• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 9 آذر 1399
کد مطلب : 117160
+
-

شناسایی4800 رأس قوچ میش، کل و بز در گلستان

سرشماری پاییزی حیات‌وحش استان گلستان با محوریت گونه‌های علفخوار به پایان رسید و حدود 4هزار و ۸۰۰رأس قوچ، میش، کل و بز در این پارک ملی شناسایی و سرشماری شدند.
مهدی تیموری، رئیس پارک ملی گلستان با اعلام این خبر به ایرنا گفت: سرشماری در روزهای پنجم و ششم آذرماه جاری توسط ۴۷گروه‌ 3نفره متشکل از کارشناسان محیط‌زیست و محیط‌بانان پارک ملی گلستان انجام شد.
وی افزود: به سبب بارندگی خوب امسال و تامین علوفه مورد نیاز حیات وحش، آمار گونه‌های علفخوار اشاره شده بیش از این عدد برآورد می‌شود مضاف بر اینکه شرایط نامساعد جوی حین سرشماری سبب شد تا گونه آهوان سرشماری نشود.
رئیس پارک ملی گلستان اعلام کرد: سرشماری آهوان در دشت «میرزابایلو» در روزهای آینده انجام خواهد شد. تیموری گفت: در سرشماری پاییزه حیوانات علفخوار پارک ملی گلستان، چند قلاده گرگ، پلنگ و خرس نیز مشاهده شد.
پارک ملی گلستان وسیع‌ترین و قدیمی‌ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱هزار و ۸۹۵هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال۱۳۵۴ به‌عنوان ذخیرگاه زیست‌کره در زمره ۵۰ذخیرگاه بیوسفری جهان در لیست یونسکو ثبت شد. این پارک دارای 3نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه‌خشک و نیمه‌مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد. پارک ملی گلستان در سال۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌عنوان یکی از ۵۰ذخیره‌گاه زیست‌محیطی کره زمین به ثبت رسید است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید