• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11658
+
-

جدال پنهان مجلسی‌ها در زمین تلگرام

پذیرش ادله مخالفان فیلترینگ تلگرام از سوی علی لاریجانی آنها را به پیروزی در این نبرد امیدوار کرده است

مجلس
جدال پنهان مجلسی‌ها در زمین تلگرام

فرزانه آیینی|خبرنگار:

بایدها و نبایدهای فیلترینگ تلگرام به جنگی تمام‌عیار میان نمایندگان مجلس بدل شده؛ هرچند هراس مخالفان فیلترینگ از تبعات ابراز مخالفتشان با این تصمیم این جنگ را به پشت پرده بهارستان کشانده است اما نبرد آنها بر سر ممانعت از محدودیت‌های جدید در فضای مجازی آنچنان جدی است که جلسات علنی بهارستان را به فرصتی برای یارکشی در این کارزار بدل کرده است.

یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب بهارستان به همشهری خبر داده است مخالفان فیلترینگ تلگرام در بهارستان به‌شدت در تلاش و تکاپو هستند تا با اقناع موافقان این ایده بحث فیلترینگ تلگرام را از دستور کار نهادهای امنیتی کشور خارج کنند.

او می‌گوید: رایزنی‌هایی با چهره‌های نزدیک به حاکمیت برای اعلام مخالفت با فیلترینگ تلگرام از جلسه علنی روز یکشنبه گذشته مجلس آغاز شده و تلاش ما این است که با اقناع چهره‌هایی چون علی لاریجانی، ریاست مجلس بتوانیم بحث فیلترینگ تلگرام را منتفی کنیم. همین رایزنی‌ها ما را امیدوار کرده چرا که با ابراز مخالفت چهره‌هایی چون لاریجانی فیلترینگ تلگرام از قوت اولیه‌اش می‌افتد و اگر افرادی چون او به میدان بیایند فیلترینگ تلگرام کم‌کم منتفی خواهد شد.

این نماینده که خواست نامی از او برده نشود با اعلام اینکه لاریجانی منطق و ادله مخالفان فیلترینگ تلگرام را قبول دارد و با ما موافق است، می‌افزاید: متأسفانه وجود برخی مصلحت‌سنجی‌ها و تدبیراندیشی‌ها در عالم سیاست سبب شده است جمعی از نمایندگان از ابراز مخالفت صریح با این مقوله خودداری کنند.

عضو فراکسیون امید ادامه می‌دهد: تلاش موافقان فیلترینگ تلگرام برای امنیتی جلوه دادن بحث سبب شده است جمعی از نمایندگان در ابراز نظراتشان در این‌باره محافظه‌کار شوند و نگران باشند که این بحث برای آنها گران تمام شود. به‌رغم این نگرانی اما بحث و جدل نمایندگان بر سر این موضوع به جنگ جدی میان مخالفان و موافقان فیلتر تلگرام بدل شده است.

او تأکید می‌کند که هرچند جنگ ما پشت پرده است اما عزم ما برای خارج شدن بحث فیلترینک تلگرام از دستور کار نهادهای امنیتی جدی است وامیدواریم که موفق شویم.

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

موافقان فیلترینگ پیام رسان تلگرام چون علاء‌الدین بروجردی، سیدحسین نقوی‌حسینی، محمدعلی پورمختار و مجتبی ذالنورکه عمدتا از چهره‌های شناخته شده جریان اصولگرا در بهارستان هستند، تمام‌قد در کنار ایده‌پردازان فیلترینگ ایستاده‌اند و جایگزینی تلگرام با پیام‌رسان داخلی سروش را امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر می‌دانند.

لزوم توجه به امنیت ملی در سال پر چالش 97برای نظام جمهوری اسلامی اصلی‌ترین ادله موافقان فیلترینگ تلگرام است. برهمین اساس هم برای جایگزین شدن پیام رسان داخلی سروش با تلگرام تأکید می‌کنند.

در مقابل اما مخالفان که تبعات امنیتی فیلترینگ تلگرام را مبنای استدلال خود قرار داده‌اند اما جنس این تبعات از نوع دیگری است. مخالفان که بیشتر از طیف فراکسیون امیدی‌ها و اصلاح‌طلبان هستند لیست بلندبالایی از تبعات منفی این اقدام به آنها ارائه می‌کنند و می‌گویند، ‌کاهش اعتماد عمومی به حاکمیت، استفاده از فیلترشکن‌ها و بی‌تأثیر بودن فیلترینگ، تبعات اقتصادی فیلتر تلگرام روی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای خانگی ازجمله دلایل مخالفان فیلتر شدن تلگرام است.
پیش‌تر عضو کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی به همشهری خبر داده بود که در کشور ۱۰ تا ۱۵هزار کسب و کار تلگرامی وجود دارد. به گفته او، حدود ۱۸۰هزار خانواده ایرانی به‌طور «مستقیم یا غیرمستقیم» به کانال‌های تلگرامی وابسته هستند.‌

بازخوانی داستان فیلترینگ دوباره تلگرام

هرچند در پی اعتراضات دی‌ماه سال گذشته تلگرام برای نخستین بار و قریب به 2هفته فیلتر شد، اما زمزمه فیلترشدن دوباره تلگرام از دوازدهم اسفندماه سال گذشته بازهم به سطح رسانه‌ها کشیده شد، ولی 2هفته بعد از آن به‌دنبال اعلام خبر «تصویب فیلترینگ دائم تلگرام در سال آینده شورای‌عالی فضای مجازی» از سوی محمدرضا نجفی و حمیده زرآبادی 2عضو فراکسیون امید بحث فیلترینگ تلگرام به‌صورت جدی به محور رایزنی رسانه‌ای مسئولان بدل شد.آنچنان که همان روز محمدجوادآذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به میدان آمد و خبر را تکذیب کرد و یک روز بعد هم - در 27‌ اسفندماه- مجلس آخرین جلسه‌اش در سال96را به بررسی حواشی این بحث اختصاص داد و در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور دبیر شورای‌عالی فضای مجازی موضوع را بررسی کردند.

هنوز تعطیلات 13روزه نوروز به پایان نرسیده بود که اعلام موضوع علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، شائبه‌ها درباره جدی بودن فیلتر تلگرام را تقویت کرد.

دراین مدت بحث فیلتر تلگرام آنچنان داغ شده بود که رئیس‌جمهور در دیدار نوروزی‌اش با دولتمردان و نمایندگان مجلس گفت: هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی نباید فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید