• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 4 آذر 1399
کد مطلب : 116726
+
-

سکوت محیط‌زیست در کارزار شکار

زهرا رفیعی- خبرنگار

موافقان و مخالفان شکار این روزها حول محور کارزارهایی دور هم جمع شده‌اند و در دو قطب کاملا مخالف یکدیگر فعالیت می‌کنند. عده‌ای می‌گویند شکار حیات‌وحش چه مجاز باشد و چه غیرمجاز، باید متوقف شود. طیف دیگر افرادی ایستاده‌اند که با استدلال‌های متنوع، معتقدند شکار ابزار مدیریت محیط‌زیست است.
در کارزار «درخواست ممنوعیت ۵‌ساله شکار» که با هشتگ
«نه به شکارفروشی» در شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش است، خطاب به روسای سه‌قوه درخواست شده است به‌منظور حفظ جمعیت‌ وحوش، دست‌کم به‌مدت ۵سال فروش مجوز شکار و صدور مجوز برای راه‌اندازی قرق‌های جدید شکار متوقف شود تا جمعیت‌ حیات‌وحش در تمامی زیستگاه‌های کشور فرصت احیا داشته باشد.
استدلال آنها این است که حیات‌وحش ایران هم‌اکنون به‌دلیل شرایط کم‌آبی، نبود علوفه کافی، تخلفات گسترده شکار و صید، آتش‌سوزی‌های وسیع و شیوع طاعون و تب برفکی با چالش‌های بزرگ برای بقا مواجه است و در این شرایط، شکار آسیب مضاعف به جمعیت حیات‌وحش وارد می‌کند. آنها همچنین از نمایندگان مجلس یازدهم خواسته‌اند که «قانون شکار و صید» را «بازبینی و اصلاح» کنند.
سوی دیگر موضوع شکار، کمپین «حمایت از شکار قانونی» شکل گرفته است. آنها نیز در کارزاری اعلام کرده‌اند که اگر شکار ممنوع شود چه‌بسا شکارچیان مجاز، به‌اجبار به جرگه غیرمجازها بپیوندند و سلاح‌های مجوزدار را کنار گذاشته و از سلاح‌های ارزان‌قیمت قاچاق، علیه حیات‌وحش کشور استفاده ‌کنند و با همین استدلال خواستار احقاق حق شده‌اند. تاکنون البته سازمان حفاظت محیط‌زیست موضع سکوت را در برابر هر دو کارزار موافقان و مخالفان شکار برگزیده و هیچ توضیحی در این مورد برای پاسخگویی به افکارعمومی به‌صورت رسمی منتشر نکرده است. از ابتدای سال تاکنون به گفته «شهاب‌الدین منتظمی»، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست، برای هیچ‌گونه جانوری که قابلیت صید و شکار داشته باشد مجوز شکار صادر نشده است. او در این‌باره به همشهری گفته‌است: «کرونا مانع از سرشماری گونه‌ها در مناطق تحت حفاظت شده و تا زمانی که ندانیم جمعیت حیات‌وحش چه میزان افزایش داشته، نمی‌توانیم مجوز شکار را در مناطق قرق، آزاد و تحت حفاظت صادر کنیم.»
سال گذشته 547مجوز شکار برای مناطق حفاظت‌شده و آزاد صادر شد و به مناطق قرق هم اعلام شد که بسته به میزان رشد جمعیت حیات‌وحش مجازند تا 6درصد از جمعیت چارپایان را شکار کنند. امسال اما با وجود آنکه مجوز صید و شکار برای هیچ‌گونه آبزی، پرنده و چارپا صادر نشده است، با این حال شکار غیرمجاز و غیرقانونی برقرار مانده و تقابل میان شکارچیان متخلف و محیط‌بان‌ها از سراسر کشور گزارش می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید