• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11670
+
-

چرا ولیعهد جوان راهی پاریس و مادرید شده است؟

یادداشت
چرا ولیعهد جوان راهی پاریس و مادرید شده است؟

علی مراد|تحلیلگر مسائل عربستان:

به‌نظر می‌رسد سفر ولیعهد عربستان به فرانسه و سپس اسپانیا با تأخیر برگزار می‌شود و براساس برنامه اولیه قرار بوده محمد بن‌سلمان مستقیما بعد از سفر به انگلیس راهی این دو کشور اروپایی شود، اما ولیعهد جوان عربستان تصمیم گرفته با ایجاد وقفه‌ای در برنامه سفرهای اروپایی خود، دیدار با رهبران فرانسه و اسپانیا را به بعد از سفر به آمریکا موکول کند تا به زعم خود با دست بالاتری به اروپا بازگردد. اطلاعات موجود نشان می‌دهد سفر محمد بن‌سلمان به انگلیس نتایج موردنظر را برای حاکمیت عربستان به همراه نداشته و اکنون با توجه به سفر طولانی و دیدارهای گسترده‌ای که با طیف قابل توجهی از مسئولان و چهره‌های مختلف آمریکایی داشته، با کارت‌های قوی‌تری برای فشار به اروپایی‌ها به‌منظور تحقق آنچه از این سفرها در سر دارد راهی پاریس و مادرید شده است.

ولیعهد عربستان سعودی هم‌اکنون در حال توزیع سرمایه‌های این کشور میان پایتخت‌های غربی است و فرانسوی‌ها تلاش دارند به سهم مناسبی از این سرمایه‌ها دست یابند. به‌طور مشخص ماکرون به‌دنبال کسب یک پیروزی در جذب سرمایه‌های سعودی برای حوزه انرژی است، درحالی‌که گفته می‌شود دولت فرانسه به‌طور جدی در پی به‌دست آوردن جایگاهی مناسب در زمینه سرمایه‌گذاری‌های عربستان برای گردشگری، براساس آنچه در چشم‌انداز 2030این کشور ذکر شده، است. از سوی دیگر محمد بن‌سلمان امیدوار است موضع فرانسوی‌ها را در قبال بحران قطر به ریاض نزدیک‌تر کند، اما بدون شک مهم‌تر از همه اینها، پرونده توافق هسته‌ای ایران است. هم‌اکنون تصمیم مشترکی در اتحادیه اروپا برای مخالفت با اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران وجود دارد. ولیعهد عربستان طی روزهای آینده تلاش خواهد کرد از طریق اعمال فشار بر پاریس، این ساختار را بر هم زده و فرانسه را به عاملی برای فشار بر سایر کشورهای اتحادیه اروپا به‌منظور تغییر این تصمیم و اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، به‌دلیل برنامه موشک‌های بالستیک تبدیل کند تا به این ترتیب موضع اتحادیه اروپا نسبت به نابودی برجام و یا اصلاح آن تغییر کند. اما درباره سفر روز پنجشنبه محمد بن‌سلمان به مادرید، به‌نظر می‌رسد اسپانیایی‌ها در شرایط فعلی بیش از هر چیز به‌دنبال نهایی شدن قرارداد ساخت 5ناو جنگی برای عربستان به قیمت 2میلیارد یورو هستند؛ قراردادی که طی 2سال گذشته به‌دلیل انتقادات بین‌المللی از جنایات جنگی عربستان در یمن و مخالفت احزاب متعدد اسپانیایی با تداوم فروش تسلیحات به ریاض در حالت تعلیق بوده است. نهایی شدن این قرارداد کمک چشمگیری به مسیر توسعه اقتصادی اسپانیا می‌کند، چراکه ساخت 5ناو جنگی منجر به تولید دست‌کم 2هزار شغل طی سال‌های آینده خواهد شد.

بدون شک محمد بن‌سلمان به‌دنبال کسب بیشترین تأیید ممکن از سوی پایتخت‌های غربی در پرونده‌های تحریم‌‍‌های ایران، توافق هسته‌ای و بحران قطر است و در این مسیر تلاش می‌کند با تکیه به حمایت ترامپ، از سرمایه‌گذاری‌های گسترده خود استفاده کند؛ به‌عبارت دیگر ولیعهد جوان این پیام را برای غربی‌ها دارد که اکنون زمان تعامل با وی فرا رسیده است. کمک به کمپین رسانه‌ای که طی یک سال گذشته با هدف اصلاح تصویر موجود از عربستان در جهان، به‌ویژه اروپا آغاز شده نیز از دیگر اهداف سفرهای اخیر محمد بن‌سلمان به شمار می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید