• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 8 آذر 1399
کد مطلب : 117058
+
-

خشکیدگی مرگ‌آفرین تالاب بختگان

براساس یک پژوهش دانشگاهی که زیرنظر عزت‌الله رئیسی، استاد دانشگاه شیراز و عضو شورای راهبردی پژوهش و فناوری محیط‌زیست فارس انجام شد، نمک دریاچه بختگان حاوی کلراید سولفات و فلزات سنگین جیوه، سرب و آرسنیک است و برای سلامتی مردم و روستاییان ساکن در حاشیه این دریاچه زیانبار است.
به‌گزارش ایسنا، رئیسی با بررسی اثرات خشک‌شدن تالاب بختگان در چهارمین جلسه شورای راهبردی پژوهش و فناوری محیط‌زیست استان فارس با اعلام این خبر گفت: خشکی دریاچه بختگان باعث کاهش عملکرد انجیرستان استهبان و گیاهان زراعی و مراتع کشاورزی اطراف دریاچه، از بین رفتن جانوران آبزی به‌ویژه کمبود آب و غذای پرندگان مهاجر و از بین رفتن جوجه و تخم‌های این پرندگان شده است.
رئیسی افزود: این تالاب چندسال است که جزو لیست کنوانسیون مونترو یعنی تالاب‌های در معرض خطر قرار گرفته و این یک لطمه بزرگ بین‌المللی برای کشور است چون در جامعه بین‌الملل نتوانستیم از تالابی که در کنوانسیون رامسر ثبت‌شده، محافظت کنیم.
مجری طرح بررسی اثرات خشک‌شدن تالاب‌های طشک و بختگان، کاهش گردشگری، نفوذ آب شور به آبخوان‌های مجاور، شورشدن خاک و کاهش عملکرد گیاهان را ازجمله عوارض خشکی بختگان دانست و افزود: نمک‌های برداشت‌شده از بستر تالاب بختگان بسیار آلوده و زیانبار هستند و باید از برداشت نمک توسط برخی افراد بی‌اطلاع، به‌ویژه جامعه محلی جلوگیری شود. وی ادامه داد: اگر خشک‌شدن دریاچه با این روند ادامه یابد، با توجه به اینکه عوامل اصلی خشک‌شدن دریاچه بختگان کاهش آورده رودخانه‌ها به همراه کاهش نزولات جوی است، سطح دریاچه به پلایا (playa- زمینی که در آن هیچ نمی‌روید) تبدیل خواهد شد و این نه‌تنها از نظر بین‌المللی برای ما فاجعه به‌حساب می‌آید که سلامت مردم را نیز به خطر می‌اندازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید