• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 5 آذر 1399
کد مطلب : 116809
+
-

رایزنی برای 100 میلیارد تومان کمک هزینه کوچ

پیگیری
رایزنی برای 100 میلیارد تومان کمک هزینه کوچ

سیده زهرا عباسی- خبر‌نگار

افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل در دوران کوچ مشکلاتی بود که عشایر استان‌های مختلف در گفت‌وگو با همشهری به آن گلایه کرده بودند. شاهپور علایی مقدم که به‌تازگی به‌عنوان سرپرست سازمان امور عشایر ایران منصوب شده است در پاسخ به این گلایه‌ها از رایزنی برای دریافت 100میلیارد تومان کمک هزینه کوچ ماشینی عشایر خبر می‌دهد.
سرپرست سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه دولت با این کمک هزینه موافقت کرده است و پیگیری‌ها برای تامین آن ادامه دارد به همشهری می‌گوید: «این موضوع در قالب یک پیشنهاد مطرح شد که جبران هزینه کوچ ماشینی و بخشی از ضرر کرونا به اقتصاد عشایر باشد».
شاهپور علایی‌مقدم درباره گلایه عشایر از افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود آن هم توضیح می‌دهد: «نهاده‌ها یکی از مهم‌ترین مواردی است که ما و وزارت جهادکشاورزی پیگیر تامین آن هستیم. 2عامل یعنی افزایش قیمت ارز نیمایی و افزایش قیمت گندم که به‌صورت مستقیم روی قیمت جو به‌عنوان مهم‌ترین نهاده دامی تأثیر دارد، موجب گرانی قیمت نهاده‌ها شد. از سوی دیگر در برخی مناطق بارش‌های کم موجب کمبود علوفه و افزایش مصرف نهاده دامی شد».
با وجود پیگیری برای تامین نهاده‌ دامی و همچنین عرضه آن با قیمت مصوب از سوی تعاونی‌ها، سازمان امور عشایری به‌دنبال اصلاح الگوی تغذیه دام‌های عشایر است. به همین منظور علایی‌مقدم از ارائه وام‌های 4درصد و پنج‌ساله برای جایگزینی نهاده دامی با کنستانتره خبر می‌دهد و می‌گوید: «جو بهره‌وری پایینی دارد درحالی‌که کنستانتره با افزایش 30درصدی بهره‌وری هم دوران پروار دام را کوتاه می‌کند و هم کالری بالاتری نسبت به نهاده‌ها دارد. به همین دلیل برنامه‌ریزی ما برای تامین نیاز دام عشایر بر مبنای جو یا ذرت علوفه‌ای نیست و در 28استان توزیع کنستانتره در حال اجراست. اما عشایر به‌دلیل استفاده راحت‌تر و همچنین براساس عادت، تأکید دارند حتما برای دام‌شان جو تهیه کنند در حالی‌که کنستانتره و تغذیه نوین مبتنی بر شیوه‌های علمی در حال ترویج است».
سرپرست سازمان امور عشایر ایران درباره رونق اقتصادی عشایر و اشتغال پایدار این قشر نیز از ارائه تسهیلات کم‌بهره و کمک‌های فنی در جامعه زنان عشایری، تکمیل زنجیره گوشت قرمز و لبنیات، توسعه باغ‌های شیب‌دار، کشت گیاهان دارویی، رونق صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و صنایع‌دستی یاد می‌کند، اما مهم‌ترین برنامه سازمان برای رونق اقتصاد عشایر را ارائه تولید عشایر با قیمت مناسب و بدون واسطه و رونق مشاغل زنان عشایر اعلام می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید