• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 3 آذر 1399
کد مطلب : 116568
+
-

کی چی گفت؟/ از تست‌های رایگان آنتی ژن تا روند نزولی ابتلا

علیرضا رئیسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

تست‌های تولید داخلی آنتی ژنی به میزان ۱۰۰ هزار تست در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و به‌زودی در مراکز بهداشتی و استان‌ها توزیع می‌شود. آنطور که رئیسی گفته این تست‌ها امکان افزایش شناسایی مبتلایان را ممکن می‌کند و این امیدواری وجود دارد که طی 2هفته آینده از مرز ۱۰۰ هزار تست کرونا در روز عبور کنیم. این‌تست‌ها به‌صورت رایگان در مراکز بهداشتی انجام می‌شود. به گزارش همشهری، او همچنین گفته در ۴۱ شهری که در وضعیت قرمز بوده‌اند به‌طور کامل روند نزولی ابتلا به بیماری گزارش شده و همچنین در یکی از شهرستان‌ها روند نزولی شروع شده اما روند کاهش ابتلا در 2 شهرستان دیگر کمی زمانبر است.

هشدار افزایش فشارهای عصبی بر مردم
بهزاد وحیدنیا- مدیرکل مشاوره سازمان بهزیستی


 در ۸‌ماه گذشته تماس با صدای مشاور دوبرابر شده است. به گفته وحیدنیا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تماس با صدای مشاور بهزیستی گرفته شده که نگرانی درباره آینده، ترس از ابتلا به ویروس، کنش‌های مربوط به سوگ، ناامیدی، افسردگی، بی‌قراری و تشدید اختلالات روانی از دلایل این تماس‌ها بوده‌اند. به گزارش همشهری، وحید‌نیا در این مدت «پنیک اتک‌ها» یا حمله‌های عصبی در میان ایرانی‌ها افزایش چشمگیر داشته و در 8ماه گذشته، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تماس با صدای مشاور بهزیستی گرفته و این رشد دوبرابری تماس‌ها با این خط، نسبت به‌مدت مشابه در ۱۳۹8را نشان می‌دهد.

خودسرانه آنتی‌بیوتیک نخورید
نوشین محمدحسینی- سرپرست دفتر نظارت و پایش سازمان غذا و دارو

مصــــرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها همزمان با شیوع کرونا در کشور افزایش نگران‌کننده‌ای یافته است. به گفته سرپرست دفتر نظارت و پایش سازمان غذا و دارو مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها موجب مقاومت بدن در برابر آنها می‌شود در حالی که آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان بخش مهمی از بیماری‌ها ضروری هستند. او توضیح داده که مردم نباید خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف کنند چون وقتی میکروب‌ها به یک سطحی در بدن می‌رسند، علائم ایجاد می‌شود، با مصرف آنتی‌بیوتیک، نخستین گروه میکروب‌هایی که از بین می‌روند، ضعیف‌ترین آنها هستند. علائم بیماری قطع می‌شود درحالی‌که همه میکروب‌ها از بین نرفته‌اند، بلکه تعداد زیادی از آنها که میکروب‌های ضعیف‌تر هستند، از بین رفته‌اند و میکروب‌های قوی‌تر هنوز باقی ماندند، درحالی‌که امکان بروز بیماری با شدت بیشتر وجود دارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید