• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 3 آذر 1399
کد مطلب : 116581
+
-

ترافیک پرتاب فالکون9 در ۲۴ ساعت

اسپیس ایکس قرار است در یک رکورد تازه در کمتر از ۲۴ ساعت، 2 پرتاب از 2 نقطه متفاوت انجام دهد و به همین‌خاطر بار دیگر نظرها را به‌خود جلب کرده است

شرکت فضایی اسپیس ایکس مستقر در کالیفرنیا، در مدت کمتر از 24ساعت 2 موشک از 2 ساحل مختلف به فضا پرتاب می‌کند. به گزارش ناسا، شب گذشته یکی از این موشک‌های فالکون۹ از کالیفرنیا یک ماهواره پیشرفته نقشه برداری اقیانوسی با نام «Sentinel-6 مایلک فریلیچ» را برای ناسا و آژانس فضایی اروپا به مدار زمین پرتاب کرد. این بیست و دومین پرتاب فالکون9 در سال2020 بود. حدود 9دقیقه پس از بلند شدن، نخستین مرحله موشک به زمین برگردانده شد و پرواز با فرودی موفقیت‌آمیز همراه شد. دومین پرتاب نیز قرار است امروز برای ارسال محموله‌های جدید ماهواره‌های Starlink به فضا انجام شود. ماموریت  Sentinel-6 به‌عنوان یک ماموریت پنج ساله برای ترسیم نقشه افزایش دریاها مرتبط با گرم شدن کره زمین به‌دلیل درگذشت «مایکل فریلیچ» رئیس سابق بخش علوم زمین ناسا در ‌ماه آگوست بر اثر سرطان به نام او نامگذاری شده است. «دانیل فریلیچ» پسر او پس از تماشای زنده لحظه پرتاب این ماهواره به ناسا گفت: دیدن و حس کردن این لحظه برای ما بسیار با ارزش بود. درباره این ماهواره بسیار از پدرم شنیده بودم. این ماهواره توسط ایرباس در آلمان ساخته شده است و تقریبا به اندازه یک وانت کوچک است و چندین ابزار را برای ردیابی تغییرات سطح دریا تا چند سانتی متر حمل می‌کند. برای اندازه‌گیری سطح دریا، آنها سیگنال‌های الکترومغناطیسی را به اقیانوس‌های مختلف دنیا تابانده و سپس مدت زمان بازگشت آنها را اندازه‌گیری می‌کنند.
دانشمندان این ماموریت معتقدند که بالا آمدن سطح دریا فقط یکی از پیامدهای تغییرات آب و هوایی است و داده‌های ماهواره‌های قبلی، نشان می‌دهد که سرعت بالا آمدن سطح دریا شتاب گرفته است بنابراین دانشمندان قصد دارند توانایی خود را برای کنترل آن در مدت زمان طولانی بالا ببرند. این ماهواره 97میلیون دلاری نخستین ماهواره متمرکز بر اقیانوس است. ماهواره بعدی با نام Sentinel-6B، در سال 2025 برای ادامه کار، پرتاب خواهد شد. قرار است این ماهواره کار ناسا در زمینه جمع‌آوری اطلاعات درباره افزایش سطح دریاها در 3دهه گذشته را ادامه  دهد و همچنین اطلاعات دقیق‌تری درباره خطوط ساحلی از فضا در اختیار دانشمندان بگذارد.
در سوی دیگر آمریکا و در فلوریدا نیز یک موشک دیگر فالکون9، 60ماهواره Starlink را حمل و به فضا پرتاب می‌کند. اسپیس ایکس امیدوار است که از طریق رشد عظیم ماهواره‌های بزرگ Starlink خود، دسترسی به اینترنت پرسرعت را در اختیار کاربران سراسر جهان قرار دهد.
با این دو پرتاب مهم، شرکت اسپیس ایکس شلوغ‌ترین سال خود را جشن می‌گیرد و از رکورد 21پرتاب در سال 2018پیشی می‌گیرد. این پروازها همچنین 99و صدمین پرواز یک موشک توسط فالکون9 را رقم زدند.‌ماه گذشته، این شرکت بزرگ هوافضا مستقر در کالیفرنیا برای سری موشک‌های فالکون خود که شامل فالکون1 و Falcon Heavy نیز بود به نقطه عطف 100پرواز خود رسیده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید