• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 4 آذر 1399
کد مطلب : 116759
+
-

صدور اطلاعیه شرکت متروی تهران در پی واریز بخشی از پول اوراق مشارکت

امید تازه مترو برای آزادسازی کل مبلغ اوراق مشارکت

مترو
امید تازه مترو برای آزادسازی کل مبلغ اوراق مشارکت

سرانجام‌ با واریز بخشی از وجوه حاصل از فروش اوراق مشارکت سال98 به‌حساب شهرداری تهران‌ برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه خطوط 3، 6 و 7متروی پایتخت موافقت شد. این موافقت پس از 125روز انتظار و پیگیری‌های صورت گرفته، حاصل شده که براساس آن بانک رفاه که عاملیت عرضه و فروش این اوراق را برعهده داشته موافقت خود برای آزادسازی و واریز بخشی از مبلغ 1500میلیارد تومان اوراق مشارکت سال1398 براساس وثیقه‌های ارائه شده از سوی شهرداری تهران را اعلام کرد تا جهت هزینه‌کرد در موضوع مشارکت، در اختیار شرکت‌های مترو و اتوبوسرانی قرار گیرد.
در همین راستا روابط عمومی شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو)، با ارسال اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «این امر در وهله نخست، نشان از حسن‌نیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به تبع آن سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران دارد که البته در این بین همراهی بانک مرکزی را نیز نباید از نظر دور داشت. به‌هرحال باگشایش قفل 4ماهه بلوکه شدن پول اوراق مشارکت در حساب بانک رفاه، می‌توان امیدوار بود با کمی تساهل و تعامل بیشتر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کل وجوه حاصل از فروش اوراق مذکور آزاد شده و در راه خدمت‌رسانی به مردم ابرشهر تهران مصرف شود.»
شرکت متروی تهران همچنین اعلام کرده: «در این بزنگاه حساس اجتماعی - اقتصادی و خصوصا شرایط ویژه کرونایی که کل کشور با آن دست به گریبان است، بی‌تردید بانک عامل می‌تواند با استناد به سهم 50درصدی دولت در پرداخت اصل و سود مبلغ اوراق مشارکت طرح‌های ملی و عنایت به موضوع ضمانت‌های قوه محترم مجریه در موارد اینچنینی، مبلغ 750میلیارد تومان دیگر از محل وجوه اوراق را به سرعت آزاد کند تا روند ارائه خدمات زیرساختی در حوزه حمل‌ونقل عمومی پایتخت، سرعت بیشتری بگیرد. البته معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و سازمان املاک و مستغلات همچون 4‌ماه گذشته، همچنان در تلاش برای ارائه وثیقه‌های مورد قبول بانک عامل هستند تا بستر این همکاری متقابل در فضایی بی‌حرف و حدیث شکل گیرد و با تأدیه وثایق ملکی، کل مبلغ حاصل از فروش اوراق مشارکت سال1398 آزاد شود. البته ذکر این نکته هم بدیهی است که شهرداری تهران یک نهاد و سازمان پابرجا بوده و نگرانی از بابت بی‌پاسخ ماندن تعهدات مالی مرتبط با آن، چندان منطقی نیست.»
به‌گزارش همشهری، با این اوصاف اما هنوز فرصت به‌طور کامل از دست نرفته و کافی است مشابه فضایی که اواخر تیرماه ایجاد شد، مهلت انتشار اوراق مشارکت در واپسین ساعات فرصت زمانی قانونی تمدید شود تا با کمک و همکاری توأمان معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای کشور، ‌تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز اقتصاد و دارایی، رئیس دیوان محاسبات، رئیس بانک مرکزی و... این بار در مقیاسی کوچک‌تر، همان نوع همکاری مجدد شکل بگیرد و نتیجه لازم حاصل شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید