• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 آذر 1399
کد مطلب : 116874
+
-

وام یک‌میلیون تومانی فقط به خانوارهای فاقد درآمد ثابت می‌رسد

براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، وام یک‌میلیون تومانی فقط به مشمولان یارانه معیشتی که فاقد شغل و درآمد ثابت هستند پرداخت می‌شود

یارانه
وام یک‌میلیون تومانی فقط به خانوارهای فاقد درآمد ثابت می‌رسد


ثبت‌نام وام یک‌میلیون تومانی مصوب ستاد مقابله با کرونا آغاز شده و آنگونه که رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: فقط کسانی می‌توانند برای وام حمایت جبرانی معیشت خانوارها ثبت‌نام کنند که جزو 60میلیون نفر دریافت‌کننده یارانه معیشتی هستند و البته درآمد ثابت نیز ندارند.
به گزارش همشهری، براساس مصوبه جدید ستاد مقابله با کرونا، دولت مکلف به حمایت از معیشت خانوارهای ضعیف و کم‌درآمد شده و باید این کار را با پرداخت حمایت ماهانه 100هزار تومانی و همچنین پرداخت وام قرض‌الحسنه یک‌میلیون تومانی انجام دهد. پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد جامعه هدف کمک بلاعوض 100هزار تومانی از طریق پایگاه اطلاعاتی رفاه ایرانیان استخراج شده اما به لحاظ حقوقی پرداخت وام یک‌میلیون تومانی باید پس از ثبت تقاضای خانوارهای مشمول انجام شود.

کمک بلاعوض برای 29.7میلیون نفر
وزارت کار به‌عنوان مجری تکالیف دولت در حمایت جبرانی از معیشت خانوارها وارد عمل شده و در مورد نخستین تکلیف یعنی حمایت بلاعوض 100هزار تومانی برای 4ماه، فهرست مشمولان را تهیه کرده است. حامد شمس، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کار در گفت‌وگو با همشهری، تعداد خانوارهای مشمول این یارانه را 11میلیون خانوار با جمعیت حدود 29.7میلیون نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: اسامی این خانوارها از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و براساس مبنای اطلاعات فروردین99 استخراج شده و نیازی به ثبت‌نام یا مراجعه حضوری به ادارات وابسته به وزارت کار ندارند. او می‌گوید: این خانوارها، بخشی از جمعیت بیش از 60میلیون نفری دریافت‌کننده حمایت معیشتی هستند که فاقد درآمد ثابت هستند؛ بنابراین، آن دسته از خانوارهای مشمول حمایت معیشتی که در دسته حقوق‌بگیران بخش دولتی، عمومی و خصوصی قرار می‌گیرند یا بازنشسته و مستمری‌بگیر قرار دارند، مشمول حمایت 100هزار تومانی نخواهند بود. براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، این یارانه 100هزار تومانی با عنوان حمایت جبرانی معیشت خانوارها به‌مدت 4‌ماه از آذر تا اسفند99 به خانوارهای هدف پرداخت می‌شود.

پرداخت وام فقط با ثبت‌نام
در مورد دومین تکلیف دولت در حمایت جبرانی معیشت خانوارها، یعنی پرداخت وام یک‌میلیون تومانی نیز جامعه هدف، همان خانوارهای مشمول دریافت یارانه معیشتی فاقد درآمد ثابت هستند؛ اما پرداخت آن متکی به فهرست تهیه شده از پایگاه رفاه ایرانیان نیست و خود سرپرستان خانوارها باید نسبت به ثبت‌نام برای این وام اقدام کنند. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت کار می‌گوید: به لحاظ حقوقی پرداخت وام باید در پاسخ به تقاضای افراد انجام شود و بر این اساس متقاضیان وام یک‌میلیون تومانی باید طبق شیوه اعلام شده تقاضای خود را به ثبت برسانند. آنگونه که شمس می‌گوید و در اطلاعیه وزارت کار نیز ذکر شده، ثبت‌نام این وام برای همه خانوارهای حاضر در فهرست 60میلیون نفری حمایت معیشتی مجاز است اما درنهایت پرداخت وام منوط به نداشتن درآمد ثابت خواهد بود و بر همین اساس درخواست حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران رد می‌شود.
طبق اعلام وزارت کار، زمان ثبت‌نام این وام رسما از اول وقت دیروز (سه‌شنبه) آغاز شده و به‌مدت یک هفته تا 11آذر ادامه دارد؛ اما به گفته شمس، سامانه ثبت‌نام متقاضیان از همان روزی که رئیس‌جمهور خبر پرداخت وام یک‌میلیونی را رسانه‌ای کرد فعال بوده و در همان ساعت اول انتشار خبر، 5هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. طبق اطلاعیه وزارت کار، سرپرستان خانوارهای متقاضی این وام باید کد ملی خود را از طریق سیم‌کارتی که به نام خود آنهاست به سر شماره6369 ارسال کنند و منتظر بمانند تا پس از پایش اطلاعات متقاضیان از 12 تا 19آذر، از طریق سر شماره v.refah به پیامک آنها پاسخ داده شود. طبق اعلام وزارت کار، بازپرداخت وام یک‌میلیون تومانی جدید، از محل یارانه معیشتی خانوارها در 30قسط انجام می‌شود و ماهانه حدود ۳۵هزار تومان از حساب سرپرستان خانوار دریافت‌کنندگان یارانه معیشتی کسر می‌شود.

منابع کافی است
دولت برای پرداخت حمایت بلاعوض به 29.7میلیون نفر به‌مدت 4‌ماه به 11هزارو880میلیارد تومان منابع نیاز دارد. همچنین با توجه به تقاضای 87درصدی خانوارهای حاضر در فهرست یارانه معیشتی برای دریافت دور اول وام یک‌میلیون تومانی، اگر دوباره کف تقاضای وام یک‌میلیون تومانی به این میزان برسد، دولت باید حداقل به 9میلیون‌و570هزار خانوار مبلغ 9هزارو570میلیارد تومان تسهیلات بپردازد. بر این اساس مجموع منابع موردنیاز دولت برای اجرای تکالیف جدید حمایتی به 21هزارو630میلیارد تومان می‌رسد که بیش از یک‌سوم کل منابع اختصاص یافته به مدیریت کروناست. پیش‌ازاین از مجموع 75هزار میلیارد تومان منابع تأمین شده برای مدیریت دوران کرونا، حدود 20هزار میلیارد تومان به پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن اختصاص یافته و 23هزار میلیارد تومان به حمایت از مشاغل و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا کنار گذاشته شد که البته فقط بخشی از آن پرداخت شده است.
طبق گفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با همکاری بانک مرکزی و بانک‌های عامل این میزان اعتبار تأمین شده و مشکلی در پرداخت حمایت جبرانی معیشت خانوارها وجود ندارد. همچنین سازمان برنامه‌وبودجه کشور، مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ سود تسهیلات قرض‌الحسنه را متعهد شده و وام یک‌میلیون تومانی با 4درصد کارمزد به متقاضیان واجد شرایط پرداخت خواهد شد.

فهرست یارانه معیشتی بسته است
حدود یک سال از دستور رئیس‌جمهور برای پرداخت حمایت معیشتی به 18میلیون خانوار یارانه‌بگیر کم‌درآمد می‌گذرد و حمایت‌های جدید کرونایی نیز فقط به خانوارهای حاضر در این فهرست اختصاص یافته است. به گفته شمس، با اجرایی شدن دستور رئیس‌جمهور، وزارت کار اعتراض خانوارها را بررسی کرده و خانوارهای واجد شرایط را به فهرست یارانه معیشتی اضافه کرده اما از ابتدای امسال عملا این فهرست بسته شده و حداقل تا زمانی که دولت مصوبه جدیدی در این زمینه صادر نکند، امکان اضافه کردن افراد جدید وجود ندارد. این در حالی است که دستور کسر اقساط 30ماهه وام یک‌میلیون تومانی از محل منابع مربوط به حمایت معیشتی، نشانه‌ای است از اینکه پرداخت یارانه حمایت معیشتی حداقل تا 30‌ماه دیگر به خانوارهای مشمول پرداخت خواهد شد و در این دوره زمانی یقینا تعداد خانوارهای نیازمند حمایت تغییر خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید