• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 آذر 1399
کد مطلب : 117137
+
-

جراحی‌ زیبایی با رعایت پروتکل‌ها بی‌خطر است

گفت‌وگو با متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی زیبایی درباره جراحی‌های زیبایی در زمانه کرونا

مرضیه ثمره‌حسینی_روزنامه‌نگار

آمار ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کرونا صعودی است و ماه‌هاست که فعالیت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مختل شده است. از همان روزهای شیوع کرونا، اکیداً توصیه شد که عمل‌های جراحی غیرضروری لغو شود؛ هم از جهت عبور از بحران و بسیج امکانات و کادر درمان برای رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا و هم به‌دلیل احتمال بالقوه انتقال بیماری و برای حفظ سلامت مراجعان و کادر پزشکی. در زمانه جولان کرونا که همچنان قرنطینه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مهم‌ترین راهکارهای محافظتی در برابر این بیماری محسوب می‌شوند، با دکتر علی میقانی، متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی زیبایی، درباره ریسک جراحی‌های زیبایی گفت‌وگو کرده‌ایم. درباره اینکه کسانی که قصد انجام جراحی زیبایی دارند، چه بایدها و نبایدهایی را باید درنظر بگیرند.
 
در روزهایی که کرونا اوج‌گرفته، جراحی زیبایی به چه کسانی توصیه نمی‌شود؟
آنچه مشخص است اینکه ویروس کرونا به این زودی رفتنی نیست و حداقل این است که چند سال‌ با ما خواهد‌بود. کرونا هم مثل هر بیماری دیگری، آمده و بشر دارد با آن زندگی می‌کند. ما باید روش درست زندگی کردن در سایه آن را یاد بگیریم. مانند ویروس اچ‌آی‌وی که هنوز برایش واکسنی ساخته‌نشده، اما محافظت و پیشگیری در برابر آن به مردم آموزش داده‌شد. معمولاً عمده مراجعان جراحی‌های زیبایی، افراد جوان و سالم هستند و بیماری زمینه‌ای ندارند و با انجام عمل جراحی زیرنظر پزشکان متخصص و در محیط‌های تخصصی دچار مشکل نخواهند‌شد. البته توصیه کلی این است که اگر عمل زیبایی اورژانسی نیست، فعلاً انجام نشود تا دوره پیک بیماری پشت سر گذاشته‌شود. اما توصیه می‌شود که آن دسته از کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری تنفسی یا بیماری قلبی- عروقی دارند و یا کوچک‌ترین علامت ابتلا به کرونا را دارند، به‌هیچ‌وجه عمل زیبایی انجام ندهند.

گفته می‌شود که آمار جراحی بینی در ایران بسیار بالاست. در این روزها هم آمار بالاست؟
در خبرهای مختلف و از زبان افراد مختلف می‌شنویم که جراحی زیبایی و به‌خصوص جراحی زیبایی بینی در ایران خیلی شایع است! حال آنکه در واقعیت اینگونه نیست. سال‌هاست که بالاترین آمار جراحی زیبایی مربوط به آمریکاست، حتی در شرایط کنونی که بیشترین آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا مربوط به این کشور است. جراحی بینی در شرایط موجود، هم برای جراحان و هم مراجعان سخت‌تر است، چون باید یکسری موارد را قبل و بعد از جراحی بیشتر مراعات کنند. در پاندمی کرونا، باید روش ماسک زدن را به مراجعان توضیح دهیم و بگوییم چگونه از آن استفاده کنند که هم در برابر ویروس کرونا محافظت شوند و هم روی شکل بینی اثر منفی نگذارد.

ریسک جراحی‌های زیبایی در دوران شیوع کرونا بیشتر نمی‌شود؟
به‌طورکلی در جراحی‌های زیبایی، به‌خصوص جراحی زیبایی بینی که جراحی سنگینی نیست، ریسک‌های بدنی خیلی کم است. بالاترین عارضه ممکن است این باشد که شخص از ظاهر بینی راضی نباشد یا مختصری اختلال در تنفس ایجاد شود و یا خط بخیه باقی بماند. که اینها ریسک‌ محسوب نمی‌شود و جزو عوارض کم اعمال زیبایی است. البته جراحی‌های سنگین و طولانی مثلاً جراحی 4یا5ساعته روی صورت ممکن است به‌خاطر افزایش زمان بیهوشی، عارضه بیشتری نسبت به عمل بینی یک‌ساعته داشته باشد. اما در کل، خود جراحی زیبایی ریسک بدنی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه شخص به داروهای بیهوشی حساسیت داشته باشد یا داروها دارای عوارض باشند و زمان عمل طولانی باشد.

کسانی که قصد انجام جراحی زیبایی دارند، چه کارهایی باید انجام دهند؟
مراجعان باید آزمایش‌های لازم و چکاپ را انجام دهند تا سلامت کامل آنها تأیید شود. اگر هر مورد مشکوکی وجود داشته باشد، باید مشاوره لازم داده‌شود و عمل بعد از بررسی شرح حال دقیق فرد انجام‌شود. درخواست من این است که کسانی که می‌خواهند جراحی زیبایی انجام دهند، قوانین بهداشتی را رعایت کنند و حتماً به مراکز تخصصی مراجعه کنند. همکاران ما نیز باید تا حد امکان تمام تمهیدات وزارت بهداشت را رعایت کنند تا کمترین ریسک ایجاد‌شود. همانگونه که در زمانی که محدودیت‌های ناشی از کرونا کاهش یافت، صدها عمل زیبایی انجام شد و مورد خاصی از ابتلای مراجعه‌کنندگان گزارش نشد.

آقای دکتر! به‌تعویق ‌انداختن جراحی‌های زیبایی، از نخستین توصیه‌های پزشکی بود که با شیوع کرونا مورد تأکید قرار‌گرفت. آیا جراحی زیبایی باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری کرونا می‌شود؟
به‌نظر من، یکی از امن‌ترین و مطمئن‌ترین مراکز، اتاق‌های عمل است. اتاق عمل نسبت به بسیاری از مکان‌هایی که مردم به آنجا می‌روند و تردد می‌کنند، امن‌تر است. جراح، کادر درمان و خود بیمارستان‌ها تا حد امکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و در این حالت جراحی برای فرد خطری نخواهد داشت. استریل و ضدعفونی‌کردن محیط همواره در اتاق‌های عمل انجام می‌شود. مشکل از آنجاست که در بیمارستان‌هایی که بهداشت به شکل کامل رعایت نمی‌شود، عمل‌های زیبایی و جراحی و سزارین انجام می‌شود و این مراکز، ریسک ابتلا به کرونا را بالا می‌برند. وگرنه، اگر به این جمله بسنده شود که فردی به‌خاطر عمل زیبایی در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار‌می‌گیرد، اشتباه است! احتمال ابتلای شخصی که برای عمل لوزه مراجعه می‌کند، بیشتر از فردی که برای عمل اورژانسی آپاندیسیت حاد به بیمارستان می‌آید، نیست. بنابراین نمی‌توان ریسکی را متوجه نوع عمل کرد و گفت عمل زیبایی ریسک ابتلا را بالا می‌برد. اتفاقاً مراجعان برای جراحی زیبایی قبل از انجام جراحی، باید غربالگری شوند و آزمایش‌های لازم را انجام دهند، حال آنکه اصلاً فرصت انجام تست‌های غربالگری در مورد بیمار اورژانسی وجود ندارد. پس، جراحی‌های زیبایی در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌خطر هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید