• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 4 آذر 1399
کد مطلب : 116687
+
-

از شدت خواستن

نام شعر نو مذهبی با «خط خون» و «در سایه‎‌‎سار نخل ولایت» و علی موسوی گرمارودی پیوندی ناگسستنی دارد

از شدت خواستن


 مرتضی کاردر  


علی موسوی گرمارودی از نمادهای شعر نو مذهبی در سال‎‌‎های دهه 50 است که حضور خود را در ادبیات معاصر تا امروز استمرار داده. شعرهای بلند «خط خون» و «در سایه‎‌‎سار نخل ولایت» سال‎‌‎ها الگویی بوده است برای شاعرانی که می‎‌‎خواسته‎‌‎اند با رویکرد دینی به سراغ شعر نو بروند و در چهاردهه اخیر بارها به شکل‎‌‎های گوناگون منتشر شده‎‌‎اند، آن‎‌‎قدر که به گوش عمومی‎‌‎ترین مخاطبان شعر نو و شعر مذهبی رسیده و در شمار مشهورترین آثار تاریخ شعر نو فارسی قرار گرفته است.
شعر «نماز» عاشقانه‎‌‎ای مذهبی است که مثل بسیاری دیگر از شعرهای علی موسوی گرمارودی نظیر «خاستگاه نور» و «محبوبه شب» و... ذیل شهرت و عمومیت 2شعر مشهور او قرار گرفته و کمتر بدان توجه شده است، با زبانی سخته و پیراسته که از نشانه‎‌‎های گرمارودی همواره در بوده شعر است.
چون به نماز می‎‌‎ایستی
بلندتر می‎‌‎نمایی
چون به نماز می‎‌‎ایستی
تمام خود را به خدای سپاری 
و من تمام خود را به تو
شگفت بت‌پرستا که منم! 
   
تمام تو را با خدا در میان نهادم
نماز تو، او را
و تو خود مرا
  
تو در نماز زیباتری
و نغمه‎‌‎ات از تبار ترانه‎‌‎هایی است 
که جریدگان بر گذرگاه کوهستان‎‌‎ها می‎‌‎خوانند.
چادر نماز سپید گلدارت 
همان بهار شکوفاست
بر قامت موزون‎‌‎ترین ناربن.
الله اکبر!
 نجوای گرم و پاک تو هنگامه می‎‌‎کند
چندان که وسوسه خدای تو شدن را 
در کفرگاه دلم بر می‎‌‎انگیزد
  
 قامت تو
خود نمازی دیگر است
- ‎‌‎چون رساترین آیه‎‌‎- 
به موزونی و بلندی.
از تو جدا نیستم
نمازهایت را با نیتی دوگانه به جای آر
که من در توام 
از شدت خواستن
چون به رکوع می‎‌‎روی
با زانوان من برخیز
که من در تو ایستاده‎‌‎ام
به هنگام برخاستن.

این خبر را به اشتراک بگذارید