامانه شفافیت شهرداری و سایت سازمان اعلام شده و همهچیز قانونی و شفاف است.
رفع ابهام از پروژه خلیجفارس
انتشار مطالب در خصوص فروش پروژه خلیجفارس به قیمت نازل و ناچیز و البته غیرکارشناسی، منصفانه نیست. شکرالله بنار با گلایه از چنین اظهارنظرهایی میگوید: «این پروژه که سالیان سال است متوقف شده. شریک قصد خرید پروژه را داشت که بهدلیل ناتوانی مالی این کار انجام نشد و بهدلیل مشکلات مالی پروژه هم انجام نشد.» به گفته او، بخش مسکونی این پروژه حدود 5درصد و بخش تجاری هم حدود 55درصد پیشرفت داشته است: «بهدلیل رهاشدن پروژه، سازمان به شریک هشدار و اخطار داد و درنهایت سرمایهگذار وادار به فسخ قرارداد شد. اکنون پروژه متعلق به شهرداری است و گفته شده که شهرداری قصد دارد این پروژه را به پیمانکاران مترو واگذار کند که چنین اظهارنظرهایی غیرمنصفانه است.»