تمام
با شعلهورشدن آتش انقلاب، پرونده سینمای عصر پهلوی بسته شد
سعید مروتی
نوروز 57 که «کوسه جنوب» و «سرسپرده» روی پرده سینماها رفتند، هیچکس گمان نمیکرد در ماههای پیش رو داستان سینمای فارسی به سر خواهد رسید. هرچند صدای ورشکستگی از سال قبل بلند شده و انواع و اقسام اختلاف هم میان سینماداران، صاحبان فیلمها، وزارت فرهنگ و هنر و شهرداری در جریان بود. اختلافهایی که باعث شد چندباری سینماداران اعتصاب کنند و سینماها چند روزی تعطیل شوند. در اکران آشفته 57 با داستان فرسایشی اعتراض و اعتصاب و در مقطعی اکران نکردن فیلمهای ایرانی، در نهایت تنها 17فیلم ایرانی روی پرده آمدند و فیلمهای فارسی اغلب شکست خوردند. درحالیکه نمایندگان موج نو با استقبال قابلقبولی مواجه شدند. «دایره مینا» پس از 3سال توقیف روی پرده آمد. «مرثیه» نادری و «گزارش» کیارستمی اکران شدند و در تابستان پرهیاهوی57، «سفر سنگ» کیمیایی با مضمونی انقلابی آمد و همخوانیاش با فضای عمومی جامعه آن را به پرفروشترین فیلم سال تبدیل کرد. فاجعه سینما رکس آبادان، عملا پرونده سینما و نمایش فیلم را در حکومت پهلوی بست. اعتراضها شدت گرفت و آتش انقلاب شعلهور شد. حالا سینماها خودشان کانون التهاب شده بودند. ماجرای سینما رکس، دولت آموزگار را هم سرنگون کرد و دولت شریف امامی که قرار بود دولت آشتی ملی باشد، فاجعه 17شهریور را رقم زد. در میانه این همه اتفاق و ماجرا، سینماها در میانه تعطیلی و فعالیت دست و پا میزدند. «کلاغ» بیضایی آخرین محصول سینمای ایران بود که در رژیم پهلوی روی پرده رفت. کلاغ 10آبان 57 در سینما بلوار اکران شد و 2روز بعد، تهران در آتش انقلابی که شعلهور شده بود سوخت. داستان تمام شده بود و هیچکس به سینما رفتن فکر نمیکرد. جامعهای که زخم عمیق فاجعه سینما رکس را بر پیکر داشت، مردمی که ماجرای دست داشتن حکومت در زنده زنده سوختن تماشاگران آبادانی فیلم «گوزنها» را روایت میکردند و سینماهایی که انقلابیون آنها را کنار کافه و کاباره بهعنوان مصادیق اشاعه فحشا قرار میدادند و سالنهایی که در شعلههای خشم ملت میسوختند، داستان را تمام کرد.