• جمعه 30 شهریور 1403
  • الْجُمْعَة 16 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 20
پنج شنبه 6 آذر 1399
کد مطلب : 116945
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/jRgBz
+
-

همزمان با افزایش ارزش معاملات و کاهش قیمت دلار

بازار ارز آماده استقبال از نرخ‌های جدید می‌شود


روز چهارشنبه همزمان با تداوم روند نزولی در بازار غیررسمی ارز، ارزش کل مبادلات انجام‌شده در بازار متشکل ارزی (بورس ارز) به 2میلیون و 700هزار دلار رسید تا بازار با عمق بیشتری به استقبال کشف قیمت در کانال‌های پایین‌تر برود. به‌گزارش همشهری، در جریان مبادلات دیروز هر دلار آمریکا در بورس ارز در سقف 24هزار و 680تومان مبادله شد؛ پایین‌ترین نرخ مبادله دلار هم 23هزار و 800تومان اعلام شد. در آخرین معامله قیمت 24100تومان برای هر دلار آمریکا روی تابلوی بورس ارز ثبت شد. صرافی بانک ملی نیز قیمت هر دلار را با 75تومان کاهش 24هزار و 970تومان تعیین کرد. همزمان قیمت هر دلار آمریکا هم سیر نزولی داشت و در بازار آزاد به مرز 25هزار تومان رسید.
در هفته‌های اخیر نتایج انتخابات آمریکا اثر عمیقی بر روند تحولات بازار دلار برجا گذاشته و موجب شده نرخ دلار از محدوده 30هزار تومان به محدوده 25هزار تومان سقوط کند. اکنون با ارسال سیگنال‌های تازه به بازار ارز و افزایش صادرات در مهر‌ماه به‌نظر می‌رسد قیمت دلار در آستانه نزول به عمق پایین‌تری قرار گرفته است. افزایش امیدواری نسبت به کاهش تنش‌های سیاسی و اوج‌گیری دوباره صادرات غیرنفتی در مهر‌ماه که می‌تواند به افزایش ورود ارز به کشور در ماه‌های آینده منجر شود ازجمله دلایل افت قیمت دلار بوده است. با این حال بررسی‌های تکنیکی نشان می‌دهد شانس دلار برای کاهش به زیر محدوده 24هزار تومان کم است و قیمت دلار برای سقوط تا محدوده 20هزار تومان به محرک‌های پرقدرت‌تری مثل شوک‌های سیاسی نیاز دارد. شاید پیام‌هایی که 2طرف ایران و آمریکا دیروز درباره شرایط بازگشت به برجام به یکدیگر مخابره کردند، محرکی برای نزول بیشتر قیمت دلار شود.

عوامل بیرونی
همانطور که کارشناسان از قبل پیش‌بینی کرده بودند پیروزی دمکرات‌ها در آمریکا که مصادف است با پایان سیاست فشار حداکثری، اثر مطلوبی بر بازار ارز داشت و به افت قیمت ارز منجر شد. با شکست دونالد ترامپ و پایان سیاست فشار حداکثری، دریچه امیدی به روی کاهش تحریم‌ها باز شده است. کاهش تحریم‌ها به افزایش درآمد‌های ارزی ایران و افزایش جریان ورود ارز به کشور منجر می‌شود که می‌تواند با افزایش عرضه ارز در بازار داخلی باعث افت بیشتر قیمت دلار شود.‌ مقامات بانک مرکزی هم بارها گفته‌اند رشد قیمت دلار ناشی از کاهش درآمد‌های ارزی ایران است. آمارها نشان می‌دهد اوج‌گیری صادرات ایران در مهرماه یکی دیگر از دلایل افت قیمت دلار بوده زیرا به تقویت چشم‌انداز ورود ارز و افزایش امیدواری‌ها به رشد درآمدهای غیرنفتی در فقدان درآمدهای نفتی منجر خواهد شد.

عوامل درونی
شیوع کرونا در نیمه نخست امسال برنامه دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی را به هم ریخت و صادرات ایران حتی به کشور‌های همسایه را محدود کرد. یکی از محرک‌های اصلی رشد قیمت دلار در نیمه نخست سال در کنار تحریم‌ها، کاهش صادرات بوده، اما حالا با گذشت یک نیمه از سال، سازمان توسعه تجارت از تغییر این روند و رشد صادرات غیرنفتی در مهر‌ماه خبر داده است. در 7‌ماه امسال صادرات غیرنفتی ایران ۱۸میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار برآورد شده است. صادرات ۴میلیارد و ۶۷۰میلیون دلاری مهرماه امسال در مقایسه با مهر پارسال که ۳میلیارد و ۱۴۹میلیون دلار بود، از افزایشی ۴۸درصدی حکایت دارد. به‌نظر می‌رسد بهبود چشم‌انداز ورود ارزهای حاصل از صادرات به کشور، در ماه‌های پیش‌رو می‌تواند بازار ارز را دوباره به‌ سمت ثبات هدایت کند و حتی با فرض ثابت‌بودن شرایط به افت بیشتر قیمت ارز منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید