• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11673
+
-

پیام موشکی آمریکا از مسیر اسرائیل به روسیه

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از آسمان لبنان، پایگاه نظامی تی4 در سوریه را با شلیک 8موشک مورد هدف قرار دادند

گزارش
پیام موشکی آمریکا از مسیر اسرائیل به روسیه

روزهای پایان داعش در عراق و سوریه و زمانی که رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی، یکی بعد از دیگری مشغول پوشش اخبار آزادی آخرین مناطق از دست این گروه تروریستی بودند، کمتر کسی فکر می‌کرد که نابودی داعش زمینه را برای رویارویی قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در سوریه مهیا می‌کند؛ رویارویی‌ای که می‌تواند جرقه جنگی به‌مراتب بزرگ‌تر از آنچه طی سال‌های گذشته در سوریه و عراق رخ داده، باشد. اما در عمل تحولات سوریه در همین مسیر حرکت کرد و خلأ تهدیدی مشترک برای همه بازیگران به نام داعش، سرانجام کار را به درگیری‌هایی کشاند که وزیر خارجه روسیه برای توصیف آنها از عبارت «بسیار خطرناک» استفاده کرده است.

صبح روز گذشته برای دومین‌بار در 2ماه گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نقاطی را در خاک سوریه مورد هدف حملات موشکی قرار دادند، با این تفاوت که این‌بار وارد حریم هوایی سوریه نشده و حملات مذکور بر فراز آسمان لبنان صورت گرفته است. براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، این حمله در ساعات ابتدایی روز گذشته و توسط 2جنگنده اف15 اسرائیلی با شلیک 8موشک کروز صورت گرفته و هدف آنها‌‌، فرودگاه نظامی تی‌4 در نزدیکی شهر حمص بوده است؛ فرودگاهی که گفته می‌شود ازجمله پایگاه‌های مهم برای استقرار نیروهای متحد نظام اسد در خاک سوریه است. پدافند سوریه 5موشک شلیک شده را رهیابی و منهدم کرده است اما 3موشک دیگر به فرودگاه اصابت کرده‌اند. تا این لحظه نهادهای رسمی سوریه آمار دقیقی از خسارات جانی و مالی این حمله ارائه نکرده‌اند.

پیش از حمله در سوریه چه گذشت؟

جنگ داخلی سوریه از ساعات پایانی روز شنبه شاهد آغاز بحران جدیدی بوده است؛ بحرانی که از قضا همزمان با آخرین گام‌های ارتش سوریه و متحدانش برای بازپس‌گیری کامل منطقه غوطه شرقی از دست نیروهای مسلح متولد شده است. به این ترتیب منابع رسانه‌ای حامی معارضین دولت اسد به‌طور ناگهانی و یکپارچه از انفجار تسلیحات شیمیایی در دوما خبر داده و گزارش‌های مکتوب و تصویری متعددی از وضعیت شهروندانی که در معرض گازهای ناشی از این تسلیحات بوده‌اند، منتشر کردند. این موج رسانه‌ای بلافاصله روسای آمریکا و فرانسه را با خود همراه کرد، به‌طوری که در اظهارنظرهای جداگانه، خواستار برخورد با نظام سوریه شده و حامیان دولت اسد را مسئول این «وضعیت غیرانسانی» دانستند. دونالد ترامپ در مجموعه توییت‌هایی که ساعاتی بعد از انتشار خبر حمله شیمیایی به دوما منتشر کرد، نوشت: رئیس‌جمهور پوتین، روسیه و ایران به‌خاطر حمایت از بشار اسد حیوان، مسئول هستند، بهای گزافی [بابت این حمله] باید پرداخته شود.

در پی این مواضع، خبرگزاری رویترز اعلام کرد: فرماندهان نظامی ارشد در وزارت دفاع آمریکا در حال تهیه گزینه‌های حمله به سوریه و لیستی از اهداف راهبردی در این کشور هستند و طی چند ساعت آینده این لیست به رئیس‌جمهور آمریکا ارائه خواهد شد. از سوی دیگر شورای امنیت نیز شب گذشته به درخواست کشورهای انگلیس، فرانسه، آمریکا، سوئد، لهستان، کویت، پرو، ساحل عاج و هلند برای بررسی ادعای مخالفان دولت سوریه درباره به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی در منطقه دوما از سوی ارتش تشکیل جلسه داد. تمام اینها در حالی است که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز هفته گذشته مصاحبه مهمی با یک پایگاه خبری اسرائیلی داشته و در جریان آن گفته بود: حوادث 2‌ماه گذشته (سقوط جنگنده این رژیم در جولان) به‌معنای پایان کار نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در آسمان سوریه نیست.



پاسخ روسیه چه خواهد بود؟

ساعاتی بعد از مشخص‌شدن عامل حملات موشکی به پایگاه نظامی تی‌4 در خاک سوریه، پرسش اصلی رسانه‌ها و حتی کاربران شبکه‌های اجتماعی این بود که روسیه در واکنش به این پیشروی جدید اسرائیل چه اقدامی انجام می‌دهد. نخستین واکنش روسیه، سخنان تند وزیر خارجه این کشور، سرگئی لاوروف بود که با کنایه به آمریکایی‌ها گفت: شرایط بحران سوریه به‌دلیل ورود بازیگران بین‌المللی که اصلا به سوریه دعوت نشده‌اند، نسبت به قبل خطرناک‌تر شده است.
خبرنگار شبکه الجزیره در واکنش به سخنان لاوروف گفت: نخستین واکنش روسیه نشان می‌دهد که این کشور اسرائیل را مسئول حقیقی حمله ندانسته و مخاطب آن آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه هستند.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی‌‌الیوم با اشاره به افزایش تنش‌ها میان غرب و روسیه نوشت: سوریه به بخشی از نزاع شرق و غرب و پرونده‌ای در کنار اوکراین، ترور جاسوس‌های روسی و... تبدیل شده و بر این اساس هر لحظه می‌توان انتظار داشت حادثه غیرمنتظره جدیدی در جنگ داخلی این کشور، از سوی بازیگران مختلفی که وارد آن شده‌اند، به وقوع بپیوندد. پیش از این، بسیاری از تحلیلگران با توجه به وضعیت بحرانی بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ در تحولات داخلی اسرائیل و آمریکا، نسبت به‌احتمال اقدامات تحریک‌آمیز این دو علیه روسیه و ایران در داخل سوریه هشدار داده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید